JaPeterWelzien skrev:Bör verkligen mortars ge minus i komp?
Imperial Guard
Moderator: Kompmallsansvariga
-
Booogeyman
Re: Imperial Guard
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
Autocannons eller lascannons är klart bättre val än vad heavy boltern eller missile launchern är..Anton skrev:Normalt sett skulle jag lita på ditt bättre vetande men din ETC-lista håller med mig.Nefrums skrev: HB är bar i infanterisquads då den ger samma typ av eld som lasguns ger..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Precis min poäng. Men kompen ger bara extra minus för Lascannon och eftersom en squad redan ger minus i grund tycker jag det kunde räcka med -1 för Autocannon (och möjligtvis ML) och -2 för Lascannon.Nefrums skrev:Autocannons eller lascannons är klart bättre val än vad heavy boltern eller missile launchern är..Anton skrev:Normalt sett skulle jag lita på ditt bättre vetande men din ETC-lista håller med mig.Nefrums skrev: HB är bar i infanterisquads då den ger samma typ av eld som lasguns ger..
Personligen målar jag nog upp lite fler autokanoner i vilket fall som helst.
-
PeterWelzien
Min mortar gör sällan något vettigt. Under hela Gothcon dödade den två gubbar.svenska40k-konto skrev:JaPeterWelzien skrev:Bör verkligen mortars ge minus i komp?
/Peter Welzien
Men om man har 43 st (vet visserligen inte om det är möjligt, för jag orkar inte räkna) så blir det jobbigt
En bild säger mer än 1000 kaniner
-
PeterWelzien
Du kan få in 21 mortars i ett troop choice, så 43 st. är inga problem. Men jag tror fortfarande inte att de är särskilt bra. Det finns betydligt bättre saker att lägga poängen på än att spamma mortars.
/Peter Welzien
Jo, visst gör det det, men har man massvis så kan man ju utplåna en hordarmé på runda 1, så nåt minus borde man väl få. Dock så borde det kanske vara mindre än de flesta andra HW
En bild säger mer än 1000 kaniner
Kanske lägga in att var fjärde eller var tredje mortar man tar inte ger något minus i komp, på så sätt ger de bara minus 2/3 eller 3/4 i komp istället för fulla minus 1/1. På så sätt blir det en markering att de inte är fullt lika bra som andra heavy weapons, men bör fortfarande ge minus. Mortar i heavy weapon teams kan man ju diskutera om de ska ha ett speciellt minus för sig eller följa det generella minuset för mortars.
Hellre tvärt om i så fall, att man får ett par Mortars gratis och får minus över ett visst antal. Man bör inte få rabatt om man tar mycket av samma.
Mortars är för övrigt bättre i HW Squads än i Infantry Squads eftersom man med fördel kan gömma en Mortar Squad och bara skjuta indirekt utan att förlora några laserskott på det. Så en annan tanke är att bara ge dem minus i HW Squads.
Mortars är för övrigt bättre i HW Squads än i Infantry Squads eftersom man med fördel kan gömma en Mortar Squad och bara skjuta indirekt utan att förlora några laserskott på det. Så en annan tanke är att bara ge dem minus i HW Squads.
Jag skulle väl inte riktigt se det som rabatt, men jag förstår din tanke. Man skulle väl då kunna göra att de första 2-3 är gratis, resten betalar man för. Sedan ser jag inga problem i att mortar teams stannar på -2 för sig själva och inte räknas som mortars för ovanstående räknesätt.