Space Marines
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Space Marines
Håller inte med om poddarna, om de inte är utrustade med pajkastare eller Locator Beacon kan motståndaren ignorera dem helt när de väl har landat, vilket inte är sant för några andra fordon.
Du glömmer storm bolter of Doom!HeadWar skrev:Håller inte med om poddarna, om de inte är utrustade med pajkastare eller Locator Beacon kan motståndaren ignorera dem helt när de väl har landat, vilket inte är sant för några andra fordon.
Den nya mallen ser bra ut.
Jag tycker att minusen för många fordon är bättre än tidigare men anser att fordonsskvadroner bara borde räknas som ett fordon. Och jag är tveksam till om pods skall vara med i fordonsminuset.
Sen tycker jag fortfarande inte att scoutbikes förtjänar minus för power weapon eftersom de inte får någon bonusattack för två vapen.
Jag tycker att minusen för många fordon är bättre än tidigare men anser att fordonsskvadroner bara borde räknas som ett fordon. Och jag är tveksam till om pods skall vara med i fordonsminuset.
Sen tycker jag fortfarande inte att scoutbikes förtjänar minus för power weapon eftersom de inte får någon bonusattack för två vapen.
Ja, skvadroner är ju ganska mycket lättare att få ner
En bild säger mer än 1000 kaniner
Mja. De får väldigt mycket lättare cover save också. Men eftersom de enda fordon Marines kan ha i skvadroner är Speeders så känns det ändå som att en skvadron kan få räknas som ett fordon, de kan ju dessutom bara contesta ett objektiv/quarter per skvadron.imp skrev:Ja, skvadroner är ju ganska mycket lättare att få ner
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Varför?HeadWar skrev:Mja. De får väldigt mycket lättare cover save också. Men eftersom de enda fordon Marines kan ha i skvadroner är Speeders så känns det ändå som att en skvadron kan få räknas som ett fordon, de kan ju dessutom bara contesta ett objektiv/quarter per skvadron.imp skrev:Ja, skvadroner är ju ganska mycket lättare att få ner
Varför vad? 
De får lättare cover eftersom det räcker att en är i cover av två.
Speeders har bara AV 10, och är alltså ganska mycket lättare att slå ut än andra fordon, och därför känns det rimligt att de inte räknas riktigt lika mycket som tyngre pjäser. Dessutom går det att ta ut en hel skvadron med en enhets skytte vilket kan vara en fördel om man har många attacker.
Om objektiven inte ligger väldigt tätt kan en skvadron förmodligen inte vara inom 3" från mer än ett objektiv i taget.
De får lättare cover eftersom det räcker att en är i cover av två.
Speeders har bara AV 10, och är alltså ganska mycket lättare att slå ut än andra fordon, och därför känns det rimligt att de inte räknas riktigt lika mycket som tyngre pjäser. Dessutom går det att ta ut en hel skvadron med en enhets skytte vilket kan vara en fördel om man har många attacker.
Om objektiven inte ligger väldigt tätt kan en skvadron förmodligen inte vara inom 3" från mer än ett objektiv i taget.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Det var just contest-delen mitt "varför" gällde. Tre speeders med 4" mellan varje tycker jag har en väldigt god chans att contesta flera objektiv och quarters.
Tilläggas kan att vi inte tänkt räkna varje speeder i en skvadron som enskilda fordon för eskalerande minus.
Tilläggas kan att vi inte tänkt räkna varje speeder i en skvadron som enskilda fordon för eskalerande minus.
Hmm, ok då, 3+3½+4+3½+4+3½+3 = 24½"
För quarters brukar det iofs ofta vara definierat så att en enhet bara kan vara i en quarter.
För quarters brukar det iofs ofta vara definierat så att en enhet bara kan vara i en quarter.