Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
imp

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av imp »

Men hur många Dreads brukar vi se med två twin-AC i Sverige då? Inte särskilt många, va?

Alltså kanske de ska ha bättre komp i grund, snarare än att Psyflemans ska få ännu mer minus.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Yautja

Inlägg av Yautja »

Nu vet jag inte vilken del av mitt inlägg du svarade på. Jag försökte ju just ta avstånd från "de ska kompas hårt för att alla kommer ta det" och snarare lyfta fram att det är ett fall av de mest extrema poängeffektiva valen som finns och att det kanske ska reflekteras i kompen (såsom kompens syfte har förklarats). Och då menar jag verkligen endast valet mellan twin linked autocannon armar med/utan psybolt ammunition. Grundkomp etc har jag inte reflekterat över.

Jag har faktiskt ingen begrundad statistik på hur många twin-linkade autocannon dreads som ses i Sverige men det var längesen jag spelade på en turnering där jag inte mötte minst en space marine spelare med Rifleman dreads.

Så antingen kan vi dra den statistiska slutsatsen att Rifledreads är representerade på 100% av alla turneringar eller att statistiken är ointressant i frågan.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Ok, angående 2xAC dreads med psybolt ammunition:

Vanliga dreads kompar -2 i grund, -3 med 2xAC.

En GK dread är i grund rätt mycket bättre tack vare "reinforced aegis" och framför allt "fortitude", därför borde en GK dread kompa -3 i grund och bör ha samma minus som de vanliga dreadsen i övrigt.

Med psybolt ammunition tillsammans med 2xAC ökar dreadens skytte avsevärt, skillnaden mellan S7 och S8 är enorm, speciellt för bara 5p. Att höja minuset på en 2xAC dread från -4 till -7 tycker jag är rimligt, jag tycker att det minus jag lagt är mycket nog.

Sen ser jag inte meningen i att ge dem ännu mer eskalerande minus än fordons minuset, man måste ju faktiskt välja bort både land raiders och dreadknights för att ta många dreads. Precis som sagt förrut så går det ju att stoppa ett AV12 fordon relativt enkelt, särskilt om de inte finns många andra fordon.

Men om folk tycker att -7 är för mycket så kanske -6 är vettigare?

Jag ska se över henchmen minuset en gång till också, vänta er en uppdatering imorn eller senast på tisdag.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Zurken skrev:Ok, angående 2xAC dreads med psybolt ammunition:

Vanliga dreads kompar -2 i grund, -3 med 2xAC.

En GK dread är i grund rätt mycket bättre tack vare "reinforced aegis" och framför allt "fortitude", därför borde en GK dread kompa -3 i grund och bör ha samma minus som de vanliga dreadsen i övrigt.

Med psybolt ammunition tillsammans med 2xAC ökar dreadens skytte avsevärt, skillnaden mellan S7 och S8 är enorm, speciellt för bara 5p. Att höja minuset på en 2xAC dread från -4 till -7 tycker jag är rimligt, jag tycker att det minus jag lagt är mycket nog.

Sen ser jag inte meningen i att ge dem ännu mer eskalerande minus än fordons minuset, man måste ju faktiskt välja bort både land raiders och dreadknights för att ta många dreads. Precis som sagt förrut så går det ju att stoppa ett AV12 fordon relativt enkelt, särskilt om de inte finns många andra fordon.

Men om folk tycker att -7 är för mycket så kanske -6 är vettigare?

Jag ska se över henchmen minuset en gång till också, vänta er en uppdatering imorn eller senast på tisdag.
själv tycker jag -5 låter rätt så vettigt det är 66% mer än vad en vanlig SM dread kompar men så är GK dreaden lite bättre med. OM vi ska börja dra in självklara val i diskussionen kanske man ska fundera på att lägga in extra kompstraff på Tactical marines som väljer gratis assault/heavy weapons om de är 10 man eller GH extra assauolt weapon som de får om de är 10 man ingen av dessa kompas extra men är ganska självklara val som inte kompas extra hårt.

Yautja

Inlägg av Yautja »

-7 blir nog bra.
Zurken skrev:En GK dread är i grund rätt mycket bättre tack vare "reinforced aegis" och framför allt "fortitude", därför borde en GK dread kompa -3 i grund och bör ha samma minus som de vanliga dreadsen i övrigt.

Med psybolt ammunition tillsammans med 2xAC ökar dreadens skytte avsevärt, skillnaden mellan S7 och S8 är enorm, speciellt för bara 5p.
Det var mest det här jag ville komma fram till (då alla inte håller med om detta)... sen kan det kompas vartefter som anses lämpligt men -1 var ett makabert dåligt förslag.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Yautja skrev:-7 blir nog bra.
Zurken skrev:En GK dread är i grund rätt mycket bättre tack vare "reinforced aegis" och framför allt "fortitude", därför borde en GK dread kompa -3 i grund och bör ha samma minus som de vanliga dreadsen i övrigt.

Med psybolt ammunition tillsammans med 2xAC ökar dreadens skytte avsevärt, skillnaden mellan S7 och S8 är enorm, speciellt för bara 5p.
Det var mest det här jag ville komma fram till (då alla inte håller med om detta)... sen kan det kompas vartefter som anses lämpligt men -1 var ett makabert dåligt förslag.
Vilket gör att den kompar mer än longfangs vilka är marginellt och bättre och lika mycket som en BA pred med las sponson vilket är betydligt bättre med 13 i fronten och st 9 på 2 av skotten...

Så -7 känns för mycket

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

@kombat val ska inte kompas mer bara för att de är "nobrainer", det ska kompas till hur bra de är jämfört med andra val.

10 tactical kompar -1, med heavy+special kompar de mellan -2 och -3,5 de är ganska mycket mer.

I en 10 GK är den andra psycannonen inte mer än dubblet så bra som den första, om du inte tänkte ha två tunga vapen i enheten så skulle du heller aldrig välja att spela med 10 stycken.

-------------------------------------------------------------

En GK-dread med 2xAC kompar -4 utan psybolt ammunition, ett mer än en SM dread pga dess special förmågor (att i princip kunna ignorera shaken på en skytteplattform är värt ett minus).

Om 4st S7 skott på en mobil AV12 plattform kompar -4, är det då rimligt att 4st S8 skott på samma plattform och nästan samma poäng kompar -5? Jag tycker det är värt mer minus än så, skillnaden mellan S8 och S7 är väldigt stor, mycket pga av att man ger ID till allt T4.

Edit: angående jämförelsen till BA-predden och long fangs

BA-predden är inte alls bättre i alla hänseenden, den är bättre i bland men inte alltid. en BA predd är snabbare och har högre front armour, men är vekare side armour samt att den kan bli shaked. 2S7 +2S9 skott är inte alltid bättre än 4 S8 skott som är twin-linked, har inte räknat matten på det, men min instinkt säger att de är ganska lika mot de flesta fordon. Laserkanonernas AP2 gör dem bättre ibland, men de fyra S8 skotten är bättre på annat (multi-wound modeller som tyranid-warriors osv.).

Long fangs går inte att jämföra lika enkelt då de inte är fordon. De går inte att skuta ut lika lätt, men är enklare att gömma sig från då de inte kan gå och skjuta. En full enhet med 5 ML kompar -7, vilket är samma som en GK ACx2-dread för lite mindre poäng. 5 S8 skott som inte är twin-linked är faktiskt lite sämre än 4 twinnade (3,33 träffar mot 3,55). Man kan inte döda enheten på ett skott, men varje dödade modell sänker deras eldkraft.

Varken Long fangs eller BA-predden buffar alla enheter i närheten och ingen av dem kan effektivt låsa upp fiender i närstrid (att binda upp en scoring enhet som inte kan knäcka ett AV 12 fordon kan vara matchavgörande), vilket också syns i kompen.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker att det skulle vara lagomt att ge ammot -1 för varje AC (både auto cannon och assault cannon). Det skulle ge ett lagomt kompstraff.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

-5 anser jag vara lagom för en pryl som skjuter 4st ST 8 skott. I varje fall om man jämnför vad liknande codexar har för val. Space wolves har longfangs som är 4 st ST 8 skott för mindre poäng samt att de är AP3 men också har fördelen av att välja 2 mål och även sljuta frags om det skulle behövs detta kompar -6. Blood Angels har sin pred som kan köra 6 tum skjuta 2st ST7 och 2st ST9 AP 4 Resp. AP 2. Denna har AV 13 i fronten men bara AV 11 i sidan. Dock kan den Tank shocka. Alla dessa 3 val är jämnförbara men Predatorn anser jag vara bäst vara den också bär kompas hårdare sen Long Fangs och till sist i denna skara Psyfle dreaden. Därför anser jag att -5 är lagom. Sen att det är ganska uppenbart det är ganska bra att köpa psybolt ammunition till sin dreadnought bör väl inte kompas hårdare än alla andra uppenbara val som finns i spelet...

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Zurken skrev:BA-predden är inte alls bättre i alla hänseenden, den är bättre i bland men inte alltid. en BA predd är snabbare och har högre front armour, men är vekare side armour samt att den kan bli shaked. 2S7 +2S9 skott är inte alltid bättre än 4 S8 skott som är twin-linked, har inte räknat matten på det, men min instinkt säger att de är ganska lika mot de flesta fordon. Laserkanonernas AP2 gör dem bättre ibland, men de fyra S8 skotten är bättre på annat (multi-wound modeller som tyranid-warriors osv.).

Long fangs går inte att jämföra lika enkelt då de inte är fordon. De går inte att skuta ut lika lätt, men är enklare att gömma sig från då de inte kan gå och skjuta. En full enhet med 5 ML kompar -7, vilket är samma som en GK ACx2-dread för lite mindre poäng. 5 S8 skott som inte är twin-linked är faktiskt lite sämre än 4 twinnade (3,33 träffar mot 3,55). Man kan inte döda enheten på ett skott, men varje dödade modell sänker deras eldkraft.

Varken Long fangs eller BA-predden buffar alla enheter i närheten och ingen av dem kan effektivt låsa upp fiender i närstrid (att binda upp en scoring enhet som inte kan knäcka ett AV 12 fordon kan vara matchavgörande), vilket också syns i kompen.
Som nämnts tidigare är de ungefär lika bra men med olika nackdelar och fördelar som är bättre ibland. De olika är olika bra mot olika saker. Missiler har ap3 vilket är sjukt mycket bättre mot monster och så vidare. men i det stora hela är de ungefär lika bra och borde därför kompas typ samma.

Sen tycker jag -1 för psybolts är lagom. Om man gämför en melta för 10pts så ger den -1 i komp och gör enheten sjukt mycket bättre mot bilar. psybolt amunitinon kostar 5pts och om det ger minus 1 i komp så är det dubbelt så mycket som för en melta.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Låst