Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Asplund »

Killarna i Rhino får ju minus för Rhinon också.

mtz
Inlägg: 250
Blev medlem: 08 dec 2008, 16:54
Ort: Varberg

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av mtz »

Det får dom med lascannon också, om dom har en för att kunna förflytta sig mella objektiv.

Gäller egentligen alla codex, det borde in minus för melta,plasma,flamer. på en, och ännu mer om man har 2st av något av vapnen. Jag t.ex på vanliga marines, så tycker jag att en enhet med missil och melta, är värre än en som bara har Lascannon. Tycker även att Meltagun, är bättre än combimelta. men meltagun ger inget minus, combimelta gör det?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Zurken »

Jag tycker inte att första special weaponet borde ge något minus, men om man har två av samma (eller kanske bara två överhuvudtaget) borde man få -1. 2 Specials är väl för det mesta bättre än 1special och 1 heavy när det gäller CSM.

När det gäller vanliga marines så tror jag att mallen utgår från att man tar sina gratis vapen och då ingår ju det i deras grundkomp (notera att 5-9 marines ger -1 men 10 (som får special/heavy) har -2).
Alexander Merinen

jeppeapan
Inlägg: 164
Blev medlem: 25 apr 2009, 20:59

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av jeppeapan »

Det är snarare heavy weaponsen som ska få mindre minus, inte specials som ska få mer.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Jocke Rapp »

Problemet är att det inte riktigt ryms i skalan att ge minus både för marine-enheter och deras specialvapen. 10 csm utan specialvapen är fortfarande rätt bra och bör ge -2. En enhet med 10 csm och melta känns inte som att den ska ge -3, så den får stanna på -2. En enhet med melta och missil kan inte gå ner på -1, och inte heller -3, så den får också ge -2.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av LillePer »

Ta bort -1 på Lascannon så är problemet löst. Den är inte värt det på Chaos. Minimikostnaden är 170. Och då håller de inte jättebra, är inte mobila. Ganska dyr lascannon om du frågar mig.

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av kelaino »

Har funderat lite över chaosmallen i samband med att jag har spånat på lite listor. Här kommer några grejer som jag gärna skulle se diskuterades och kanske ändras:
Vindicators - Vad ser folk i vindicators? Jag har spelat både en och två vid flera tillfällen nu och konstaterat att jag inte tycker att de är så heta, definetivt inte hetare än en predator. Föreslår -5/-7/-9 (-1 for each possession), om man ska ha eskalerande alls, man betalar faktiskt dubbelt så mycket poäng för 2 och mycket pansar finns en egen eskalering för.

Wings - Borde vara -3 (-2 if there are no transports in the army)

Sorcerer - Funderar på om den här killen förtjänar +1 för en andra psycic power? Jag är lite sugen på att spela en sorc med vingar, MoT, warptime and wind, går på -7, känns kanske lite tilltaget? Eller är den så bra?

Terminators - Tycker att terminators kunde få ett minus liknande detta:
-1 per terminator
-1 per each *insert weapon options* exceeding the number of terminators in the unit
-2 icon of Khorne
Det ger i många lägen samma komp som nu, förutom 5 eller 6-manna squads med varsin pryl som sticker iväg lite onödigt nu.

I övrigt känns chaosmallen riktigt bra, bra jobb killar!
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

sourpus
Inlägg: 244
Blev medlem: 07 jul 2009, 10:04

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av sourpus »

kelaino skrev:-1 per each *insert weapon options* exceeding the number of terminators in the unit
förstår inte riktigt hur du tänker.. :o hur ofta skaffar du exempelvis 4 combi-melta till tre termosar?

i övrigt håller jag med dig om vindicators. å andra sidan har jag hört mattias säga att han skulle kunna tänka sig att spela med tre stycken, så man vet aldrig.. jag kanske har missat något. :roll:
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av kelaino »

sourpus skrev:förstår inte riktigt hur du tänker.. :o hur ofta skaffar du exempelvis 4 combi-melta till tre termosar?
Du kan ha 5 combi-melta och 5 power fists
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Katarsis »

Intressant och kreativt förslag där, skall absolut kolla på det.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar