Space Marines
Moderator: Kompmallsansvariga
-
- Site Admin
- Inlägg: 3501
- Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
- Ort: Göteborg
Re: Space Marines
Cascognes helmechaniserade lista med Kantor, fist i varje enhet och en massa speeders, förtjänar den mer än 21 i komp? Folk får gärna tycka till, gärna med vad det är som ska ändras i kompmallen.
Re: Space Marines
Kompen stämmer rätt så bra på Gascones arme, eller gör den det? Armen är kass och borde inte ha så låg komp. Vapenvalen är helt galna på sternguards, så många av 10 bilar dakkar men ner på 2 rundor. jag vet inte ens var jag ska börja, men det e nåt skevt över det hela iaf. Iofs så ska kompen straffa extrema listor och det gör den här vilket är bra och inget går att göra allomfattander så slutbetyger får nog bli tummen upp för mallen förutom de "små" saker som jag tagit upp ovan.
Asså det jag tycker är konstigt just nu är att:
Razorbacks får mer minus än rhinos. Dom borde börja på -2 och sen få minus för vapenval. RB suger gammal gubbpung när man ska spela mech och rhinos är valet varje dag. RB tar bara 6 pers och dom har inga firepoints, ska man skjuta med dom kan man bara åka 6.
Men detta kanske bara är jag.
Vidare anser jag att en RB med hvy bolter borde vara samma minus som en rhino och ett mer för MM inte 2. Om man betänker att man kan ta sin renå åka sex och rapidfira 2 plasmaguns ur den så får man generellt mer eldkraft ur en rhino än en razorback, iallfall på kort håll.
Det andra är dakkapred, den har armour och bara 3 vapen, åker den så får den skjuta max 1. 6 är alldeles för mycket minus för den imo. Iallfall dakkavarianten.
Det borde läggas in ett minus för varje pod efter 3 imo.
Sen borde de karaktärer som inte är special characters ha mindre minus för sin EQ ingen spelar med dom nästan ändå, detta är iofs generellt för alla listor. (kanske inte orker med boss på bike) men i övrigt. Varför ta en kapten med PF när man kan få Kantor osv. Mindre minus på vanliga chars eller mer på special chars.
Terminators: ett mer minus på cyclone än Asscannon för dom är det fan klasskillnad på
Dra ner dreadminuset till 3 och ge minus för beväpning imo tex 0 för multismelsta, 1 för ccw och 3 för twin las etc. för en ML/HB dread ska inte ha 5 i minus imo
landspeeder ett mer i minus på thyphoon än multimelta, 2 skott samma styrka dubbel range? iof dyrare men vafan man ser inga MM speeders längre bara stormar och typhoons.
Attackbikes lite överminusade imo ge dom ett fett extraminus om vulcan är med i armen ( kan ge samma på speeders) och sänk minuset på dom generellt normalt är 50 poäng och minus 4 i komp det känns lite hårt.
Devastators: kör samma som på sternguard starta minuset efter andra hvy weaponet
Vindicator: att denna har mindre minus i komp än predator och whirlwind ifrågasätter jag skarpt. Öka minuset.
Landraiders ger fortfarande för lite minus imo, bort med skiten dom e sjukt tråkiga
TFC : skräp borde inte ge minus
antal fordon: bra skit
23 cent
Asså det jag tycker är konstigt just nu är att:
Razorbacks får mer minus än rhinos. Dom borde börja på -2 och sen få minus för vapenval. RB suger gammal gubbpung när man ska spela mech och rhinos är valet varje dag. RB tar bara 6 pers och dom har inga firepoints, ska man skjuta med dom kan man bara åka 6.
Men detta kanske bara är jag.
Vidare anser jag att en RB med hvy bolter borde vara samma minus som en rhino och ett mer för MM inte 2. Om man betänker att man kan ta sin renå åka sex och rapidfira 2 plasmaguns ur den så får man generellt mer eldkraft ur en rhino än en razorback, iallfall på kort håll.
Det andra är dakkapred, den har armour och bara 3 vapen, åker den så får den skjuta max 1. 6 är alldeles för mycket minus för den imo. Iallfall dakkavarianten.
Det borde läggas in ett minus för varje pod efter 3 imo.
Sen borde de karaktärer som inte är special characters ha mindre minus för sin EQ ingen spelar med dom nästan ändå, detta är iofs generellt för alla listor. (kanske inte orker med boss på bike) men i övrigt. Varför ta en kapten med PF när man kan få Kantor osv. Mindre minus på vanliga chars eller mer på special chars.
Terminators: ett mer minus på cyclone än Asscannon för dom är det fan klasskillnad på
Dra ner dreadminuset till 3 och ge minus för beväpning imo tex 0 för multismelsta, 1 för ccw och 3 för twin las etc. för en ML/HB dread ska inte ha 5 i minus imo
landspeeder ett mer i minus på thyphoon än multimelta, 2 skott samma styrka dubbel range? iof dyrare men vafan man ser inga MM speeders längre bara stormar och typhoons.
Attackbikes lite överminusade imo ge dom ett fett extraminus om vulcan är med i armen ( kan ge samma på speeders) och sänk minuset på dom generellt normalt är 50 poäng och minus 4 i komp det känns lite hårt.
Devastators: kör samma som på sternguard starta minuset efter andra hvy weaponet
Vindicator: att denna har mindre minus i komp än predator och whirlwind ifrågasätter jag skarpt. Öka minuset.
