Nya Necrons

Moderator: Kompmallsansvariga

Revener

Re: Nya Necrons

Inlägg av Revener »

cadelin skrev:Necron Overlord

Alla ressurection orb ska ha mer minus då dom nu ger "fnp" även mot powerweapons och instant death. Kanske -5 i grund

Eh va? "då dom nu" ?
Det är ju mot PW och ID Orbs alltid har skyddat. Vilket är irrelevant nu då PW & ID inte tar ens Reanimation slag.

Faktum är att ROrb är sämre nu än innan, då den bara hjälper bäraren och enheten han är med i.
Innan så hade den ju en räckvidd runt bäraren.

Det enda ROrben gör nu är ju att förbättra Reanimation slaget för 1 enhet + karaktär, du behöver dessutom fler ROrb för att täcka mer än en enhet.

Ett eskalerande minus om man spammar ROrbs kanske vore nogåt dock.
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Konfa

Inlägg av Konfa »

Ang. Stormlorden och hans komp så vill jag bara undra om man tänkt på att kompa hans storm utifrån att den går igenom cover eller ej, och då inbegrips ju frågan om den faktiskt negatar cover eller inte.

Eftersom ingenting nämns bör man nog dra en analogi till barragereglerna och ge den möjlighet att träffa utan coversaves för sådant som från stormlordens position annars hade varit skyddat. Det ger ju ett mycket kraftigare genomslag än om man tillåter saves eftersom man kan ID-snipa karaktärer eller t.ex. Zoans, samt trasha tanks och transporter som står och gömmer sig i cover och på så sätt strandsätta dyra assault units i fiendens deploy.

Det är ju ändå en ganska randomiserad regel och kan ju inte på grund av blixtarna bedömas för hårt, men gärna något poäng eller två upp tack vare möjligheten att slå igenom coveruppställningar.

Malleus

Inlägg av Malleus »

Jag skulle nog gissa på att det inte är några coversaves, annars hade det nog stått att man fick ta det och varifrån man skulle räkna va?

Halvar

Inlägg av Halvar »

Mawlocens terror from the deep bör vara prejudicerande
Ja' än't bittä'!

Konfa

Inlägg av Konfa »

Ja, var möjligtvis lite otydlig. Det jag menar är att den nog inte bör få annat cover än area terrain. "Attacken" sker i skjutfasen och inehåller inget om undantag från coverregeln samtidigt som regeln för area terrain säger uttryckligen att vinkeln från vilket inkommande skott kommer är ointressant vilket borde betyda att även dessa blixtar ger en möjlighet till save om 50% är i area terrain. Det är ju dock ett scenario som är ganska ovanligt för de modeller som man helst vill slippa få blixtrade.

Halvar: Det är snarare ett analogislut även där eftersom det du referar till är en handling som sker i en helt annan fas. Jag skulle oavsett benämning på det hela återigen peka på barrageregeln som en bättre grund för liknelser.

Edit: Eller missade jag ett internskämt på Swefaqens bekostnad eftersom den fortfarande har en felaktig regel för Mawlocs i sig?

tue

Inlägg av tue »

fjugin skrev:
Tadaotoko skrev:
fjugin skrev:Tycker monolithen verkar komma undan lite billigt. Det är mycket kul man kan göra med den med oändlig range på sin teleport dörr. Runt -15 verkar mer lagom, alternativt räkna den som 2 fordon.
Varför? Bara för att man kan göra roliga saker med en pinne skulle jag inte gå till en affär och köpa en om den kostade 1000kr när jag kan hitta något lika roligt som är gratis? Snälla kompa inte bort moboliten.
Alltså, att ge något hårdare komp är inte detsamma som att "kompa bort" det.

För -12 och endast ett fordon tycker jag att den är ett självklart val, speciellt då många arméer har väldans svårt att ta ihjäl den utanför combat, och den har en riktigt bra attack mot folk som är lite för nära (eternety gate eller vad den nu heter).
Den dör precis lika lätt som alla landraiders melta guns multimelta dödar den lätt

annars mina kommentarer til kompen
Alla som kan ha det:
Command Barge -2, -2 till för Warscythe, även SC

Detta är då kumulativt med dom special karaktärer som redan har minus för barge???, är nog bättre att skriva detta direkt under necron overlorden under hans minus och istället öka SC med eventuella warscyte minus samt skriva in som trazyn det minus en command barge ger dom.

Royal Court
-2 each Warscythe
-2 each Resurrection Orb
-2 each Harbinger of Destruction
-5 each Solar Pulse
-1 each Chronometron
-1 each Harbinger of the Storm
-2 each Harbinger of Transmogrification
-1 each Harp of Dissonance
-1 each Seismic Crucible

Warscythe minus är för mycket för en person som har en attack och där du byter ett väldigt bra skytte vapen för ett renodlat närstridsvapen.
-5 på solarpulsen tycker jag inte är motiverat, då necrons tenderar att hålla sig på 24" avståndet get den itne så mycket, -2,3 skulle jag snarare säga

Necron Warriors
+-0

Bör helt klart vara -1 då detta är en scoring squad med ett helt ok grundvapen

Night Scythe
-4

lite högt minus för ett 11/11/11 fordon och du har ju sedan total fordions minuset

Triarch Praetorians
-2

Dessa borde inte ge något minus då dom i utan någon fomr av transprot aldrig kommer att ta igen sina poäng

Necron Destroyers
-1 each model
-2 each Heavy Gauss Cannon

då -3 för varje heavy destroyer eller???? känns lite i överkant då dom kostar för mycket och är alldels för lätta att slå ut jämförelsevis så get en predator med lascannon sponsons bara -5 i komp

Canoptec Scarabs
-2 each base

känns väldigt hårt för dessa då det dom fått extra sedan förra edditionen är möjligheten att döda tanks, och då gav dom inget minus förren den första efter den 5 i varje enhet.
och dom autodör fortfarande mot pf,assultcannons/autocannons osv
jag skulle nog snarare säga -1 stycket men -2 om du har tombspiders i armeen, då du kan får fram dom extra med tombspiders.
eller ett eskalerande minus beroende på hur många du har

Doomsday Arc-6
Annihilation Barge -7

ok minus för doomsday arc men helt klart för mycket annihilation bargen -5 eventuellt -6 för den

Necron Monolith -12

ok poäng för den tills man spelat lite mer med den

Canoptec Spyder
-4 each model
-2 each additional unit
jag skulle nog snarare säga -3 som innan men -4 om det finns scarab units i armeen,

Detta är nog dom ändringar jag skulle göra från grundförslaget, om man utgår från 100kp
Senast redigerad av 2 tue, redigerad totalt 21 gång.

Halvar

Inlägg av Halvar »

för absolut alla arméer har meltor, framförallt multimeltor... -12 för något så tåligt som har en bra offensiv och dessutom kan förstärka armén är knappast mycket.
Ja' än't bittä'!

tue

Inlägg av tue »

Tja elle så har dom darklances, lances, zapguns, lascannon, s10 ordonace, den dör betudligt lättare än innan, du träffar den också alltid på 4+ i närstrid också.
som inte längre kan teleportera ut från närstrid, utan bara kan flytta en enhet, dock den enheten du förfylltar räknas som den lämnar ett fordon som redan har flyttat så dom står klumpade runt portalen.
particle whipen är ett ok vapen med kort räckvid 24" s9 ap3 ordonance.
dock skjuter du med whipen får du inte längre skjuta med gaus flux arcsen

Så 12 p känns i överkant för den särskilt när du sedan lägger till fordons minuset, en lemanruss ger i jämmförelse -8

Konfa

Inlägg av Konfa »

Hur ser det ut med att få ut en officiell FAQ på detta?

Kimich

Inlägg av Kimich »

tue skrev: particle whipen är ett ok vapen med kort räckvid 24" s9 ap3 ordonance.
dock skjuter du med whipen får du inte längre skjuta med gaus flux arcsen
Jag kanske har missat något men varför skulle den inte få skjuta dom? Den räknas ju alltid som stationary.

Skriv svar