Black Templars

Moderator: Kompmallsansvariga

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Black Templars

Inlägg av Mutt »

Jag kan tänka mig många motståndare som inte ser det som en fördel att fienden kommer närmre.

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Black Templars

Inlägg av Jacke »

Jag kan tänka mig många listor som skrattar, när templars tvingas gå fram mot en säker död. Typ Nids, CSM, Daemons, Wolves, Orks, vanliga marines sålänge de har en någolunda vettig countercharge. Det är ju bara Tau och IG som är "rädda" för zeal. Och om dessa två har problem mot fotsloggande tactical marines, då har den som byggt listan gjort ett allvarligt fel. Dessutom missar ju templar vartannat test sålänge de inte har en Marshall och då avancerar de ju baklänges :lol:

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Black Templars

Inlägg av Gonka Koff »

Jacke skrev:Fast crusader squads är ju väldigt mycket sämre än tactical och CSM.

De har inga frags, inga kraks, ingen sergeant, slår Ld test vid minsta förlust, och då på ld 8 eftersom de inte får ha sergeant. De har heller inga combat tactics eller combat squads, lider av target priority och zealar fram fastän de är ganska veka i assault. Och de måste till skillnad från CSM och wolves välja antigen bolter eller chainsword. Och på vilket sätt är de billigare? Kostar inte Initiates 16? Finns det nånting som gör dem bra?
BT tar väl gärna en Marshall, så är leadershipproblemet borta. Med en Marshall får man ju enkelt eternal warrior, som ju är ju ganska eftertraktat nuförtiden, folk gillar ju Calgar, Lysander, Abaddon och Logan - med BT kan du göra din egen - Hurra!

Vad skall BT ha combat tactics till, när de kan köpa allt man vill ha redan på 5? Combat tactics är endast en liten bonus till SM för att kompensera för kravet att vara 10 för att få tag på annat än bolters..

BT kan ge sina enheter som ämnade till närstrid ccw + pistol. Gissa om vi SM spelare skulle vilja göra likadant!

På vilket sätt är BT veka i assault? de kan ha ccw+pistol samt bonus från emp. champ. Vilka kodexar har bättre (och billigare) close combat troops?

10 SM med ML, flamer och powerfist kostar 195 poäng.
10 CSM med flamer, powerfist och Icon of Chaos Glory kostar 205 poäng
10 Crusaders (5 initiates + 5 neophytes), flamer + powerfist koster 151 poäng
10 Crusaders (10 initiates), flamer + powerfist kostar 181 pts.

Jag kan inte förstå hur du kan tycka att crusaders skulle vara sämre? De är inte bara biliigare, de är också mycket mer flexibla än både CSM och SM. Nu har jag inte SW codexen här, men gissar att de kostar ännu mer än de givna exemplen.

Ett par andra och ganska unika och inte helt kassa grejer är att crusaders kan vara upp till 20 gubbar/enhet samt att de kan ta en crusader som transport.

Om jag hade crusaders som val i min SM kodex skulle jag nog i 90% av fallen välja dom framför tacticals.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Black Templars

Inlägg av HeadWar »

Jacke skrev:Jag kan tänka mig många listor som skrattar, när templars tvingas gå fram mot en säker död.
De behöver iofs inte gå framåt, de kan välja att stå still istället, har jag fått lära mig.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Black Templars

Inlägg av speedfreek »

Alltså gå upp till det arga antalet tum framåt...

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Black Templars

Inlägg av Jacke »

På vilket sätt är crusaders mer flexibla än CSM?

Vi jämför!

10 CSM med flamer, powerfist och Icon of Chaos Glory kostar 205 poäng
10 Crusaders (10 initiates), flamer + powerfist kostar 181 pts.

Chaos får för 24p alltså runt 2p per modell: En varsin Bolter (Vi utgår ifrån att BT har CCW&pistoler) frags och kraks +2 LD och reroll. Samt att de slipper target priority när de skjuter. Samt att de har en extra attack med fisten. Zeal är inte nån större fördel eftersom man ändå måste sitta i tanks för att ha en chans att komma fram.

Mot Wolves:
10 Grey hunters, 1 fist 2 flamers 180p
10 Initiates, flamer + powerfist kostar 181 pts.

Wolves får för -1p Precis som CSM både Bolter och boltpistol & CCW. Counterattack, 1 extra flamer, Kraks & Frags.

Jag väljer Wolves och CSM framför crusaders 8 dagar i veckan.

mtz
Inlägg: 250
Blev medlem: 08 dec 2008, 16:54
Ort: Varberg

Re: Black Templars

Inlägg av mtz »

Hur gör du dina exempel egentligen?

När du har olika förutsättningar på dom olika alternativen.

