Eldar
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Eldar
Rent allmänt känner jag att detta är lite av problemet med eldarkompen... Eldar har något som är sjukt bra mot allt och de är därför något övervärderade i motståndarens och kompsättarens ögon. I en hel turnering har de dock ofta svårt att prestera.
Detta märktes tydligt inte minst på Gothcon där Eldar låg bland botten på både snittkomp och inspelate battle points. En ekvation som tyder på att antingen alla eldarspelare sög eller på att kompen sattes lite för lågt.
Jag tycker den interna balansen just nu funkar ganska bra i mallen bortsätt från att harlequins är kompade helt åt helvete och det fortfarande är lite för bra att ta Yriel jämfört med Autarch eller Phoenix Lords, så därför är kanske lösningen att bara höja startkompen ytterligare något.
Detta märktes tydligt inte minst på Gothcon där Eldar låg bland botten på både snittkomp och inspelate battle points. En ekvation som tyder på att antingen alla eldarspelare sög eller på att kompen sattes lite för lågt.
Jag tycker den interna balansen just nu funkar ganska bra i mallen bortsätt från att harlequins är kompade helt åt helvete och det fortfarande är lite för bra att ta Yriel jämfört med Autarch eller Phoenix Lords, så därför är kanske lösningen att bara höja startkompen ytterligare något.
Jag spelade Eldar för första gången på turnering, folk i min omgivnings sade att det en hård/ självspelande lista, jag fick den komp som den förtjänade, sedan att jag är en kass spelare som gör att man inte kommer bland dom hundra första på GothCon.Lantto skrev:Rent allmänt känner jag att detta är lite av problemet med eldarkompen... Eldar har något som är sjukt bra mot allt och de är därför något övervärderade i motståndarens och kompsättarens ögon. I en hel turnering har de dock ofta svårt att prestera.
Komp är ett bra för att styra upp bra armeer, i händerna på bra spelare, inte tvärt om.
Men jag ställer mig frågandes om inte eldar behöver ha runor för att funka mot de nya arméerna?
Någon nämnde att med runor skojar bort tyranidernas psychic powers.... men ska det vara så för eldarspelarne att ett par zoanthropes skjuter bort båtarna, som ska vara odödliga och ger mycket dålig komp, i andra rundan?
Warwalkers+doom är ju inte alls heta om saker och ting får feel no pain heller...
Någon nämnde att med runor skojar bort tyranidernas psychic powers.... men ska det vara så för eldarspelarne att ett par zoanthropes skjuter bort båtarna, som ska vara odödliga och ger mycket dålig komp, i andra rundan?
Warwalkers+doom är ju inte alls heta om saker och ting får feel no pain heller...
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
Ska det vara så att tyranidernas super-enhet som är gjord för att kunna skjuta bort tunga fordon, och dessutom kompas sönder ska kunna blockas för 15p?n00bn skrev:Men jag ställer mig frågandes om inte eldar behöver ha runor för att funka mot de nya arméerna?
Hur ofta möter man psykers på kompat? Lite strölistor från CSM och SM, och de brukar inte vara i desperat behov av sina psycic powers. Andra Eldar blir lite lessna, men de är bra på att försvara sig (runes of witnessng, ghost helm, ev. embolden) så det gör inte så mycket. Wierdboyen blir lite lessen, men han ger väll puls ändå? Inkvisitionen/IG lär knappt bry sig heller. Demoner har jag ingen koll på. Då återstår tyranids som tydligen inte klarar sig utan sin psycic powers, eller?
Eftersom (typ) bara tyranids bryr sig kanske tyranidspelaren får ta sig en funderare på om han kan ta någon unit som kan kompensera bristen på psycic powers den där enstaka matchen han möter eldar på en turnering. Tror således att runes of warding kompar rätt lagom på -1 eller -2. Eller ska allting kompas sönder som bra i en enstaka matchup?
Eftersom (typ) bara tyranids bryr sig kanske tyranidspelaren får ta sig en funderare på om han kan ta någon unit som kan kompensera bristen på psycic powers den där enstaka matchen han möter eldar på en turnering. Tror således att runes of warding kompar rätt lagom på -1 eller -2. Eller ska allting kompas sönder som bra i en enstaka matchup?
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Eerrggh...
Asså, 11 av 15 eldar spelare på Gothcon hade denna usla, komplett värdelösa 15p uppgrade som varken gör till eller från eftersom ingen använder psykic powers i alla fall.
Tycker dom siffrorna talar för sig själv. Om ett codex har en grej som ALLA by the default använder, för att den är billig både poängmässigt och kompmässigt, och som är väldigt bra, så kompas den för lite.
Mina 5 cent.
P daddy
Asså, 11 av 15 eldar spelare på Gothcon hade denna usla, komplett värdelösa 15p uppgrade som varken gör till eller från eftersom ingen använder psykic powers i alla fall.
Tycker dom siffrorna talar för sig själv. Om ett codex har en grej som ALLA by the default använder, för att den är billig både poängmässigt och kompmässigt, och som är väldigt bra, så kompas den för lite.
Mina 5 cent.
P daddy
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Man kan ju inte använda siffror från GC att använda för att motivera mer minus i mallen, eftersom dem som byggde listor till GC inte alls tog hänsyn till de nuvarande -2.
Kan ju vara lite av hönen eller ägget det här med att man ser så få psykers. Anledningen till att man ser så få psykers kan vara att alla eldar man möter gör denna psyker helt värdelös. Bättre att lägga poängen på något lika bra men som också funkar mot eldar då..
Kan ju vara lite av hönen eller ägget det här med att man ser så få psykers. Anledningen till att man ser så få psykers kan vara att alla eldar man möter gör denna psyker helt värdelös. Bättre att lägga poängen på något lika bra men som också funkar mot eldar då..
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Den blir ju inte blockad direkt. Hälften av skotten kommer ju iväg och dom som får perils har ju 3+ invo så dom savear ca hälften av skadan också.Jacke skrev: Ska det vara så att tyranidernas super-enhet som är gjord för att kunna skjuta bort tunga fordon, och dessutom kompas sönder ska kunna blockas för 15p?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Vad bra, då ska ju 3 Zoanthropes för tillsammans 180 pts + antagligen pod för 40 pts faktiskt träffa ett skott, sen får man ju str8 mot eldarbilen(om nu inte eldarspelaren lämnat bilröven i det öppna så man kan podda bakom den), så på en 5+ efter det så har man en skada! ap1 så det blir ju 4+ igen efter det för att paja bilen. lätt värt de 220 poängen.DHettNeck skrev:Den blir ju inte blockad direkt. Hälften av skotten kommer ju iväg och dom som får perils har ju 3+ invo så dom savear ca hälften av skadan också.Jacke skrev: Ska det vara så att tyranidernas super-enhet som är gjord för att kunna skjuta bort tunga fordon, och dessutom kompas sönder ska kunna blockas för 15p?
Enda anledningen att ta zoanthropes istället för hive guards är utifall att man skulle möta landraidern. Dock sugen på att skita i zoanthropes helt, chansen finns ju att man aldrig möter nån landraider och istället möter eldar och sitter med 220 värdelösa poäng.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel