Space Wolves
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)
Tycker det mesta ser mycket bättre ut nu, några åsikter:
1. Wolf guard -1 för bike? borde snarare vara +1 för dom, är sjukt dyrt.
2. Tycker combi-weapon borde vara komp-gratis för terminators också, chaos får ju ta en bunt combi-vapen utan att det kostar -1 per vapen, borde SW också få göra.
3. Blood claws är fortfarande för hårt kompade. Nu kompar de ju fortfarande likadant som grey hunters (eller t.o.m. sämre om man tar fist).
Sätt dom antingen på -1 i grund eller sänk minusen för närstridsvapnerna på¨vanliga BC (gratis power weapon och -1 för fist).
Ge dom någon/några sådana småbonusar så det inte känns helt meningslöst att spela BC jämfört med GH.
4. Skyclaws kan inte ha wolf guards, minusen för hans fist, wolf claws osv kan tas bort.
Wolf scouts-wolf guard kan inte ha chain fist (inga killar i terminator armour kan joina dom), det minuset kan man ta bort.
5. Tycker generellt det är rätt onödigt att ge minus för storm shield på wolf guards i enheter, de är väldigt dyrt och man vill väldigt sällan frivilligt ta hits på killen.
6. Minus för en injoinad terminator wolf guard med CML/assault cannon måste in på blood claws, long fangs och grey hunters. Annars kan man ta komp-gratis terminator heavy weapon, vilket verkar rätt kul i pods/fotsloggande enheter.
7. Överlag tycker jag man kan ta det lite lugnar med minus på combi-vapen på wolf guard pack leaders. De är inte som CSM (som inte ens får minus för sina combi-vapen) och måste offra sin pistol eller CCW för det, vilket leder till en tappad attack om man tar combi-vapen. Enda sättet att komma förbi det är att ta power fist, men den ger ju -3 i sig, så det är inte heller alltid så kul.
Tycker gott man man kan skippa combi-weapon minus på enheterna som inte tjänar så mycket på det, blood claws och kanske swift claw bikers främst.
1. Wolf guard -1 för bike? borde snarare vara +1 för dom, är sjukt dyrt.
2. Tycker combi-weapon borde vara komp-gratis för terminators också, chaos får ju ta en bunt combi-vapen utan att det kostar -1 per vapen, borde SW också få göra.
3. Blood claws är fortfarande för hårt kompade. Nu kompar de ju fortfarande likadant som grey hunters (eller t.o.m. sämre om man tar fist).
Sätt dom antingen på -1 i grund eller sänk minusen för närstridsvapnerna på¨vanliga BC (gratis power weapon och -1 för fist).
Ge dom någon/några sådana småbonusar så det inte känns helt meningslöst att spela BC jämfört med GH.
4. Skyclaws kan inte ha wolf guards, minusen för hans fist, wolf claws osv kan tas bort.
Wolf scouts-wolf guard kan inte ha chain fist (inga killar i terminator armour kan joina dom), det minuset kan man ta bort.
5. Tycker generellt det är rätt onödigt att ge minus för storm shield på wolf guards i enheter, de är väldigt dyrt och man vill väldigt sällan frivilligt ta hits på killen.
6. Minus för en injoinad terminator wolf guard med CML/assault cannon måste in på blood claws, long fangs och grey hunters. Annars kan man ta komp-gratis terminator heavy weapon, vilket verkar rätt kul i pods/fotsloggande enheter.
7. Överlag tycker jag man kan ta det lite lugnar med minus på combi-vapen på wolf guard pack leaders. De är inte som CSM (som inte ens får minus för sina combi-vapen) och måste offra sin pistol eller CCW för det, vilket leder till en tappad attack om man tar combi-vapen. Enda sättet att komma förbi det är att ta power fist, men den ger ju -3 i sig, så det är inte heller alltid så kul.
Tycker gott man man kan skippa combi-weapon minus på enheterna som inte tjänar så mycket på det, blood claws och kanske swift claw bikers främst.
1. Inte så säker på det, visst blir de dyra men de har potential så de får ligga kvar där ett tag.
2. Yes, det har du nog rätt i.
3. Tycker folk verkligen att de är så dåliga? Kan kanske sänka fist-minuset för dem.
4. Jag gör så.
5. Det är nog ganska dyrt och man förlorar en attack, tar nog bort det.
6. Lägger till det på GH och BC, förtydligar på LF's (det fanns ju typ redan med).
7. Ser över de minusarna.
2. Yes, det har du nog rätt i.
3. Tycker folk verkligen att de är så dåliga? Kan kanske sänka fist-minuset för dem.
4. Jag gör så.
5. Det är nog ganska dyrt och man förlorar en attack, tar nog bort det.
6. Lägger till det på GH och BC, förtydligar på LF's (det fanns ju typ redan med).
7. Ser över de minusarna.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
2. Håller inte med combiw och pods är tokbra och borde kompa därefter.
3. Håller med om att BC borde kompa mindre än GH (men tycker snarare att det är GH som borde kompas mer) om BC och GH ligger på samma komp finns det ingen anleding att ta BC.
