Kompvärde

Moderator: Kompmallsansvariga

Hoffa
Inlägg: 87
Blev medlem: 25 jan 2010, 10:29

Re: Kompvärde

Inlägg av Hoffa »

Det här var en ögonöppnare, jag har inte tänkte på detta tidigare. (ok jag har bara varit medlem på det här forumet i några dagar så för mig är detta nytt.) Åtminstone borde jag kunna titta på vad som verkar vara en lätt infekterad diskussion med friska ögon.

Låt mig börja med att säga att det finns två perspektiv och två sätt att tänka. Ett när man konstruerar en mall och ett annat när man använder mallen.

När man ska använda en mall så är det man är intresserad av att veta hur varje spenderad poäng påverkar ens komp. Det är oemotsägligt så att något för 100p som ger t.ex -4 är hårdare kompat än något för 200p som ger -4. Nefrums IG mall är väldigt användbar då man tydligt ser precis hur varje val man gör påverkar ens komp. Notera att Nefrums mall och den officiella mallen båda innehåller exakt samma information. Det enda som skiljer är presentationen. Nefrums mall gör det väldigt mycket lättare att se vilka val som straffas av kompen. Med den vanliga IG mallen måste man själv sitta och göra de beräkningar Nefrum gjort om man vill förstå varför man fick den komp man fick.

Så långt bör alla vara överens.


Dock måste man ha ett annat perspektiv när man konstruerar en mall. Då måste man ju på något sätt uppfinna minusen. Tycker man att alt A för 100p är lika bra för listan som alt B för 200p ska A ha hälften så stort minus som B. Om man däremot tycker att A är underkostat (i förhållande till vad A gör för listan) kanske man sätter samma minus på A som på B vilket betyder att A straffas dubbelt så hårt av kompen som B.

Ännu tycker jag inte jag har skrivit något kontroversiellt. Är det någon som invänder mot resonemanget ovan ?


Detta kan man faktiskt som spelare sedan motverka genom att kasta på en massa icke kompstraffade uppgraderingar på en enhet. Till exempel. Mina BT crusader squads straffas med -2 i kompen. Detta oavsett om de är 5 eller 10. Vill jag ha snällare komp så kan jag uppenbart göra detta genom att i stället för 2x5 ta 1x10. Vad jag då har gjort är att jag har gjort squaden sämre för sin poäng och därför fått bättre komp. Det är ju helt rätt.

Är det någon som invänder mot att om A är sämre (=gör mindre) för sin poäng än B så ska A ha snällare komp ?
(Om det sedan är värt att offra hårdhet för att få snällare komp är en annan fråga. Det beslutet är upp till mig som spelare när jag bygger min lista.)

Jag har svårt att se annat än att formen Nefrum skrivit sin IG mall på är mycket lättare att förstå än formen de officiella mallarna är skrivna på. Mallar på Nefrums format skulle också göra kompdebatten på det här forumet mer meningsfull, då det skulle bli färre missförstånd angående hur saker är straffade/belönade.

T.ex är jag själv inte längre lika säker på en del saker jag envist hävdat i Templarkomp tråden.
Jag hade helt missat att jag inte bara kan jämföra två olika enheters komp minus rakt av utan att också ta hänsyn till hur många poäng enheterna kostar.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

LordTengil
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 aug 2009, 06:27

Re: Kompvärde

Inlägg av LordTengil »

Om det nu är så intressant så gör man ju komp/poäng överslagsräkningen automatiskt i huvudet så fort man tittar på en enhet. Jag gör det utan att tänka. Medel är -5 komp på 150 poäng.

Men det är mycket mer lättläst och lättanvänt med absoluta minus.

Mallens utformning är bra som den är!

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Kompvärde

Inlägg av Nefrums »

Roligt att se att nån är med på det jag skriver! :)

En vicktig egenskap hoss en mall är att den ska vara lätt att använda. Detta är vicktigare än att den är helt rättvis, därför är mallen mycket bra och jag tycker att mallen skall var på det sättet som den är.

När man därimot tar fram mallen och diskuterar olika saker så är det mycket mycket bättre att använda ett jämförbart mått på komp. Detta tycker jag saknas till stor del idag...

