Black Templars

Moderator: Kompmallsansvariga

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Black Templars

Inlägg av Gonka Koff »

mtz skrev:en mer likvärdig templar squad blir ju
10 Initiates, Frag Granades, Krak Granades, Powerfist, Missile 215p.
Mmm visst, om nu någon templarspelare skulle tycka att det vore en vettig spendering av poäng! Nu kan man ju inte ens göra en sådan korkad squad, eftersom man måste välja mellan pf och ml. En helt idiotisk jämförelse enligt mig, men visst, skriv gärna ett kompmallsförslag själv, -men glöm inte att inkludera krak grenades! :D :D
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Falkman
Inlägg: 219
Blev medlem: 30 okt 2009, 16:30

Re: Black Templars

Inlägg av Falkman »

Gonka Koff skrev:Vi har alltså:
10 CSM, flamer, fist, Chaos Glory =205 poäng komp = -5
10 BT (7 neo, 3 ini), flamer, fist =163 poäng komp = -4

Två jämbördiga enheter som kostar väldigt olika och har olika komp, en pfist attack skiljer dom åt. Tycker ni verkligen att Crusader squads skall få mindre minus än CSM?
Det är inte det enda som skiljer dem åt.
CSM har både Bolter, pistol och ccw, vilket gör dom väldigt flexibla, Crusader squad är inte alls lika flexibel utan antingen slåss den, eller så skjuter den.
Den lider, som tidigare utpekat, dessutom av en del reliker till dåliga regler, och verkar över huvud taget inte alls vara lika bra som en CSM squad.
Billigare, helt klart, men det är också allt den är "bättre" på enligt CSM squaden.

Hoffa
Inlägg: 87
Blev medlem: 25 jan 2010, 10:29

Re: Black Templars

Inlägg av Hoffa »

Gonka Koff skrev:
Hoffa skrev:En marshal med samma utrustning som lysander ger en komp på -13 mot lysanders -15 (lysander är lite bättre). Det känns ok. Men samtidigt ger samma marshal utan stormshielden -10 och den beskriver du som ganska kass. Varför ska en karaktär som är "ganska kass" ha så hård komp som -10 ? Vad skulle lysander kompa om han haft en combimelta i stället för en stormshield ?
Det är ungefär som att fråga vad en avatar skulle kompa om han inte ignorerade armour saves. Men visst, jag skulle kunna ge okej för +5 för marshal med sämre än 5+ invo saves.
Varför 5+, Den marine chaptermaster jag jämförde med har ju 4+ inv i och med Iron halo. och ger fortfarande -5 mindre. Tycker Marshalen kompar 2-3 steg för dåligt. Marines kanske får för snäll komp på stormshield, ger den bara -1 är man ju en idiot om man inte tar den. Kanske är det marines som ska ha elakare komp och inte templars som ska ha snällare ?
Hoffa skrev:En vanilj marine chaptermaster med thunderhammer+stormshield i terminator armour kompar bara -5 Tar min BT marshal samma grejor kompar han -10. Jag ser inte hur detta är ok. Antingen BT kompen eller vaniljmarines kompen är fel. (Ok min marshal har 1 attack mer mot chaptermasterns 1 ws mer så jag borde kompa lite sämre, dock inte 5 steg sämre).
Han ger också Ld 10 till hela armén, men visst, jag tycker det manteln i kombo med sköld/halo som borde ge de riktit feta minusen.
Visst han ger ld 10 men som påpekats är tar templars mycket fler ld test än andra armer efter som det räcker med att döda 1. Andra armer har också sergeanter som ger enheterna ld 9. Templars saknar som påpekats sådana vilket svider i kombo med Zeal. Dvs att ha ld 10 på hela armen är inte i närheten lika bra som om en Marine arme skulle ha det.
5 Tactical marines med bolters,sergant, fist, meltagun kostar 120 pts och så har de, boltpistols, frag + krak grenades. Deras fist har också 2 attacker.
Njae, de kostar 115, men har ingen meltagun.
Hoppsan, vi måste jämföra 10 manna squads. (Vilket inte gör så mycket i och med combatsquads).
5 Crusader squad. (kan inte ha sergant) med meltagun, fist, frag and krak grenades kostar 115 pts och har då bara 1 attack på fisten och saknar boltpistols.
Aha, då är det kanske fel i min kodex, för där står de att de kan välja mellan bolter eller pistol och ccw. Jätteenkelt val om man frågar mig. Sen existerar det väl ändå ingen spelare somtycker att det är värt att pröjsa för kraks. Vidare finns det väl en Chanpion som gör enheten litet bättre.
Championen kan göra enheten bättre men kompstraffas också för det. De fördelarna är alltså hanterade på annan plats i kompen och kan lämnas utanför jämförelsen. (championens komp har jag redan påpekat är snäll)
Som lök på laxen har squaden också target priority regeln från 4:th edition med -1 på testet så vill de skjuta på något annat än närmast mål måste de klara ett test på ld 7 (9 om det är en marhal på bordet)
Jovisst, men hur ofta är det ett problem för en femmanna med melta och pistoler?
Inte så ofta. Men i bland kanske man måste kunna göra annat än att skena i i närstrid, Kanske försvara objektiv eller så, I så fall vill man nog ha något med lite mer räckvidd än pistoler ?
Jag kan inte få det här till att Crusader squaden på något sätt är billigare än tactical squaden. gratis boltpistols borde vara värt i alla fall 1p per figur
De är ju mycket billigare än så!
... och 2 attacker i stället för 1 på fisten gör stor skillnad.