Landraiders ger fortfarande för lite minus imo, bort med skiten dom e sjukt tråkiga
TFC : skräp borde inte ge minus
antal fordon: bra skit
23 cent
Senast redigerad av 1 cadelin, redigerad totalt 30 gånger.
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
- speedfreek
- Inlägg: 6927
- Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
- Ort: Göteborg
Re: Space Marines
Kan man?cadelin skrev: Om man betänker att man kan ta sin renå åka tolv och rapidfira 2 plasmaguns ur den
Re: Space Marines
Nu vet vi varför det går så bra för Acad på turneringarna.speedfreek skrev:Kan man?cadelin skrev: Om man betänker att man kan ta sin renå åka tolv och rapidfira 2 plasmaguns ur den
Re: Space Marines
jaja 6" menade jag,
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
-
- Site Admin
- Inlägg: 3501
- Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
- Ort: Göteborg
Re: Space Marines
Intressanta åsikter cadelin, får fundera lite på det. Andra får gärna spåna vidare om det som skrivits.
Re: Space Marines
Att Rhinos kan laga sig och faktiskt leverera slagkraft till närstrid bidrar också.cadelin skrev:Razorbacks får mer minus än rhinos. Dom borde börja på -2 och sen få minus för vapenval. RB suger gammal gubbpung när man ska spela mech och rhinos är valet varje dag. RB tar bara 6 pers och dom har inga firepoints, ska man skjuta med dom kan man bara åka 6.
Jag hade tänkt föreslå tvärtom. Ju fler poddar, desto mer som fastnar i reserv. I missions med killpoints suger det hårt med Poddar.cadelin skrev:Det borde läggas in ett minus för varje pod efter 3 imo.
Pod 1: -4
Pod 2: -2
Pod 3: -3
Pod 4: -1
Pod 5: -2
Pod 6: 0
Pod 7: -1
Håller med.cadelin skrev:Terminators: ett mer minus på cyclone än Asscannon för dom är det fan klasskillnad på
Låter som det kan vara vettigt.cadelin skrev:Dra ner dreadminuset till 3 och ge minus för beväpning imo tex 0 för multismelsta, 1 för ccw och 3 för twin las etc. för en ML/HB dread ska inte ha 5 i minus imo
Tycker fortfarande det är för stort avdrag för en singel-meltabike. Två st är stört mycket bättre än en.cadelin skrev:Attackbikes lite överminusade imo ge dom ett fett extraminus om vulcan är med i armen ( kan ge samma på speeders) och sänk minuset på dom generellt normalt är 50 poäng och minus 4 i komp det känns lite hårt.
Har noll koll på hur hett det är med Pred å WW, men -10 för Vindis#2 är väl magstarkt. -6 för vind1, -9för vind2. Eller kanske -7 för vind1 och -8 för tvåan (beroende på om pred faktiskt är sämre). Tre vindisar vore t.o.m. riktigt dåligt.cadelin skrev:Vindicator: att denna har mindre minus i komp än predator och whirlwind ifrågasätter jag skarpt. Öka minuset.
Scouter i LR, inte så hemskt. Termisar i LR, jävligt hemskt. Ett apknepigt system för vad som åker med vore bästcadelin skrev:Landraiders ger fortfarande för lite minus imo, bort med skiten dom e sjukt tråkiga
Awesomeness gjort av papp förtjänar nog -3 faktiskt.cadelin skrev:TFC : skräp borde inte ge minus
Re: Space Marines
Man kan nog inte förvänta sig så mycket mer för 85 poäng.cadelin skrev:Det andra är dakkapred, den har armour och bara 3 vapen, åker den så får den skjuta max 1. 6 är alldeles för mycket minus för den imo. Iallfall dakkavarianten.
Tänk på stackars chaos som betalar 105 poäng för sin och fortfarande har -6 för den..
Hursomhelst kan jag hålla med om att +1 för autocannon torn inte skulle vara helt omotiverat.
Visst är en full rhino squad bättre än en 5:a i razorback, men den kostar ju också nästan dubbelt så mycket, så det är ju inte så konstigt. Tycker razorbacks gör sig väldigt bra i defensiva, icke hel-meckade listor.cadelin skrev:Razorbacks får mer minus än rhinos. Dom borde börja på -2 och sen få minus för vapenval. RB suger gammal gubbpung när man ska spela mech och rhinos är valet varje dag. RB tar bara 6 pers och dom har inga firepoints, ska man skjuta med dom kan man bara åka 6.
Vill man bara ha rn 5:a i en transport (därför att man vill ha billig claim-enhet, vill combat squada sin tactical eller liknande) så är razorback det självklara valet.
Tycker inte man behöver ändra på razorback/rhino kompen, den funkar som den är nu.
Behöver väl inte vara jättreknepigt egentligen, bara att återgå till systems som var i förra versionen av mallen, DVS enheter som var bra i LR fick extra minus om det fanns en LR i arméen.Norrland skrev:Scouter i LR, inte så hemskt. Termisar i LR, jävligt hemskt. Ett apknepigt system för vad som åker med vore bäst
Re: Space Marines
Tycker chaos vindicator blir bra mycket bättre än loyalisternas pga possesion. Håller även med om att predatorerna straffas lite väl hårt.
Re: Space Marines
En chaos-vindicator med possession kostar också 30 poäng mer, så det är väl inte så konstigt.Jacke skrev:Tycker chaos vindicator blir bra mycket bättre än loyalisternas pga possesion. Håller även med om att predatorerna straffas lite väl hårt.