10 Space Marines kostar 195 ja. men då har deras fist 1 Mer attack, dom har frag & Krak granades, Combat Tactics och kan välja att fly när dom vill, istället för att bli tvingade att springa närmare något som dom inte vill vara närmare, sen har dom en missil också.

en mer likvärdig templar squad blir ju

10 Initiates, Frag Granades, Krak Granades, Powerfist, Missile 215p.


sen att problemet är borta om man tar en Marshal får ju läggas på Marshalen isåfall, och att dom kan ta en crusader får ju läggas på crusadern.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Black Templars

Inlägg av Gonka Koff »

Hoffa skrev:En marshal med samma utrustning som lysander ger en komp på -13 mot lysanders -15 (lysander är lite bättre). Det känns ok. Men samtidigt ger samma marshal utan stormshielden -10 och den beskriver du som ganska kass. Varför ska en karaktär som är "ganska kass" ha så hård komp som -10 ? Vad skulle lysander kompa om han haft en combimelta i stället för en stormshield ?
Det är ungefär som att fråga vad en avatar skulle kompa om han inte ignorerade armour saves. Men visst, jag skulle kunna ge okej för +5 för marshal med sämre än 5+ invo saves.
Hoffa skrev:En vanilj marine chaptermaster med thunderhammer+stormshield i terminator armour kompar bara -5 Tar min BT marshal samma grejor kompar han -10. Jag ser inte hur detta är ok. Antingen BT kompen eller vaniljmarines kompen är fel. (Ok min marshal har 1 attack mer mot chaptermasterns 1 ws mer så jag borde kompa lite sämre, dock inte 5 steg sämre).
Han ger också Ld 10 till hela armén, men visst, jag tycker det manteln i kombo med sköld/halo som borde ge de riktit feta minusen.
5 Tactical marines med bolters,sergant, fist, meltagun kostar 120 pts och så har de, boltpistols, frag + krak grenades. Deras fist har också 2 attacker.
Njae, de kostar 115, men har ingen meltagun.
5 Crusader squad. (kan inte ha sergant) med meltagun, fist, frag and krak grenades kostar 115 pts och har då bara 1 attack på fisten och saknar boltpistols.
Aha, då är det kanske fel i min kodex, för där står de att de kan välja mellan bolter eller pistol och ccw. Jätteenkelt val om man frågar mig. Sen existerar det väl ändå ingen spelare somtycker att det är värt att pröjsa för kraks. Vidare finns det väl en Chanpion som gör enheten litet bättre.
Som lök på laxen har squaden också target priority regeln från 4:th edition med -1 på testet så vill de skjuta på något annat än närmast mål måste de klara ett test på ld 7 (9 om det är en marhal på bordet)
Jovisst, men hur ofta är det ett problem för en femmanna med melta och pistoler?
Jag kan inte få det här till att Crusader squaden på något sätt är billigare än tactical squaden. gratis boltpistols borde vara värt i alla fall 1p per figur
De är ju mycket billigare än så!
... och 2 attacker i stället för 1 på fisten gör stor skillnad.

skillnaden är 1/2*5/6 = 5/12 = 0,41 död necron,SM, CSM eller ork per cc runda, eller 0,13 storm shield terminator. Inte direkt jättemycket enligt mig.
Skillnaden i kostnad blir bara bättre till tactical squadens fördel när squaden blir större. Räknar man 10 manna squads är skillnaden 200pts för tactical 210 för crusader och då får tacticalsquaden en gratis multimelta om de vill vilket gör att man borde räkna 200 mot 220. värderar man sedan boltpistols till 1p modell blir det 200 mot 230.


Jag skulle nog rekommedera en enhet med 6 initates + 2 neophytes med 1x melta och 1x fist, alla med ccw för 131 poäng. Spöar enkelt 10 marines med fist. 131 poäng spöar 200! och det utan championens balla bonusar!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Black Templars

Inlägg av Mutt »

Visst sklijer det sig lite mellan crusaders, space wolfs, space marines, och chaos space marines. Alla har sina fördelar.

Till exempel:
Crusaders - kommer snabbare fram om det råder fientlig eld
Space wolfs - inte så beroende av att få assaulta
Space marine - det mest taktiska valet
Chaos - CC samt möjlighet till demonförstärkning om det behövs

Men i grund och botten är det ändå väldigt snarlika enheter som kostar ungefär lika mycket. Att någon av dessa enheter skulle kompa dubbelt så bra som någon av de andra tycker jag känns fel utan jag tycker alla borde kompa samma.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Black Templars

Inlägg av Gonka Koff »

Jacke skrev:Vi jämför!
10 CSM med flamer, powerfist och Icon of Chaos Glory kostar 205 poäng
10 Crusaders (10 initiates), flamer + powerfist kostar 181 pts.
Nu har jag inte SW kodexen här eller kan den utantill, så jag lämnar den åt sidan.
Jag jämför därför bara CSM och BT. Vad vi har här är två enheter som är väldigt lika varandra, en har jäkligt bra leadership, och den andra "ATSKNF". Det skiljer 24 poäng, och en powerfistattack per runda.
Min poäng är väl att de flesta väljer väl att utnyttja det som gör BT till BT, nämligen att ha neophytes i armén. Så en verklig jämförelse borde vara 7 inititiates & 3 neophytes, samma cc-potential men till en kostnad av 163 poäng, i sådant fall skiljer det sig 42 poäng mellan de båda jämnbördiga enheterna. dessutom kompar BT -4 jämfört med -5 för CSM.

Vi har alltså:
10 CSM, flamer, fist, Chaos Glory =205 poäng komp = -5
10 BT (7 neo, 3 ini), flamer, fist =163 poäng komp = -4

Två jämbördiga enheter som kostar väldigt olika och har olika komp, en pfist attack skiljer dom åt. Tycker ni verkligen att Crusader squads skall få mindre minus än CSM?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar