Kompmallen 6.1.1

Moderator: Kompmallsansvariga

Revener
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2010, 10:26

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av Revener »

Hm...
Vanliga Space Marines får inget minus komp för en Apotecary i command squad, det ger väl Feel No Pain?
Har inte Marine codexet :)

Men Dark Eldar Haemonculus ger -7 i komp och kostar dubbelt så mycket poäng och dör lättare...
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av Mag-El »

Du har inte möjligtvis märkt en annan skillnad på dom?

Försök sätt en Apotekare i en valfri enhet

Revener
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2010, 10:26

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av Revener »

Tja... Assault squads brukar ju vara de man vill ha FNP i första iaf :)

Men i vilket fall så är det irrellevant.

0 kompminus för FNP för den ena
och -7 för den andra som dessutom får ännu mer minus med template vapen vilket är största anledningen till att ta dem.

Dessutom har marines T4 vilket gör att de får FNP mot ST 6-7 vapen.

Kör jag 2 haemis som jag alltid har gjort så är det minus 12-15 i komp, för FNP på 2 enheter i starten av matchen. FNP som är lätt att motverka för den är på T3 modeller med kass save.


Bygger jag samma lista som jag körde med i det gamla codexet (som jämförelse). Så får jag c.a 20 mindre i komp, än vad jag hade då, färre darklances, sämre wyches, sämre archon, dyrare upgrade, dubbelt så dyr Haemi betalar för FNP redan där på en modell med 6+ save.
Jämnas ut lite med posion weapons beroende på vad man möter och FNP en bit in i matchen.

i vilket fall en lista från nya codexet likvärdig med en lista från gamla får mycket lägre komp.


Komp minus för en Haemi borde vara c.a hälften.
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av Snot »

Revener skrev:Tja... Assault squads brukar ju vara de man vill ha FNP i första iaf :)

Men i vilket fall så är det irrellevant.

0 kompminus för FNP för den ena
och -7 för den andra som dessutom får ännu mer minus med template vapen vilket är största anledningen till att ta dem.

Dessutom har marines T4 vilket gör att de får FNP mot ST 6-7 vapen.

Kör jag 2 haemis som jag alltid har gjort så är det minus 12-15 i komp, för FNP på 2 enheter i starten av matchen. FNP som är lätt att motverka för den är på T3 modeller med kass save.


Bygger jag samma lista som jag körde med i det gamla codexet (som jämförelse). Så får jag c.a 20 mindre i komp, än vad jag hade då, färre darklances, sämre wyches, sämre archon, dyrare upgrade, dubbelt så dyr Haemi betalar för FNP redan där på en modell med 6+ save.
Jämnas ut lite med posion weapons beroende på vad man möter och FNP en bit in i matchen.

i vilket fall en lista från nya codexet likvärdig med en lista från gamla får mycket lägre komp.


Komp minus för en Haemi borde vara c.a hälften.
Synd att det inte går att sätta i assaultmarines då...

och vadå kass save? du har väl 4+ cover som alla andra i 5th? :D
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Revener
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2010, 10:26

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av Revener »

Command squads brukar väl användas till närstrid......
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av HeadWar »

Jag kan ärligt talat inte minnas att jag någonsin mött en Command Squad, så bra är de...

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av Mortarion »

Command squads är såpass dåliga att de väger upp fördelarna av feel no pain. Som Headwar skriver, trots kompen är det nästan ingen som spelar med dem. Att kunna ge FNP till valfri squad är väldigt mycket hetare än att vara tvungen att ge det till en squad som är kass i grunden.

Joppe
Inlägg: 383
Blev medlem: 08 okt 2008, 22:39

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av Joppe »

Jag har spelat med command squad på bikes i en turnering, GC förra året, och då fick jag också typ 1/20 i komp.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av Zurken »

Command squads är så få modeller att det väldigt enkelt blir så att apotekaren blir utsinglad fort. Oftast blir det så att alla killar är kittade med något bra och då svider det så fort någon dör. Men jag tror command squads kan fungera, de är nog litet underskattade, dock är hemonculus grymt mycket bättre. Jämför med BAs Sanguinary priests istället.
Alexander Merinen

Eurix
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 apr 2010, 21:03

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av Eurix »

Men FNP är inte så hett ändå på T3 att det ska kosta -7 i komp.

Skriv svar