Space Wolves

Moderator: Kompmallsansvariga

Mortarion

Re: Space Wolves (slutgiltig version uppe)

Inlägg av Mortarion »

Jacke skrev:Tycker att spec-karaktärerna är ganska hårt kompade. Ragnar t.e.x. kostar som en Raider och tål inte såvärst mycket är han verkligen så über? Samma sak med de andra visst har de coola skills men de kostar massor och är ganska lätta att döda.
Det faktum att de kostar mycket gör att de måste ha mycket minus, annars ger de i praktiken plus. En modell för 240 poäng skall ge -8 om den är normalbra. Som det är nu ger t.ex. Logan i praktiken pluskomp, medan Ragnar ger ett litet minus.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Katarsis skrev: Murderous Hurricane: Lägger till den på -7.
-7 är på tok för mycket! Jag har spelat 15 matcher med den och jag kan ärligen säga att så bra är den inte. -3 skulle jag säga..

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

-7 för hurricanen är bra. Eller det är i vart fall inte för mycket.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Fast det där är ju så enormt beroende på vad man lyckas kasta den på. Mot en närstridsenhet är det givetvis jättebra eftersom de antagligen kommer behöva slå minst två dangerous-slag om de vill göra något nästa runda, men mot IG dödar den 3-4 gubbar och så händer det inte så mycket mer. Hade det varit en annan armé än SW hade den kanske varit ännu bättre, men vargarna vill ju nästan bli chargeade.

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Den känns skitbra mot orker, men så väldigt häftig mot så mycket annat.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Den är sjukt bra mot horder och rätt het mot dyra och rörliga modeller.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Spelar ju ingen roll hur många modeller det är, den tar 1/6 av enheten oavsett. Den är bra mot dyra enheter som behöver röra på sig, och framförallt sådana som behöver först röra på sig, sedan assaulta.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

HeadWar skrev:Spelar ju ingen roll hur många modeller det är, den tar 1/6 av enheten oavsett.
Ja, men sjättedelen som dör är fler modeller om de är många.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Tänkte komma med några kommentarer kring SW-kompen. Jag tycker igentligen att mallen är ganska bra just nu med några små undantag (kommer till senare). Enda problemet jag ser är att SW kompar ganska dåligt i jämförelse med SM, men det kanske är för att SM kompar försnällt. Framför allt gör det mycket att SM kan ha galet mycket scoring utan att betala speciellt mycket komp för dom (combat squads).
Jocke Rapp skrev: -10 Bjorn the Fell Handed
Jag tycker personligen inte han är värd så mycket i komp, han är en riktigt bra dread men kostar som 2,5 dreads. Har har dock specialreglen med objektiv man kanske kan missbruka, men -10 är han verkligen värd det?
Jocke Rapp skrev: -12 Canis Wolfborn

-12 Ragnar Blackmane
Båda dessa är dyra och kompar i min mening lite högt. Tycker nog man får mer ut per poäng och komp av någon av de heta SM-karaktärerna. Logan tycker jag dock ligger ganska bra, han är ju ändå så dyr och har en hel del som boostar armén på olika sätt. Ovanstående är dock mest bra på att slåss. Ragnar har ju iof en prys som boostar hans enhet en gång medan Canis har en värdelös regel för att föra vargar till troops.

Jocke Rapp skrev: Wolf Lord
-1 Power Weapon / Wolf Claw (each)
-2 Frost Blade / Frost Axe
-3 Power Fist / Thunder Hammer / Chainfist
-3 Storm Shield
-3 Bike / Jump pack
-5 Thunderwolf Mount
-3 Saga of the Bear
-5 Saga of the Warrior Born
Två kommentarer här: sagorna är enligt min mening något överskattade speciellt för -3 och -5. Dessutom undrar jag om -5 på thunderwolfmount är befogat, det hade nog varit det om den varkligen gett true T o S.
Jocke Rapp skrev: Rune Priest
-3 each Rune Priest
-1 Chooser of the Slain
-1 Living Lightning
-4 Storm Caller
-5 Tempest's Wrath
-2 Murderous Hurricane
-25 Jaws of the Wold Wolf
RP är ju ett känsligt område. Efter ha spelat massa matcher med RP så tycker jag fortfarande att han är ett av de mest poängvärda HQ-alternativen. Murderous Hurricane bör absolut upp någon pinne medans jag tycker tempest wrath borde åka ner något. Jag ställer mit dessutom lite frågande till -3 i grundminus på han, han är kanske yttepytte bättre än en vanlig librarian men -1 extra i grund undrar jag om det är befogat? Jaws orkar jag inte snacka om.
Jocke Rapp skrev: Elites
Wolf Guards (as separate unit, attached characters has their composition in respective unit entry)
-2 each unit chosen as Troops
-1 each Combiweapon (-0 first three on models in Terminator Armour)
-1 each Power Weapon / Wolf Claw (single or pair) / Frost Blade / Frost Axe (-0 if model has Terminator Armour)
-3 each Power Fist / Thunder Hammer / Chainfist (-0 if model has Terminator Armour)
-1 each Storm Shield
-1 each model on Bike / in Terminator Armour
-1 each Cyclone Missile Launcher / Assault Cannon
-2 Arjak Rockfist
-3 Drop Pod
3 första combivapen på termosar är ganska snällt kan jag tycka, hade kanske räckt med första två. Men sen är ju andra specialvapen (än just combi weapons) osv. ganska dyra på SW-termosar så dom kanske skall ha något att väga upp det med. -1 på sköld är nog befogat på SM, SM kanske tom. skulle haft -2 på två första sköldarna i varje enhet men i SW är dom galet dyra.
Jocke Rapp skrev: Iron Priest
-1 each Iron Priest
Här har vi en kille som kanske skulle förtjäna litet mer minus. Han är grymmt utrustad och om man kittar hans enhet rätt blir den ganska vidrig.
Jocke Rapp skrev: Lone Wolf
-1 Power Weapon / Wolf Claw (each)
-2 Frost Blade / Frost Axe
-3 Power Fist / Thunder Hammer / Chainfist
-2 Storm Shield
-1 Terminator Armour
Kompar ok, each wolfclaw kanske är lite i överkant samtidigt som mark of the wulfen kanske är tillräckligt hett för att ge -1 på honom.
Jocke Rapp skrev: Blood Claws
-2 each Blood Claw Pack
-1 each Power Weapon / Wolf Claw (single or pair) / Frost Blade / Frost Axe
-1 each Power Fist / Thunder Hammer / Chainfist (-3 if on Wolf Guard)
-1 each Combiweapon
-1 each Assault Cannon / Cyclone Missile Launcher
-4 Lukas the Trickster
Bloodclaws under 10st borde kompa -1 i grund enligt mig.
Jocke Rapp skrev: Fast Attack
Fenrisian Wolf Pack (Fast Attack or Troops)
-1 each Fenrisian Wolf Pack (-2 if Saga of the Wulfkin is present in the army)
Blir som ett extra minus i komp bättre av saga of the wulfkin?

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Angående Thunder Wolf Mount så tycker jag inte jag heller att det är värt -5 så länge som karaktären kan bli instant dödad av S8 och hans PF bara har S9.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Skriv svar