Grey Knights 6.5
Moderator: Kompmallsansvariga
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Grey Knights 6.5
Jag börjar mer och mer känna att det jämförs på tok för mycket mot andra kompmallar i GK diskussionen. Har folk spelat med/mot dom tillräckligt eller theroy hammrar folk fortfarande?
Om man istället för att jämföra termosarna med andras termosar (vilket man inte bör göra eftersom varje mall är unik) och istället jämför med det andra troopvalet som finns till GK, dvs GKSS så blir det mer relevant. Terminators i andra listor har oftast en helt annan roll än GKs.
10*GKSS med 2*PC kostar 220p och kompar -6. Ganska lagom för vad dom gör/tål. 2 gånger den enheten kostar alltså 440p och kompar -12. 10 terminators med 2*PC kostar 450p och är rätt precis lika bra i listan skulle jag säga. I så fall borde nämnda enhet kompa -12 också. Kanske att -6 är ett för billigt för GKSS, men när man jämför så borde dom hur som iaf kompa samma.
Om man istället för att jämföra termosarna med andras termosar (vilket man inte bör göra eftersom varje mall är unik) och istället jämför med det andra troopvalet som finns till GK, dvs GKSS så blir det mer relevant. Terminators i andra listor har oftast en helt annan roll än GKs.
10*GKSS med 2*PC kostar 220p och kompar -6. Ganska lagom för vad dom gör/tål. 2 gånger den enheten kostar alltså 440p och kompar -12. 10 terminators med 2*PC kostar 450p och är rätt precis lika bra i listan skulle jag säga. I så fall borde nämnda enhet kompa -12 också. Kanske att -6 är ett för billigt för GKSS, men när man jämför så borde dom hur som iaf kompa samma.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
DHettNeck skrev: och är rätt precis lika bra i listan
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Lyssna inte på Nordlund eller Johannesson!
Dom vill bara ha nya codexar till sina arméer......
Dom vill bara ha nya codexar till sina arméer......
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Men du att dom är bättre eller sämre i listanNefrums skrev:DHettNeck skrev: och är rätt precis lika bra i listan
Egentligen tycker jag att 10*terminators är sämre än 2*10 GKSS men om man skulle föreslå så låg komp skulle väl folks huvun impoldera av inbillad ostighet
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Jag ser inte det roliga, han har ju rätt. 20 gubbar i power armour med varsin attack och 4 psycannons som blir hälften så bra när de går jmf med 10 gubbar i termosrustning med två attacker var och 2 psycannons med relentless. SS har fler storm bolters och fler attacker på chargen, dessutom möjlighet att bilda fler scoringenheter, så termosarna är något sämre.Nefrums skrev:DHettNeck skrev: och är rätt precis lika bra i listan
Bra sagt. Själv ser jag terminators enda uppgift som en screan till armén. Med sitt 2+ save brukar jag ställa dem framför armén så att alla 3+ killar slipper oroa sig för krakskotten. Det är enligt min uppfattning deras bästa användningsomrade. Sen kan de låsa upp enheter som är på väg mot mina riktiga enheter med gkss. Sen när det kommer till prissättningen på fisten så finns det bara en enhet som jag vill ha det på och det är stora enheter med purifiers. I små enheter är det oftast onödigt då deras jobb är att vara små enheter så att de inte ska vara för stort hot och sedan skjuta med Sina två Psycannons. Möter man horder kan man slänga in dem i närstrid för att rädda sina gkss. På terminators kan man ta en hammare för att det är gratis i poäng hade det kostat poäng hade jag bara tagit det om jag haft poäng över och inte kunde köpa fler Psycannons. Som det set ut i kompen där en hammare kostar så. Mycket komp hade jag aldrig tagit en så länge jag fortfarande kan köpa mer Psycannons. På gkis är det samma sak hammaren är inget man egentligen behöver då man nästan aldrig kommer befinna sig i närstrid. Men finns det poäng över och du inte kan köpa mer Psycannons så skulle jag ta en.
För att lägga till en sak till. Alla gk har granater vilket gör att uppgraderingen till hammare inte gör så mycket extra förutom mot av13. Att man har hammerhand gör också att den blir mindre värd då man redan wondar det mesta på 3+. Det är nästan bara mor mc den är värd extra kompminus då du kan wonda på 2+ och sedan kasta fw
För att lägga till en sak till. Alla gk har granater vilket gör att uppgraderingen till hammare inte gör så mycket extra förutom mot av13. Att man har hammerhand gör också att den blir mindre värd då man redan wondar det mesta på 3+. Det är nästan bara mor mc den är värd extra kompminus då du kan wonda på 2+ och sedan kasta fw
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Man får också tänka på att vanliga GK går från PW -> PF och inte från 0 -> PF, så precis som Tadaotoko säger tjänar de mindre på att ta fistar än de flesta andra enheter. En fist tillför mycket mer i en Tactical squad än i en Strike squad även om själva fisten är nästan lika bra.
Sen kan man inte ge minus för allt hos GK, när man tittar på deras codex känns det lite "WoW, det har sånt, sånt och sånt, fan va mycket extra grejer de har då" så instinkten var jju från början att kompa sönder dem, men det blir lite kaka på kaka att ge dem minus för ALLT bra de gör. I slutändan är de bara T4-killar med vanlig 2+ eller 3+ rustning, jag tycker inte GK är ett hådare codex än t.ex. SW, BA eller IG och det bör synas som helhet i kompen. (vilket jag tycker det mer eller mindre gör just nu)
Sen kan man inte ge minus för allt hos GK, när man tittar på deras codex känns det lite "WoW, det har sånt, sånt och sånt, fan va mycket extra grejer de har då" så instinkten var jju från början att kompa sönder dem, men det blir lite kaka på kaka att ge dem minus för ALLT bra de gör. I slutändan är de bara T4-killar med vanlig 2+ eller 3+ rustning, jag tycker inte GK är ett hådare codex än t.ex. SW, BA eller IG och det bör synas som helhet i kompen. (vilket jag tycker det mer eller mindre gör just nu)
Alexander Merinen
Bra sagt tycker också att kompen känns nästan 100% bara lite smått som gör marginell skillnad.Zurken skrev:Man får också tänka på att vanliga GK går från PW -> PF och inte från 0 -> PF, så precis som Tadaotoko säger tjänar de mindre på att ta fistar än de flesta andra enheter. En fist tillför mycket mer i en Tactical squad än i en Strike squad även om själva fisten är nästan lika bra.
Sen min sissta tanke runt hammaren. På sm är den effektivaste tangentbord 12" vilket gör att man bara har en skans sen blir man assaultad. Med gk är det 24" vilket gör att de nästan helt kan undvika strid. Eller iallafall kan skjuta tre gånger så mycket innan de kan bli tvingade till att gå i närstrid.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Framför allt så byter de Force Weapon mot fist. De har ju redan i grund ID mot de flesta karaktärer och monster, vilket är en av de största fördelarna med att köpa fist. Fisten tillför inte särskillt mycket för GK, den gör dem bättre mot Dreads, men sen då?Zurken skrev:Man får också tänka på att vanliga GK går från PW -> PF och inte från 0 -> PF, så precis som Tadaotoko säger tjänar de mindre på att ta fistar än de flesta andra enheter. En fist tillför mycket mer i en Tactical squad än i en Strike squad även om själva fisten är nästan lika bra.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Allvarligt, stavning?Tadaotoko skrev:Sen min sissta tanke runt hammaren. På sm är den effektivaste tangentbord 12" vilket gör att man bara har en skans sen blir man assaultad.