skillnaden är 1/2*5/6 = 5/12 = 0,41 död necron,SM, CSM eller ork per cc runda, eller 0,13 storm shield terminator. Inte direkt jättemycket enligt mig.
Det är inte där skillnaden sitter. Det är när ens enhet blir anfallen av t.ex en dreadnought som man märker skillnaden. Fisten är det enda som kan skada en anfallande walker. (Om man inte har betalat för de där värdelösa krak granterna dvs.)
Skillnaden i kostnad blir bara bättre till tactical squadens fördel när squaden blir större. Räknar man 10 manna squads är skillnaden 200pts för tactical 210 för crusader och då får tacticalsquaden en gratis multimelta om de vill vilket gör att man borde räkna 200 mot 220. värderar man sedan boltpistols till 1p modell blir det 200 mot 230.


Jag skulle nog rekommedera en enhet med 6 initates + 2 neophytes med 1x melta och 1x fist, alla med ccw för 131 poäng. Spöar enkelt 10 marines med fist. 131 poäng spöar 200! och det utan championens balla bonusar!
Tog du hänsyn till att alla mina inte lär komma fram ? På en rundas skytte gör ju den där marine squaden. 16 bolterskott. (dödar 16*0,66*0,5*0,33=1,74) sedan är det ett specialweapon och ett heavy weapon på det så i alla fall 3 borde dö. Missar jag mitt moraltest eller slår lite sämre än snitt på mitt zeal move samt run får marines en rundas skytte till och då är jag död. (Och kom ihåg att jag går mot närmaste fiende när jag går Zeal move så en smart placerad landspeeder kan effektivt hindra mig från att gå frammåt med Zeal.)

I bästa fall får alltså 3 marines och 2 neophyter slåss. ger mig mig marginellt fler attacker men det vägs upp av att neophyterna har WS 3.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Hoffa
Inlägg: 87
Blev medlem: 25 jan 2010, 10:29

Re: Black Templars

Inlägg av Hoffa »

Det blev för många cittat i min förra post jag börjar om
10 CSM, flamer, fist, Chaos Glory =205 poäng komp = -5
10 BT (7 neo, 3 ini), flamer, fist =163 poäng komp = -4

Två jämbördiga enheter som kostar väldigt olika och har olika komp, en pfist attack skiljer dom åt. Tycker ni verkligen att Crusader squads skall få mindre minus än CSM?
De kostar olika för att det är 3 neos, De har BS 3, WS 3 och 4+ i save. Klart de blir billigare då. Är Neopythes och CSM verkligen jämnbördiga ?

