Uppdragen och generella regler för Summer Fight 2012

Turneringar i Kinna

Moderatorer: Youndi, Boggalogg, patrik thoren

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Uppdragen och generella regler för Summer Fight 2012

Inlägg av Joakim »

Då 6th ed är lite annorlunda så har jag fått tillåtelse av Hans nöjet att skriva dessa.
Detta förändrar dock en del hur matcherna blir, men tror det är till det bättre. Om ni finner något fel, säg till direkt så korrigerar jag detta.

Uppdrag och regler för Summer Fight 2012

Alla uppdragen kommer att vara gjorda så att det finns många sätt att få poäng.
Uppdragen innehåller minst 5 objektiv/zoner med lite varierande VP summor.
T ex 5 Objektiv värda 3 VP styck.

Utöver det finns dessa alltid med.
First kill 1 VP första helt utplånade enheten eller fordonet eller singelmodellen.
Line Breaker 1 VP om du är med med minst en modell delvis inne i motståndarens deployment efter slaget.
Heads 1 VP för varje HQ, inte en separat köpt command squad.
Most Kill KP 1 VP flest dödade enheter när slaget är över.

Samma VP 10-10
2 VP mer än moståndaren 14-6
4 VP mer än moståndaren 16-4
6 VP mer än moståndaren 18-2
8 VP mer än moståndaren 20-0


Generella regler.

För att kontrollera ett objektiv räcker det att en del av en enhet/model från en scoring unit är inom 3” är objektiven olika stora mät alltid från mitten, annars kom överrens.
Denial regeln ur regelboken gäller för vad som kan förhindra detta.

Zoner såsom nära mitten, fiendezone, eller kantzone så räcker det med en del av en enhet/modell ur en scoring unit. Detta kan hållas av fler än en enhet från båda sidorna och båda kan få poäng för detta.

Quaters så gäller majoriteten av en enhet/modell som är scoring, är du i båda zonerna så slumpar du vilken sida du står på. (detta för att du får mäta och inte skall ställa dig på två och anpassa utan få chansa lite).

Hoppande objektiv. I början på varje player turn och innan slaget börjar slår ni en scatter + 1 tärning för att se om objektiven flyttar på sig. De rör sig max 3” dvs 3-6 är 3” i riktningen pilen visar. Hit står still.

Placering av objektiv. I de flesta fallen så finns ett eller flera på en fast punkt. Men börja med att slå om vem som väljer sida efter att ni bestämt all terräng på bordet. Därefter så låter ni spelaren som inte fick välja sida sätta ut första objektivet och turas sedan om tills alla är placerade. Objektiven får inte placeras 9” från kanten eller varandra.

En enhet kan kontrollera en zone + ett objektiv aldrig två zoner eller två objektiv. Dock kan den förhindra flera objektiv men inte två zoner.

Night fight, random game length och size the initive enligt regelboken gäller.

Uppdrag Summer Fight 2012

Mission I
Primärt: 5 hoppande objektiv 3 VP styck. Ett placeras i mitten och sedan valfritt.
Extra VP. Heads, First Kill, Linebreaker, Most Kill

Mission II
Primärt: Quaters 3VP styck.
Sekundärt: 3 Objektiv värda 1 VP styck. Ett placeras i mitten och ett var i neutral zone.
Extra VP. Heads, First Kill, Linebreaker, Most Kill

Mission III
Primärt: 5 Objektiv, ett placeras i mitten. Ett sätter du ut i egen zone och ett i motståndarens zone, börja med det i motståndaren.
Det i motståndarens zone är värda 3 VP, det i egen zone är 2 VP och det i mitten är värt 5 VP
Extra VP. Heads, First Kill, Linebreaker, Most Kill

Mission IV - Zonewars
Primärt: HQ inom 6” av centrum 1 VP (max 1 VP), Scoring inom 6” från centrum (max 2 VP)
2 VP, Scoring inom 6” från kortsida 2 VP (max 2 VP),
Scoring, 6” från moståndarens långsida 2 VP (max 2 VP), (Totalt 7 VP)
Sekundärt: Quarters 2 VP styck
Extra VP. Heads, First Kill, Linebreaker, Most Kill