7. Håller absolut inte med WG men PF och Combiw (melta) är tokigt prisvärda nu och borde snarare kompas hårdare.
WG i grund ör billiga och även om man tappar sitt cc vapen med combiw så är 5 pts ´väl värt det.
Inte för jag normalt gillar jämnförelser mellan olika listor men en SM vet ser med PF oxh Combiw kostar 61pts och 4 komp (och är värd det /min åsikt) medan en WG med detsamma kostar 43pts och borde således inte kompa bättre iallafall.
Håller med om resten.
3. Håller med om att BC borde kompa mindre än GH (men tycker snarare att det är GH som borde kompas mer) om BC och GH ligger på samma komp finns det ingen anleding att ta BC.
7. Håller absolut inte med WG men PF och Combiw (melta) är tokigt prisvärda nu och borde snarare kompas hårdare.
WG i grund ör billiga och även om man tappar sitt cc vapen med combiw så är 5 pts ´väl värt det.
Inte för jag normalt gillar jämnförelser mellan olika listor men en SM vet ser med PF oxh Combiw kostar 61pts och 4 komp (och är värd det /min åsikt) medan en WG med detsamma kostar 43pts och borde således inte kompa bättre iallafall.
Håller med om resten.
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.
Kan man podda modeller i terminator armour? Om du ska ha med en WG med combivapen i en pod får dessutom squaden bara ett special weapon eftersom dom bara är 9.Ps saken skrev:2. Håller inte med combiw och pods är tokbra och borde kompa därefter.
SW kan om inte swefaq och Ia ändrar det.pära skrev:Kan man podda modeller i terminator armour? Om du ska ha med en WG med combivapen i en pod får dessutom squaden bara ett special weapon eftersom dom bara är 9.Ps saken skrev:2. Håller inte med combiw och pods är tokbra och borde kompa därefter.
Det var inte så mycket WG packleaders som WG termin enheter jag syftade på.
- theWatchman
Jocke Rapp skrev:OBS! DETTA ÄR ETT UTKAST TILL BSK, NI FÅR TYCKA TILL LITE SÅ SPIKAR VI DETTA NÄR VI
Heavy Support
Long Fangs
-2 first unit of Long Fangs
-4 second unit of Long Fangs
-6 third unit of Long Fangs
-1 each heavy weapon
Kompen ser bra ut med longfangsen var kanske lite väl tilltagna? Dom är ju bra det kan jag hålla med om, till och med mycket bättre än devastators (som suger). Men så bra som kompen ligger på dom nu är dom inte. Hade det inte räckt med:
Long Fangs
-2 first unit of Long Fangs
-3 second unit of Long Fangs
-4 third unit of Long Fangs
-1 each heavy weapon
har jag missat minusen för typ Jaws of the World Wolf eller finns inte den med?
- bladerunner_35
XecrNist skrev:har jag missat minusen för typ Jaws of the World Wolf eller finns inte den med?
Rune Priest
-3 each Rune Priest
-1 Chooser of the Slain
-1 Living Lightning
-4 Storm Caller
-5 Tempest's Wrath
-2 Murderous Hurricane
-25 Jaws of the Wold Wolf
Chaos-terminators och iconer är väl ungefär jämnbra, kommer inte i första rundan men siktar bättre (med deep strike) och kostar mindre poäng.Ps saken skrev:2. Håller inte med combiw och pods är tokbra och borde kompa därefter.
Förutom att man måste komma ner i närheten av en icon och inte mitt i IG setupzon första rundan, vidare är det alltid en risk med deepstrike om man slår dåligt och kommer in sent (turn 5) men om folk tycker att combi på Wg är överkompade så föreslår jag sternguards variant med -1 för varje efter det andra i squaden.fjugin skrev:Chaos-terminators och iconer är väl ungefär jämnbra, kommer inte i första rundan men siktar bättre (med deep strike) och kostar mindre poäng.Ps saken skrev:2. Håller inte med combiw och pods är tokbra och borde kompa därefter.
På packleader Wg tycker jag man kan köra på samma som vanilla Sm och ha -1.
Tycker förövrigt att SW kompen börjar se bra ut (bra jobb kat/jocke) och det ska bli intressant att se vad folk tycker efter BSK (även om lag turn inte kanske är perfekta att testa i.)