Men jag tror jag ser skillnaden mellan våra resonemang.

OM man bygger alla sina crusader squads optimerade för närstrid (små med melta+fist).
OM man klarar sina moral test. (som man tar massor av)
OM motståndaren inte har placerat en enhet så att man inte kan Zeala frammåt (på Zeal går man mot närmaste fiende vilket kan vara en tom rhino eller strategisk placerad speeder....l)
OM man inte behöver försvara några objektiv
OM motståndaren inte är mech/bikes och bara slinker undan när man kommer.

Då är templars jättebra.

Men:

Man kan inte bygga en arme bara med närstridssquads. Det gick inte ens i 4:th och då behövde man ändå inte hålla objektiv med troops.
Man kan inte vinna bara genom att vara bra på närstrid och templars är långt i från spelets bästa CC arme.

Om någon nitar ens hårt kompstraffade marshal (så man börjar testa moral på ld 8 stup i kvarten)
Om någon parkerar en billig speeder eller tom en rhino så man inte kan zeala åt det håll man vill.
Om man måste hålla ett objektiv.
Om en walker anfaller ens CC squad.
Om motståndaren är mobil. (mech/bikes)

Då har man problem och jag tycker inte att komp mallen tar hänsyn till de här svagheterna. Det går att bygga sig runt ett par av dem men då får man en väldigt endimensionell arme som kommer att ha svårt att vinna matcher där det inte funkar att bara springa rakt på och döda allt i CC. Tom. tyranid armen jag skissar på har mer taktisk flexibilitet än så.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Hoffa
Inlägg: 87
Blev medlem: 25 jan 2010, 10:29

Re: Black Templars

Inlägg av Hoffa »

Nu spammar jag sönder den här tråden men jag insåg just hur mycket jag "påpekat" om olika saker.

Jag tar på mig att vara en smula mer konstruktiv. Jag postar ett förslag till nya templarkomp inom några dagar. Jag tänker då utgå i från Vanilj marines kompen vilken jag antar ligger rätt. Boken har ju funnits ute i över 1 år och det är många som spelar marines, mallen borde vara rensad från allvarliga buggar vid det här laget.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Black Templars

Inlägg av speedfreek »

Ja tycker det låter som ett utmärkt, om än lite jävigt, förslag.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Black Templars

Inlägg av Mutt »

Om marinsen kunde skjuta 16 skott så är de inom 12" och du kommer att nå fram redan inästa runda, oavsätt vad du slår på zeal-move.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Black Templars

Inlägg av Asplund »

Mutt skrev:Space marine - det mest taktiska valet
Hur tänker du nu?

Hoffa
Inlägg: 87
Blev medlem: 25 jan 2010, 10:29

Re: Black Templars

Inlägg av Hoffa »

Sant, jag förenklade lite. Jag antog att jag började 18" bort och att min första förflyttning gick åt till att komma inom 12"

Får jag inte börja blir det värre för då får jag ytterligare 8 bolter skott och 1 heavy weaponskott mot mig.

Men detta visar mest att det är svårt att jämföra enheter med olika roller mot varandra. Det beror ju på hur terrängen ser ut och om det finns cover eller difficult terrain att ta hänsyn till. Det är därför jag föredrar att jämföra templar bolter squads mot marine bolter squads, I det fallet kan man ju ignorera terräng och avstånd i jämförelsen.

Vill man kan man ju göra tankeexperimentet att tac squads skulle få byta sina bolters mot CC vapen. (i alla fall mitt codex säger att bolter kostar lika mycket som boltpistol+CC vapen). Då ser man direkt hur mycket bättre tac squaden är.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Black Templars

Inlägg av Nefrums »

klart den är bättre, den kommer från en senare codex...
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Skriv svar