Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

McGordon

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av McGordon »

Seregon skrev: Techmarine
- Orbital Strike Relay -2 komp (minus för att han kan, men aldrig kommer, bli scoring)
Techmarinen kan inte göras scoring och kommer därför inte att drabbas av kompminuset.

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

McGordon skrev:
Seregon skrev: Techmarine
- Orbital Strike Relay -2 komp (minus för att han kan, men aldrig kommer, bli scoring)
Techmarinen kan inte göras scoring och kommer därför inte att drabbas av kompminuset.
Edit: Ignorera vad jag skrev tidigare. Såg precis själv att IC inte kan väljas som enhet för Grand Strategy.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Ah, Purifiers har två attacker, det hade jag också missat.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Och fearless!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Men ändå, 24 poäng, det är faktiskt 50% mer än en Tactical Marine med Bolt Gun...

Jacke

Inlägg av Jacke »

HeadWar skrev:Men ändå, 24 poäng, det är faktiskt 50% mer än en Tactical Marine med Bolt Gun...
En Sternguard med stormbolter kostar väl 25 om jag minns rätt? Purifiers får för -1p Fearless, Force weapons, 6+invo, Psychic powers med mera.

daskad

Inlägg av daskad »

6+ invul? vart får du det ifrån? orginal svärdet ger inget extra invul om man inte redan har
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

statestik antal wonds skytte + assault:

Blodangels:
10xAssaultmarines 245 2,3333 wonds i skyttet 3 döda i närstrid med frius charge 5 totalt
2xelta, fist, handflamer. -8 i komp

9xGray Hunters 218/228 med flagga 2,3333 wonds i skyttet med kombimelta eller 2,8888 om de rapitfirar och blir assaultade. 3,86 wonds typ 6 totalt om de väljer att assaulta
meltagun, markofthewulfen whit powerfist
Wolf gurad combimelta, powerweapon -5,5 -6,5 med flagga som gör 5,8wonds som blir 8,13 wonds totalt

GKSS 230 1,25 wonds oma man inte rendar. 6,3 döda med hamerhand, 7,55 totalt
2xPsycannons, hammer on justicar. -11 i komp

slutsats Gray Hunters som kompar nästan hälften av vad gk gör. gör ett och ett haft wond mindre utan flagga och ett halft wond mer med flagga och båda kostar lika mycket. Då ska tilläggas att GH förlorar lite efektivitet så länge inte flaggan Wulfen och Wolfguarden dör. Men Varje wond på gk försämrar dem avsevärt i en assault. För varje GK med svärd som ryker gör man 0,88 wonds mindre (skytte + närstrid)

Mot guans blir sifrorna

BA -> 6,2222+10,9=17,12 wonds totalt

GH -> 4,6+ 11,77= 16,37 wonds totalt låter (man bli assaultad -> 8,54+11,77= 20,32)

GK-> 9,3+11,29= 20,59 wonds totalt

skulle dock välja GH varje dag om man kollar till vad man får för kompen. Lika bra som GK i alla strider fast kompar hälften så mycket. tycker att något är fel här lr?
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

Jacke skrev: En Sternguard med stormbolter kostar väl 25 om jag minns rätt? Purifiers får för -1p Fearless, Force weapons, 6+invo, Psychic powers med mera.
Varifrån får dom 6+ invo?
Är det svärdet du tänker på så ger den inget bättre på deras invo save om dom inte redan har en. Annars kan jag inte se vart dom får en.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Katarsis skrev:Måste nästan gratulera till att du har optat in så mycket minus, bra kämpat.

Man kommer nästan alltid att kunna göra listor som får på tok för dålig komp, det är mycket svårt för kompmallen att ta hänsyn till sådant då den antar att man tar de mer optade valen. Jag känner att Paladinsen kommer lida utav samma problem som Nob Bikers som diskuterades för ett tag sedan; enheten är för komplex för att kompas helt korrekt och då är enda alternativet att kompa efter det hårdaste.
Tackar! :D
Jag tycker det är extremt kul att de listor jag brukar göra alltid innehåller någonting som totalt får kompen att bryta sönder och samman (en ensam präst och en land raider en av mina BA-listor brukar stå för minst 1/3 av min totala komp). I det här fallet är det väl extrem komp på psycannon 2+ samt hammarna som gör att det dalar lite extra.

Som folk påpekade ska den ha 15.5 i komp, tänkte inte på att tech-marinen är IC och inte då kan bli scoring.
Det är ju en rätt brutal armé i närstrid, men om man väl möter en lista som spammar dark lance eller har ett par, tre vindicators eller demolishers så skrattar man inte speciellt länge.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Låst