Mission V
Primärt: 10 Objektiv, 1 VP styck
Allt utom dedikerade transporter och kraktärer kan kontrollera eller förhindra dessa.
I detta uppdraget är det 6” från ett objektiv eller kanten.
Sekundärt: Dyraste HQ är värt utöver Kill the Warlord 3 VP
Extra VP. Heads, First Kill, Linebreaker värt 2 VP, Most Kill värt 2 VP

PDF. Finns här!
Uppdrag_SF_2012.pdf
Uppdragen
(188.88 KiB) Nerladdad 98 gånger
Senast redigerad av 3 Joakim, redigerad totalt 30 gång.

Michael Carl
Inlägg: 994
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:14

Re: Uppdragen och generella regler för Summer Fight 2012

Inlägg av Michael Carl »

Joakim skrev:För att kontrollera ett objektiv räcker det att en del av en enhet/model från en scoring unit är inom 3” är objektiven olika stora mät alltid från mitten, annars kom överrens.
Dedikerade transporter samt karaktärer kan inte förhindra detta men allt annat.
Varför inte köra denial-enheter enligt regelboken, dvs allt utom fordon, enhet i fordon, Swarm + annat som har regler som säger att de inte är det?

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Uppdragen och generella regler för Summer Fight 2012

Inlägg av Joakim »

Mest för att jag glömde att den fanns när jag satt och skrev. Känns givet att lära sig den, så det får det bli!

Användarvisningsbild
Styranimon
Inlägg: 745
Blev medlem: 10 jan 2011, 17:39

Re: Uppdragen och generella regler för Summer Fight 2012

Inlägg av Styranimon »

Räknar man Most Kill i dödade units eller i dödade poäng?
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Uppdragen och generella regler för Summer Fight 2012

Inlägg av Joakim »

Tanken med Most kill är flest Kill Points.

Michael Carl
Inlägg: 994
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:14

Re: Uppdragen och generella regler för Summer Fight 2012

Inlägg av Michael Carl »

Joakim skrev:Kill the Warlord 1 VP för varje HQ, inte en separat köpt command squad.
Skall man köra efter regelboken, så är det bara ens Warlord det gäller.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Uppdragen och generella regler för Summer Fight 2012

Inlägg av speedfreek »

Michael Carl skrev:
Joakim skrev:Kill the Warlord 1 VP för varje HQ, inte en separat köpt command squad.
Skall man köra efter regelboken, så är det bara ens Warlord det gäller.
Det kan bli lite konstigt om någon har 6 haemonculi och något allierat utöver det...

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Uppdragen och generella regler för Summer Fight 2012

Inlägg av Joakim »

speedfreek skrev:
Michael Carl skrev:
Joakim skrev:Kill the Warlord 1 VP för varje HQ, inte en separat köpt command squad.
Skall man köra efter regelboken, så är det bara ens Warlord det gäller.
Det kan bli lite konstigt om någon har 6 haemonculi och något allierat utöver det...
Tanken här är att Karatärer skall vara lite mer värdefulla, att det ger 1 VP per dödad karaktär tycker jag är helt okej. Detta gör dels att First kill inte blir lika avgörande i missions där det i övrigt är lätt att få draw. I Varberg så var det varje Warlord, även om man då hade en till vardera spelare (dvs oftast 2). Det var inget problem då upplevde jag.

Sedan vet jag inte om MC menade att det är tydligt nog att command squads och dyrligt inte räknas med i regeln som sig själv?

Om någon spelar med 6 Haemonculis så kan de ge 6 VP om du sedan allierar in Space Wolfs med 2 HQ till så kan det ge ytterligare 2 VP till moståndaren. Finns alltid extremfall där det blir lite skevt men såhär ser det ut.

Men om en stor majoritet tycker detta känns fel så går det givetvis att justera.

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Uppdragen och generella regler för Summer Fight 2012

Inlägg av Joakim »

För att göra det tydligare att det inte är samma regel så kalls det nu Heads och förklaringar finns i första posten.

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Uppdragen och generella regler för Summer Fight 2012

Inlägg av Joakim »

Det finns nu en PDF, dock kan det ske att en av varienterna på deployment ändras.

Skriv svar