Det blev för många cittat i min förra post jag börjar om
10 CSM, flamer, fist, Chaos Glory =205 poäng komp = -5
10 BT (7 neo, 3 ini), flamer, fist =163 poäng komp = -4
Två jämbördiga enheter som kostar väldigt olika och har olika komp, en pfist attack skiljer dom åt. Tycker ni verkligen att Crusader squads skall få mindre minus än CSM?
De kostar olika för att det är 3 neos, De har BS 3, WS 3 och 4+ i save. Klart de blir billigare då. Är Neopythes och CSM verkligen jämnbördiga ?
Men jag tror jag ser skillnaden mellan våra resonemang.
OM man bygger alla sina crusader squads optimerade för närstrid (små med melta+fist).
OM man klarar sina moral test. (som man tar massor av)
OM motståndaren inte har placerat en enhet så att man inte kan Zeala frammåt (på Zeal går man mot närmaste fiende vilket kan vara en tom rhino eller strategisk placerad speeder....l)
OM man inte behöver försvara några objektiv
OM motståndaren inte är mech/bikes och bara slinker undan när man kommer.
Då är templars jättebra.
Men:
Man kan inte bygga en arme bara med närstridssquads. Det gick inte ens i 4:th och då behövde man ändå inte hålla objektiv med troops.
Man kan inte vinna bara genom att vara bra på närstrid och templars är långt i från spelets bästa CC arme.
Om någon nitar ens hårt kompstraffade marshal (så man börjar testa moral på ld 8 stup i kvarten)
Om någon parkerar en billig speeder eller tom en rhino så man inte kan zeala åt det håll man vill.
Om man måste hålla ett objektiv.
Om en walker anfaller ens CC squad.
Om motståndaren är mobil. (mech/bikes)
Då har man problem och jag tycker inte att komp mallen tar hänsyn till de här svagheterna. Det går att bygga sig runt ett par av dem men då får man en väldigt endimensionell arme som kommer att ha svårt att vinna matcher där det inte funkar att bara springa rakt på och döda allt i CC. Tom. tyranid armen jag skissar på har mer taktisk flexibilitet än så.