Inte för att det hör till ämnet men jag har tappat räkningen på hur många gånger jag sett demonprinsar/greaterdeamons/fexar tappa sitt sista wound av stormboltern på en drop pod/laspistols/gundrones/diff slag. Betydligt fler gånger än vad jag sett någon smälla en raider på ett skott i alla fall.
Det där var ett lustigt argument för att säga att ett monster inte är lika hård som ett fordon. Hur många gånger har du sett ett monster dö av första skottet som skjutits?
När det gäller tyrannofexen så är jag inte säker på att den är riktigt så dålig som folk tror.
Argumentet är väl det att fordon är i stort sett immuna mot "standardvapen", medan MCs kan ta 1-2 wounds av en enhets vanliga bolters.
T6 är riktigt effektivt, visst, men när nån slänger 20 tärningar mot dej så kommer dom göra några wounds, och nu för tiden har Tyranidernas MCs överlag bara 3+ save, vilket helt plötsligt inte känns så säkert.
Det faktum att man inte ens kan vara säker från vanliga boltermarines tycker jag talar ganska mycket för att MCs inte ska kompa värre än mech.
Falkman skrev:Argumentet är väl det att fordon är i stort sett immuna mot "standardvapen", medan MCs kan ta 1-2 wounds av en enhets vanliga bolters.
T6 är riktigt effektivt, visst, men när nån slänger 20 tärningar mot dej så kommer dom göra några wounds, och nu för tiden har Tyranidernas MCs överlag bara 3+ save, vilket helt plötsligt inte känns så säkert.
Det faktum att man inte ens kan vara säker från vanliga boltermarines tycker jag talar ganska mycket för att MCs inte ska kompa värre än mech.
Vad han sa! fast byt ut boltermarines mot lasgunguards som woundar lika lätt och skjuter betydligt mer.
Menar ni allvar när ni säger att ett standard 200 pts fordon är bättre än en trygon och har bättre överlevnadschanser samt är mer destruktiv? Jag måste säga att jag tar gärna en trygon eller ett annat 6 wounds monster före ett sådant fordon i de allra flesta fall. Trygonen kan inte dö av ett skott. Du behöver nästan 40 lasgun skott för att "garantera" ett wound på T6 3+ monster. Ja ser ett fordon som klart mer hanterbart. Två fordon mot två 6 wounds monster? Två 6 wounds monster är i nästan samtliga fall bättre och skall därmed ge klart sämre komp.
Förstår faktiskt inte hur det resoneras när ni argumenterar för det. i gamla nid codexet så var 18 wounds monster stenhårt och en sådan lista hade svårt att få över 35 i komp samt skulle få väldigt låg komp i de flesta subjektiva bedömningarna. Och nya nidlistans två extremt bra elitval (zoan + hive guards) gör dem väldigt mycket bättre.
Fast jag spelar nids så jag skulle klart gilla om 6-wounds monstren inte kompar så lågt.
Kanske bara mina tärningar som slår saves exceptionellt dåligt, men jag lyckas alltid förlora 1-2 wounds med min Trygon varje gång nån skjuter nåt på den.
Och det vi (eller iaf jag) menar är att även om du med tur kan ha ihjäl ett fordon lättare, så är det många vapen som fordon är helt immuna mot, som fortfarande är hyggligt farliga mot Tyranidernas monster (de utan 2+ save).
Samt det faktum att de flesta monster är designade för att gå in i närstrid, och har du redan förlorat 2-3 wounds från skytte så är den där power fisten som gömmer sig i varenda jäkla enhet därute riktigt otäck.
Jag vet inte, kanske är jag bara helt galen, men jag tycker mina monster känns sköra som satan nu för tiden.
Monstren känns inte längre som de farligaste enheterna i en Tyranidlista.
Tyranten är dyr som satan och antingen skör eller långsam. Carnifexen är långsam, dyr OCH relativt skör. Harpyn är dyr och jätteskör.
Tyrannofexen är mongofikt dyr. De enda monstren som faktiskt känns som bra och effektiva köp är Trygon och Tervigon, till viss del Mawloc.
Och jag argumenterar inte för att 1 Trygon ska ha samma minus som 1 Land Raider/annan tank, jag menar bara att jag tycker det verkar orimligt att en armé som innehåller 2-3 monster ska kompa mycket sämre än en helt mechad lista, som förmodligen bara kommer att åka i cirklar runt sagda monster.
Inte för att det hör till ämnet men jag har tappat räkningen på hur många gånger jag sett demonprinsar/greaterdeamons/fexar tappa sitt sista wound av stormboltern på en drop pod/laspistols/gundrones/diff slag. Betydligt fler gånger än vad jag sett någon smälla en raider på ett skott i alla fall.
Det där var ett lustigt argument för att säga att ett monster inte är lika hård som ett fordon. Hur många gånger har du sett ett monster dö av första skottet som skjutits?
När det gäller tyrannofexen så är jag inte säker på att den är riktigt så dålig som folk tror.
Håller faktiskt med, vid närmare eftertanke så är inte tyrannofexen så pjåkig, men det krävs att man spelar lite annorlunda om man vii få ut nått av den. Även tyranten ligger på rimlig komp med tanke på hur dyr den faktiskt är, men wings kan man gott sänka till -2 de kostar redan mer än de smakar.
Nu har jag bara spelat mot nya nidsen ett par gånger, men min uppfattning är att det är i synergieffekter som nya nidsens styrkor sitter. Till exempel feel-no-pain och den där "run&shoot" förmågan är ju inihelvette bra stuff.
Zoantroper med feel-no pain & run'n shoot.
Stealers i cover med feel-no pain.
osv osv.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Dom minuspoängen ligger väl också inbakade i Tervigonen.
Men visst är det helt klart så att nya 'nidsen kräver synergi, enheter i vakuum är inte längre "the rage".
Jacke skrev:men wings kan man gott sänka till -2 de kostar redan mer än de smakar.
håller inte med.. wings är i sig fortfarande underprisade.. detta kompenseras dock lite igenom att man inte kan ha 2+ save och wings...
Tycker du verkligen att en flygtyrant är värd 250p? Som jag ser det så kostar tyranten mer än vad den smakar hur man än gör. 4W utan invo save är löjligt klent för en så dyr modell.
Gonka Koff skrev:Nu har jag bara spelat mot nya nidsen ett par gånger, men min uppfattning är att det är i synergieffekter som nya nidsens styrkor sitter. Till exempel feel-no-pain och den där "run&shoot" förmågan är ju inihelvette bra stuff.
Zoantroper med feel-no pain & run'n shoot.
Stealers i cover med feel-no pain.
osv osv.
Helt rätt synergin är det vikigaste hos nids. Men jag ser det som något de måste göra för att listan överhuvudtaget ska funka, snarare än något som är obalanserat och bör sågas sönder i kompen.