Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
imp

Re: Space Marines

Inlägg av imp »

Ps saken skrev:
imp skrev:Att något är vanligt är ingen anledning att sänka kompen. Kompen ska reflektera hur hård listan är, inte försöka påverka innehållet (även om jag vet att den gör det). Men att vilja sänka kompen på något för att det är vanligt är inte rätt väg, man ska sänka saker för att de är hårda.
Skulle dock tro att anledningen till att vissa enheter (Term/LR/Vulkan) är så vanliga är just att dom är för bra för sin komp i nuläget.
Kan jag nog hålla med om, men skriv då det istället för att de är vanliga. Argumentet om att de är vanliga låter mest som det vanliga Ylva-tjatet om att upprepningar är av ondo, för att det blir mindre varierat, även om alla listor dras mer mot en norm då :D
En bild säger mer än 1000 kaniner

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

I första posten finns nu ett nytt förslag på kompmall.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Aj. Min BSK-lista föll just från 42 till 33. (Vilket lustigt nog är exakt så många modeller jag har i listan. Jag har lite lite problem mot hord-listor, som dessutom får väldigt hög komp.)

Nya fordonsminusen känns lite väl hårda, och -7 för en Vindicator? Det är lika mycket minus per poäng som för en Land Raider.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Tycker det nya förslaget ser rätt bra ut. Känns som SM är rätt väl synade nu men jag tror ändå på eskalerande minus som är generella. Alltså... klart ett hål eller två skall hittas ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Hylander skrev:Tycker det nya förslaget ser rätt bra ut. Känns som SM är rätt väl synade nu men jag tror ändå på eskalerande minus som är generella. Alltså... klart ett hål eller två skall hittas ;)
Ge ett exempel på ett problem som finns i mallen som skulle lösas med ett generellt minus.
HeadWar skrev:Aj. Min BSK-lista föll just från 42 till 33. (Vilket lustigt nog är exakt så många modeller jag har i listan. Jag har lite lite problem mot hord-listor, som dessutom får väldigt hög komp.)

Nya fordonsminusen känns lite väl hårda, och -7 för en Vindicator? Det är lika mycket minus per poäng som för en Land Raider.
Jo, jag tog i en del. Kan vara för hårda, får se. Man frågan är dock, är en Land Raider bättre per poäng än en Vindicator?

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Jocke Rapp skrev:
Hylander skrev:Tycker det nya förslaget ser rätt bra ut. Känns som SM är rätt väl synade nu men jag tror ändå på eskalerande minus som är generella. Alltså... klart ett hål eller två skall hittas ;)
Ge ett exempel på ett problem som finns i mallen som skulle lösas med ett generellt minus.
Hur skall jag då kunna utnyttja det ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Ska poddar verkligen räknas in i fordonsminuset förresten?

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Inlägg av Jimmy Johansson »

Aj, mina Dread/Drop pod-listor åkte på en fin liten minskning i komp där ja.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Ser mycket bra ut..

Dread minuset kan twekas lite till:
-1 each Dreadnought Close Combat Weapon
Borde vara
-1 first Dreadnought Close Combat Weapon

Och sen kanske ger -2 istället för -1. En dread utan dccw suger verkligen..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Framförallt borde det inte vara endast DCCW, eftersom en Ironclad kan byta bort sitt sådant mot en Hurricane Bolter utan allt för mycket negativ inverkan.

Skriv svar