Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Jacke »

Det som gör thousand sons bra är rhinos och warptime sergeanten som på egen hand gör dem bra i assault. Lägg minusen på dem istället.
Sen tycker jag ni ska öka kompet till -2 på Noisemarines. Klart bättre än vad dom verkar på papper med sin sjuka dakka, I5 och dubbla CCW.
Ska ni lägga mer minus på dem så lägg det på sonic blasters. 5p modellen för +1 I och fearless är värdelöst. Värt att tänka på är ju också att dakka sällan gör nån nytta. 10 noise marines med blasters dödar väl runt 3 space marines om de står still och skjuter. Sedan tycker jag att ni kan ta bort minuset för blastmastern, är den verklien 35p bättre än en plasma cannon?

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Mutt »

Jag gissar att du jämför plasmacanonpriset från tacticals? I så fall är priset där mellanskillnaden mellan en missile-launcher/multimelta och plasmacannonen och inte hela priset.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av cadelin »

eftersom plasmacannon är komplett värdelös så är nog allt bättre än den.

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Yabob »

n00bn skrev:Jag undrar lite vad det är som gör att Ariman får -10 i komp? Han kan inte göra samma skytte magi mer än en gång. Det är väl lite illa considering att han har bara två magier som inte är skytte. En av ickeskyttemagierna är Warptime, den behöver man göra en gång per runda så kvar har man att han kan göra spawn magin tre gånger. Det är förresten väldigt kul när det går igenom men finns det någonting spelmässigt med han som är skitbra, som jag har missat?
Han kan fortfarande använda all tre skyttemagierna i samma runda (inte så stor nytta med Bolt of Change, men de andra två funkar bra ihop) om han inte använder Warptime. -10 kanske är lite i överkant dock.

Vad det gäller Thousand Sons så kan man tycka att -3 är mycket... och det kanske det är i en mixad CSM armé. Kör man dock rent Tzeentch som jag gör så är det ingenting, eftersom man inte får ihop så många enheter. Mina 49 i komp hjälpte till rätt bra på etapp 1 på LBK touren. Kanske skulle man kunna nöja sig med -2 med tanke på deras höga pris dock.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av kelaino »

Yabob skrev:Han kan fortfarande använda all tre skyttemagierna i samma runda
Nej det kan han inte, se: CSM's FaQ.

Har inte testat thousand sons mer än en gång (och då hade de bara mina 10 terminators att skuta på XD), men att jag aldrig har sett dem spelas tycker jag är ett rimligt argument att sänka dem till -2.

Tycker för övrigt att Noise Marines ligger rätt bra, de är jättesunkiga för sina poäng, tror bara att det är deras fearless + scoring som motiverar att de får minus alls i grund.

EDIT: rättat stavning
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av n00bn »

Efter att ha spelat med Noijs Marines på sydcon och skånecuppen måste jag säga att de är brutalt felprisade. 8 Marines som skjuter 3 bolterskott per skalle är ganska schysst. Men inte för 200 poäng. -1 funkar bra.

Thousand sons är också en enhet som känns väldigt tveksam om den ska ha minus -3. Kan sorcerorn köra både warptime och forceweaponet i samma runda förresten? Då kanske man kan utgå från -1 på själva truppen och lägga nått minus på warptime.

Det var faktiskt en snubbe nu i varberg som spelade en femma tusensöner. De gjorde inte så mycket fram till nästsista rundan då de dog. Sjukt lätt at torrenta ut sorcerern om man har lite dakka. Sen blir det jobbigt för dem i närstrid och att ta sig nånstans.
Senast redigerad av 1 n00bn, redigerad totalt 25 gånger.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av LillePer »

Ja de kan använda Warptime och Forceweapon i samma runda (mark of tzeentch). Men som sagt, en minimisquad hamnar på runt 160p. Inte så värt iom att du får en vanlig 10a för samma pris..., visst 4+invo är ok men inte mer än så på en T4 modell...

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Yabob »

kelaino skrev:
Yabob skrev:Han kan fortfarande använda all tre skyttemagierna i samma runda
Nej det kan han inte, se: CSM's FaQ.
Frågan handlar inte om huruvida han kan använda flera olika skyttekrafter i en runda (han har faktiskt en regel som klart och tydligt säger att han kan det). Frågan handlar om huruvida han kan använda samma power flera gånger i samma runda. Svaret är att det går bra att använda Warptime (ingen mening dock) och Gift flera gånger, men att en skyttekraft bara kan användas en gång per runda (så t.ex. Wind kan bara användas en gång och inte två eller tre). Svaret kan givetvis läsas som att han bara kan använda en skyttekraft totalt... men det är inte det man frågar om så då kan inte svaret göra det heller.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Jacke »

Varför är det inget minus på gift of chaos? Socerer/prins med mark of tzeentch har ju 66% chans att göra valfri t4 karaktär till en spawn.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Katarsis »

Jacke skrev:Varför är det inget minus på gift of chaos? Socerer/prins med mark of tzeentch har ju 66% chans att göra valfri t4 karaktär till en spawn.
För att ingen jag känner till har tyckt att det verkar värt att spela med och något som är så pass underrepresenterat är inte värt kompminus.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar