Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Papa D

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Papa D »

Jag håller med föregående talar om att mallen ser klart balanserad och bra ut... Tror man kommer märka synergier som bör bestraffas hårdare om ett par turneringar, emn just nu känns den bra.

P_daddy
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Jag glömde såklart multiplicera med två när jag skulle räkna ut savesen. Det ska vara 1/3*5*2 dvs runt 3. Sen glömde jag räkna med att stealers har poisoned attacks dvs rerull på att wounda. Man är väl bra på matte.

Min huvudpoäng från början var att stealers med scuttlers, feeder tendrils kompade på -5 och kostade 20 poäng styck. Nu kostar en kostar en stealer med med scything talons, toxin sacs 19 pts och enhet kompar -2. Jag kan förstå att förlust av frag grenades har gjort dom sämre när de chargar i terräng. Ingen åtskillnad gjordes på om de hade fleshooks i den gamla kompen.

Jag tror att tyranider har varit en ganska opoppis armé på turneringar och med ett helnytt codex kommer fler att börja spela med dem. Då börjar kanske fler tycka som jag eller så kommer jag kanske ur min psykos.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

The Doom of Malan’tai kunde nog mer av minuset ligga på drop podden. Att gå till fienden med T4 utan EW känns riktigt svårt och hans (från början) S4 platta är ju inte ens säkert att han går plus i wounds med. En klar majoritet av möjliga pod scatters borde däremot kunna placera honom inom 6" från 2-3 enheter följt av en S8+ platta. Nästa runda dör han säkert, men suger upp en hel del S8+ skott/fistar.

Läste hans fluff... Och visserligen är extremt överdrivna små berättelser en stolt 40k tradition, men denna killen åt tydligen upp en hel craftworld helt på egen hand. :lol:

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Efter att ha räknat lite på Paroxysm så anser jag att den absolut inte skall ha mindre minus. Den är skitbra.

LordTengil

Inlägg av LordTengil »

Mortarion skrev:Efter att ha räknat lite på Paroxysm så anser jag att den absolut inte skall ha mindre minus. Den är skitbra.
Utav intresse, vad är det för beräkningar?

egge

Inlägg av egge »

Jag är också lite intresserad vad som gör den skit bra. Jag har märkt att en gående tyrant får bara iväg en kanske två av den och då max en gång då det känns vettigt bra. Jag tycker den är bra men tror den är klart mycket bättre på pappret än i verkligheten. 12" är inte långt, alltså...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Rangen på Paroxysm är dålig. Men effekten är bra. Speciellt i kombination med enheter som inte är så tuffa.

Vi tänker oss att 20 termagants utan några uppgraderingar chargar 20 ork boyz (varav en är nob med power klaw). Normalt sett resulterar det i 5,5 döda orker och 11,78 döda termagenter. Sen ger combat res ytterligare 5,23 döda termaganeter. Så totalt bytte man ca 17 termagants mot 5,5 orker. Inte så hett...

Sen gör vi samma sak fast med Paroxysm. Termaganterna dödar då 7,26 orker medan orkerna dödar 5,67 termaganter. Denna gången förlorar orkerna och ytterligare 1,33 orker dör i combat res. Att byta fem och två tredjedels termagant mot åtta och två tredjedels orker är betydligt trevligare för tyraniderna.

Om man istället skulle langa in en enhet Hormagaunts med någon upgrade så gör den ännu större skillnad...

the godfather

Inlägg av the godfather »

som redan sagts i en närliggande post, det kommer bli mer librarians, och eldar kommer alltid med runes of warding
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Bröt ut flera sidor regeldiskussioner och flyttade hit: http://www.svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=1177

Här inne diskuteras komp. Jag förstår att man ibland behöver vissa förtydligande på regler när man diskuterar specifika kompmallar, men inga långa regeldiskussioner här.

// Admin

the godfather

Inlägg av the godfather »

zoanthropes kompar för dåligt. tänk på att de till skillnad från förr rör sig i enheter samt måste slå psyktest även för blasten.
det är bara första ymgarlerna som är bra, sen blir det mest problem, det är svårt att få plats med alla.
tyranid warriors som byttar bort sina devourers borde få pluskomp, jämför 3 styrka 4 range 18 med 3 styrka 3 twinlinked range 12 för spinefists tex.
rippers kan väl få ge ½ kompplus istället. så trist att man måste ha 5 för att få plus
spore mine clusters känns väldigt bra och borde ge mer minus. ordnanceblast!
paroxysm må vara bra, men dess range är kass, för lätt att kontra. sänk den till -5
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Skriv svar