Om man anvnder mitt sätt att tänka på så blir det också mycket lättare att skriva malloptade armelistor.. Prova nån gång så får ni se..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

sourpus
Inlägg: 244
Blev medlem: 07 jul 2009, 10:04

Re: Kompvärde

Inlägg av sourpus »

LordTengil skrev:Om det nu är så intressant så gör man ju komp/poäng överslagsräkningen automatiskt i huvudet så fort man tittar på en enhet. Jag gör det utan att tänka. Medel är -5 komp på 150 poäng.

Men det är mycket mer lättläst och lättanvänt med absoluta minus.

Mallens utformning är bra som den är!
jag håller med. till punkt och pricka (udda uttryck, by the way).

ärligt talat förstår jag inte att man ska behöva göra det så förbannat komplicerat. för en fantasy-spelare (eller någon som är van vid att använda fantasy-mallen) kan jag förstå att det ser knepigt ut när "allt verkar ge minus", men ärligt talat så är det knappast raketforskning det handlar om. om jag är intresserad av en enskild enhets kompvärde är det väl bara att göra som Tengil skriver här ovan.

jag kan mycket väl förstå att det finns individer som vill veta varje enhet och varje vapens kompvärde, men är det så, så är det väl bara att göra som jeppa. ta en stund med miniräknaren och anteckna. jag stör mig inte alls på människor som gör det. "whatever makes you happy". men som mall ser jag inga problem att ha utformningen som den är, snarare anser jag att det bara blir plottrigt med en massa decimaler.

jag minns inte vad han hette som gjorde britney-klippet, men som hyllning till honom: "leave the mall alone! you don't understand!" :lol:
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Hoffa
Inlägg: 87
Blev medlem: 25 jan 2010, 10:29

Re: Kompvärde

Inlägg av Hoffa »

Det är nog en vanesak. Fantasy mallen har jag använt så mycket att jag kan den utantill. Tankesprånget som behövdes för att greppa 40k mallen var att inse att "minus" inte är samma sak som "straffat av kompen". Med 40k mallen är det inte meningen att man ska kunna bygga vettiga listor som kompar 80+. Något som går och inte sällan görs i fantasy. (Har flera gånger mött fantasy listor som kompar 24/30 vilket är samma sak som 80/100. )

Jag inser dessutom hur orimligt mycket jobb det vore att skriva om samtliga mallar.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Kompvärde

Inlägg av Zurken »

Har byggt ganska OK listor på 70-75 komp, men ska man över 80 blir det knepigt (på 1750p). Spelar man 1500p (som mallen tydligen ska vara baserad på) så går det nog.
Alexander Merinen

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Kompvärde

Inlägg av Gonka Koff »

Jag tycker att mallens format är bra som det är nu. Dock bör man ha "x/30"-metoden i åtanke när man diskuterar kompvärden på specifika enheter. Och precis som Jeppa skriver, så tycker även jag att det gör det litet lättare att förstå varför en lista får den komp den får.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Kompvärde

Inlägg av Katarsis »

Zurken skrev:Har byggt ganska OK listor på 70-75 komp, men ska man över 80 blir det knepigt (på 1750p). Spelar man 1500p (som mallen tydligen ska vara baserad på) så går det nog.
Mallen är bygd för 1750, men efter testande så verkar den fungera okej på ganska många poängsummor, vill man (turneringsarrangörer) kan man ju alltid ändra startvärdet på arméerna.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Kompvärde

Inlägg av Zurken »

Katarsis skrev:Mallen är bygd för 1750, men efter testande så verkar den fungera okej på ganska många poängsummor, vill man (turneringsarrangörer) kan man ju alltid ändra startvärdet på arméerna.
Jag antog att den var gjord för 1500 arméer av meningen "a well balanced army of 1500 points should have a comp score of 50" i början av mallen.
Alexander Merinen

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Kompvärde

Inlägg av Jocke Rapp »

Zurken skrev:
Katarsis skrev:Mallen är bygd för 1750, men efter testande så verkar den fungera okej på ganska många poängsummor, vill man (turneringsarrangörer) kan man ju alltid ändra startvärdet på arméerna.
Jag antog att den var gjord för 1500 arméer av meningen "a well balanced army of 1500 points should have a comp score of 50" i början av mallen.
Då lägger du för mycket värdering i det, 1500 råkade bara dyka upp i huvudet på mig när jag skrev den meningen... :)

Skriv svar