Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
imp

Re: Space Marines

Inlägg av imp »

Men det eskalerande fordonsminuset skervs ju in för att det skulle bli jobbigt att ta hand om för fi, hur bra de är måste väl tas med i ordinarie minus.

Tycker att det eskalernade minuset borde ta hänsyn till AV i första hand, långt därefter kanske nåt annat.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Själv är jag nog mer inne på att ta bort det generella eskalerande fordonsminuset och istället försöka kompa olika fordon bättre. Det blir för avancerat med olika typer av värden på fordonen i en eskalerande formel och i min mening inte helt rättvist heller.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Jocke Rapp skrev:Själv är jag nog mer inne på att ta bort det generella eskalerande fordonsminuset och istället försöka kompa olika fordon bättre. Det blir för avancerat med olika typer av värden på fordonen i en eskalerande formel och i min mening inte helt rättvist heller.
Jag tror att mallen måste bli mer avancerad för att fungera ordentligt. BSK visade att den inte fungerar i sin nuvarande form.

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

[quote="Mortarion]Jag tror att mallen måste bli mer avancerad för att fungera ordentligt. BSK visade att den inte fungerar i sin nuvarande form.[/quote]

ord
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Mortarion skrev:
Jocke Rapp skrev:Själv är jag nog mer inne på att ta bort det generella eskalerande fordonsminuset och istället försöka kompa olika fordon bättre. Det blir för avancerat med olika typer av värden på fordonen i en eskalerande formel och i min mening inte helt rättvist heller.
Jag tror att mallen måste bli mer avancerad för att fungera ordentligt. BSK visade att den inte fungerar i sin nuvarande form.
Yupp
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Ps saken

Inlägg av Ps saken »

Lite upprepningar och egna tankar.

SM känns överlag lite snällt kompade som det ser ut nu och i synnerhet Terminators, Fordon och spec char känns överrepresentrade.

Kantor / Lysander kan nog vara värd nåt mer -pts var

Vulkan skulle jag gärna se som -1 för varje Meltagun/Multimelta och -0,5 för varje annat vapen inkl combimelta han påpverkar. (Slår lite hårt mot Tact med MM men MM är fan så bra i 5ed så.)

Terminators -2 istället för -1 på Cyclone den är bra mycket hårdare och vanligare än Assc.

Ass term -2 first 2 TH/SS -1 each TH/SS after the second.

Devestator tror fortfarnde att lasc ska ner till -1 pga av dess höga pts kostnad.

LR iden med mer flexibel komp på dessa (kommer inte ihåg vart jag såg den) känns rätt.
Redeemer -12 Crusader -14/15 LR -15/16 och MM -2/3
Och -5 yttligare för varje LR utöver den första.
Och innan nån hinner säga det så ja det är bara en MM men en MM på ett AV 14 fordon med Mspirit för 10pts känns som en nobrainer och bör kompstraffas därefter.

Håller även med Jeppas och flera om RB, sätt den på -2 i grund med -1 för HB och - 4/5 för MM så kanske det finnas anledning att spela med annat än MM.

Tycker även att SMs fordonsminuslista är lite väl snäll och skulle kunna göras lite brantare dvs sänka gränser nåt steg så att minuset kommer vid 3/5/8 istället. (Lite väl vanligt med helmechat som det ser ut nu).
/Ps
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Att något är vanligt är ingen anledning att sänka kompen. Kompen ska reflektera hur hård listan är, inte försöka påverka innehållet (även om jag vet att den gör det). Men att vilja sänka kompen på något för att det är vanligt är inte rätt väg, man ska sänka saker för att de är hårda.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Mortarion skrev:Jag tror att mallen måste bli mer avancerad för att fungera ordentligt. BSK visade att den inte fungerar i sin nuvarande form.
Och det är så extramt enkelt att fixa till det...
Eskalaerande minus på allt, hur svårt kan det bli..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Visst, det är vanligt med helmechat, men då hamnar man också runt 40 i komp på 1500, vilket motsvarar en förhållandevis hård lista, precis som det ska vara. Om något tycker jag att det är de omechade listorna som kommer för lindrigt undan nu, jag såg en del riktigt otäcka hord-listor på BSK till olika codexar.

Ps saken

Inlägg av Ps saken »

imp skrev:Att något är vanligt är ingen anledning att sänka kompen. Kompen ska reflektera hur hård listan är, inte försöka påverka innehållet (även om jag vet att den gör det). Men att vilja sänka kompen på något för att det är vanligt är inte rätt väg, man ska sänka saker för att de är hårda.
Skulle dock tro att anledningen till att vissa enheter (Term/LR/Vulkan) är så vanliga är just att dom är för bra för sin komp i nuläget.
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

Skriv svar