Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Moderator: Kompmallsansvariga

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av cadelin »

DHettNeck skrev: Om man tycker att SM och orcs behöver lite mer hjälp av kompen är ju dock inte det bästa altenativet att felkompa dom bra karaktärerna utan snarare att höja startkompen/kompa något annat snällare. Den slutgiltiga kompsiffra skall jämna ut skillnaden mellan codexar, men mallen måste också vara balanserad inom codexet för att inte listorna skall bli för lika varandra.
Här förstår jag inte vad du menar, om komp ska vara för att man ska kunna spela en match på lika villkor så spelar det väl ingen roll vad folk väljer att spela inom en codex. Det finns ingenting annat i marinescodexen som ger samma sak som Lysander som man kan ta. Då är det väl klart att folk spelar med modellen.

Om det bara hade funnits en tank med vapen så hade argumentet varit samma sak. Den ska kompas för att jämna ut mellan codexarna. Inte sätta jättehög komp på den så att folk inte spelar med den för att det är tråkigt att folk tar samma sak.

Sen sånär folk har orerat om att folk spelar med minimala scoring hela tiden så finns det en anledning. Grundtroopsens options är för hårt kompade. Ta bara tacticals, jag tycker dom ska ha CM PF och en rhino. Pang 10 i komp. För det får man 10 terminators. Som dessutom kompar bättre per poäng.

Så dags att faktiskt titta lite på synergierna och sluta ge saker folk spelar med mer minus utan att faktiskt ge saker folk spelar med i marinescodexen/orks/osv mindre minus.

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av Jacke »

Så dags att faktiskt titta lite på synergierna och sluta ge saker folk spelar med mer minus utan att faktiskt ge saker folk spelar med i marinescodexen/orks/osv mindre minus.
Eller varför inte ge mindre minus till sådant som folk inte spelar med? Finns ju gott om enheter som kompas ganska hårt, men som ingen tävlingsinriktat spelare skulle ha i sin lista.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av Jocke Rapp »

Utan att ge mig in i diskussionen för mycket så kan jag bara återigen förtydliga att bra saker ska ge minus, ju bättre de är, desto mer minus. Om en codex är svag i förhållande till andra så ska den codexen ha högre startkomp.
Om man ger lägre minus till ett choice som anses vara no-brainer så blir det ju bara ännu mer no-brainer. Då är det bättre att uppmuntra andra varianter genom att ge dem mer komp.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av cadelin »

Jocke Rapp skrev:Utan att ge mig in i diskussionen för mycket så kan jag bara återigen förtydliga att bra saker ska ge minus, ju bättre de är, desto mer minus. Om en codex är svag i förhållande till andra så ska den codexen ha högre startkomp.
Om man ger lägre minus till ett choice som anses vara no-brainer så blir det ju bara ännu mer no-brainer. Då är det bättre att uppmuntra andra varianter genom att ge dem mer komp.
Probelmet är att det kommer alltid att vara någonting som är en no-brainer. Det behöver inte vara den hårdaste enheten men något är bäst i komp per poäng. Sen kan ni välja vad det ska vara. Jag kan bara peka mot honourguard/LOTD till förra lincon.


Jag tycker generellt att en mellanbajsarme för SM ska innehålla tacticals terminators en landraider och lite skytte. Just nu kompar detta runt 30 på 1750. Detta är dessutom vad de folk ute i stugorna har modeller till. Jag tycker det är tråkit att ni straffar dem. Kan ni inte försöka centrera det runt nån mellahård lista med de vanligaste figurerna.

Edit: Egentligen skiter jag helt i ovanstående för jag målar upp det som är optat till varje turnering, optbög som jag är, men det kan juh vara en ide om om ni försöker vända er till de armeer som den stora massan spelar så vi kan se folk på scenen. Sjukt tråkigt som nybörjare att aldrig få spela med sin dyra, häftiga landraider.

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av Yautja »

Istället för att höja startkompen/sänka minus för SM för att de inte står upp mot Blood Angels och Space Wolves kanske man istället ska sänka startkompen/höja minusen på Blood Angels och Space wolves istället.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av Skulliz »

Kan inte mer än att hålla med Cadelin!

Om man ska ha komp, så ska dess syfte vara att arméer på samma komp ska vara lika starka, oavsett vilken codex de är ifrån. Det faktum att tex CSM alltid känns som den svagare listan när man väl står vid spelbordet visar att systemet tyvärr failar att balansera äldre codexar mot nyare.

Jocke Rapp har naturligt vis helt rätt när han säger att den inbördes balansen också ska jämnas ut med hjälp av kompen, vilket jag tycker att den i de flesta fall lyckas bra med. Tex IG kompen (vilken är den jag spelar med) tycker jag är sjukt bra på att jämna ut den inbördes balansen och det känns som att det går att bygga väl-balanserade och jämn-starka listor kring i princip alla enheter i codexen.

Dock så finns det fortfarande ett problem i att de äldre listorna i vissa fall inte är lika starka som de nyare trots samma komp.

Sedan som cadelin säger är det sjukt tråkigt att hela tiden höra "alla kör med Lysander han måste kompa hårdare" eller det faktum att hälften av enheterna i en jeppa-lista (med undantag för kokos-nötterna) ska kompas ner ytterligare efter att han vunnit en turnering.

Skulle vara kul att man istället såg över helheten och lättade kompen på de mellanhårda enheter som nu för tiden kompar för hårt. Alltså är det kanske inte Lysander och Ass-termosar som kompar för snällt utan snarare 10 Tacticals med fist och Rhino som kompar för hårt.

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av Jacke »

Skulliz skrev:Om man ska ha komp, så ska dess syfte vara att arméer på samma komp ska vara lika starka, oavsett vilken codex de är ifrån. Det faktum att tex CSM alltid känns som den svagare listan när man väl står vid spelbordet visar att systemet tyvärr failar att balansera äldre codexar mot nyare.
Tänkte också på det. Man kan liksom inte låta bli att bli lite glad inombords när man lottas mot CSM. Jag har då faktiskt aldrig möt en chaoslista(utan lash) som jag kännt att den inte går att vinna över. Spelar men en medelhård(SW,IG,BA) lista är det nästan svårt att förlora mot CSM

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av the godfather »

om det är ett klent codex ska den få höjd grundkomp.
ett starkt codex sänkt grundkomp.
likaså med enheter

armeer kompas efter armeer, enheter efter enheter. hur kan man nånsin argumentera för något annat?
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av Skulliz »

the godfather skrev:om det är ett klent codex ska den få höjd grundkomp.
ett starkt codex sänkt grundkomp.
likaså med enheter

armeer kompas efter armeer, enheter efter enheter. hur kan man nånsin argumentera för något annat?
Låter jätte klokt. Men varför är inte kompen balanserad i nuläget?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av Katarsis »

Skulliz skrev:Men varför är inte kompen balanserad i nuläget?
För att kompmallen är ett levande dokument som ständigt utvecklas och anpassas efter rådande förhållanden. Kompmallen kommer aldrig att bli perfekt (och även om den skulle lyckas så är det bara tills ett nytt codex kommer ut), dels på grund utav varierande förhållanden (missions, spelklimat, rådande meta, etc) dels på grund utav det mänskliga faktum att man aldrig blir riktigt nöjd.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar