Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Eldar

Inlägg av HeadWar »

Klus skrev:Vart hittar du listorna förresten, vore grymt tacksam om man fick en länk! :)
http://tok.sverok.net/gothcon40k/signup ... owArmyList

Halvar

Inlägg av Halvar »

tänker bara ge några snabba synpunkter på det jag inte håller med om eller verkligen håller med om. inget alltför allvarligt.
Leidermark skrev:
-5 Asurmen
-5 Jain Zar
-5 Karandras
-5 Maugan Ra
-5 Fuegan
Tycker att alla Phoenix Lord kompar för högt till vad de åstadkommer, de kostar skjortan och det är bara Asurmen som har ivo save. Mer logiskt att de är nollkompade eller att man reviderar de enskilda karaktärerna var för sig.
håller med. verkar som överlag ger special characters alltid ger -5 om de inte ändrar taktiken på armén avsevärt.

Fire Dragons
-3 each unit of Fire Dragons
Ärligt, dessa killar gör sin grej eller inte och sen dör de 9 av 10 fall, de är totalt kassa på att göra någonting annat än att skjuta på fordon, ändra till -2. håller med lite. kanske även ta bort kompminuset eller åtminstone sänka ytterligare och lägga till om man köper en wave serpent till dem eller har en falcon i armén. som fotgängare är de alldeles för kassa.

Storm Guardians
-1 each unit of Storm Guardians
-1 each Flamer / Fusiongun / Destructor after the first Känns mycket överdrivet att ge minus för specialvapnena till denna grupp. De kompar hårdare än en tactical som får flamer och missile launcher gratis. Ta bort eller skriv ”after the second”.
Håller med fullständigt.

Wraithguards
-5 each unit of Wraithguard taken as a Troop choice
-2 Conceal
Jag skulle vilja se en sänkning av grundminuset samt ett nytt minus om Fortune finns i armén, det ökar deras potential avsevärt. Förslag –3 each unit, -2 Fortune. Precis, men kanske även lägga till ett litet minus för små enheter med wave serpents? göra de till två helt olika sorters enheter.

Warp Spiders
-3 each unit of Warp Spiders
-1 Withdraw
AP- killarna bör bara ha –2 i komp.

Heavy Support
War Walker Squadron
-1 each War Walker squadron
-1 each Bright Lance / Eldar Missile Launcher / Scatter Laser
-0,5 each Starcannon / Shuriken Cannon
Skulle vilja se att grundminuset blev sänkt till noll samt att man ger -1 var om Doom och Guide finns. Då det gör dessa grabbar mycket hetare. doom bör juh bara ge minus på eldar missile launchers isf eftersom de flesta andra vapen skadar på minst 3+ ändå, troligen 2+ mot allt utom tyranid monstrous creatures i princip.

Support Weapon Battery
-3 each D-Cannon Battery
-1 each Shadow Weaver Battery
Vibrocannon? Precis, varför ger inte vibro cannon något plus? Kostar skjortan för fasiken. Jag har tre stycken (alltid älskat vapenfluffen sen jag började spela Epic för sisådär 14 år sedan) som jag inte kan tänka mig ta med till en turnering, inte ens 0-kompade.

Dark Reapers
-2 each unit of Dark Reapers
-1 Crack Shot
Skulle kanske ge minus för Tempest launcher också, kombinerat med Crack shot är den aphård. Är den verkligen det? Den är juh ett barrage weapon så den ignorerar ofta terräng ändå så det är bara reroll to wound som ger något rejält och doom ger samma effekt.

Vehicles
Wave Serpents
-5 each Wave Serpent
-1 each Bright Lance / Eldar Missile Launcher / Scatter Laser
-0,5 each Starcannon / Shuriken Cannon
Tycker att grundminuset är hårt, -4 är en mer rimligt start, då det är en transport bara I stort sätt. Kan hålla med lite. -5.5 är lite hårt, speciellt eftersom man itne kan välja bort att ta vapen på den.

Vehicles and Wraithlords
(units of vehicle count as one vehicle, vipers does not count at all, a Wraithlord count as one vehicle)
-1 the 3rd vehicle
-2 each additional vehicle
Börjar lite tidigt tycker jag med fordonsminuset, börja från det fjärde istället. skimmer fordon spam bör väl kanske straffas tidigt, men att blanda fordonstyper borde vara lite vänligare, enligt mig. Iaf om man kollar jämför med space marines där minuset kommer väldigt sent.

/D
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Väktaren

Inlägg av Väktaren »

Doom ger som max -8 om man inte har två farseers då det blir -13
En power som gör att en hel armé får slå om To Wound slag mot en fiende enhet (oavsett skytte eller cc) är ju förbaskat mycket bättre än en linje som tvingar några modeller att ta initiativ test.

Kan inte se hur en sådan power inte likställs med ex. Jaws då Doom är betydligt mycket bättre.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

återigen så betyder inte att nånting har -x i komp att det straffar kompen.. man måste tänka att -1 per 30p är snittet, så saker som ger mindre minus än det ger igentligen + i komp..
jag har sagt det förr och kommer säga det igen när nån gnäller på att en 200p enhet ger -1...

Lantto

Inlägg av Lantto »

Å andra sidan har ju en armé baserad på str 3 närstrid ett sjukt mycket större behov av en power så som Doom, än en redan stark skyttelista har av en överjävlig skyttemagi.

Det känns lite som att mycket av eldararmén är designad runt synergier med sina HQs, som till skillnad från många andra listor knappt alls kan slåss i närstrid.

I kompen är det helt enkelt viktigt att inte bara jämföra saker mellan olika arméer utan också titta på hur bra/dåliga saker blir i helhet i den egna listan och interna balansen.

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Väktaren skrev:Doom ger som max -8 om man inte har två farseers då det blir -13
En power som gör att en hel armé får slå om To Wound slag mot en fiende enhet (oavsett skytte eller cc) är ju förbaskat mycket bättre än en linje som tvingar några modeller att ta initiativ test.

Kan inte se hur en sådan power inte likställs med ex. Jaws då Doom är betydligt mycket bättre.

Doom kan inte döda, den kräver att andra enheter använder sitt skytte mot samma mål.
SW Powern kan faktiskt uppnå sitt mål genom att bara få in sin power. Rätt stor skillnad.

//Magnus

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Leidermark skrev: Fire Dragons
-3 each unit of Fire Dragons
Ärligt, dessa killar gör sin grej eller inte och sen dör de 9 av 10 fall, de är totalt kassa på att göra någonting annat än att skjuta på fordon, ändra till -2.
Jag förstår inte resonemanget. De gör sin grej bra (5 meltaguns, vilken armé i spelet kan klämma in så många i en 80pts enhet? ) och sedan så gör motståndaren allt han kan för att få väck dem innan de hoppar in i sin super-tåliga wave-serpent igen. Det köper jag.

Alla liknande enheter som hoppar ur sin transport och gör sitt jobb brukar tendera att stryka med rundan efter.
Det är precis samma sak som 10 guard vets med melta x3 i flygplan. Använder man enheten till att boosta fram så fort som möjligt och sedan hoppa ut och plocka en tank får man ju räkna med att de blir ned-skjutna.

Sedan så har ju Fire Dragons möjligheten att användas som något annat än en "alfa-strike" om man köper till några stycken så kan de ju utan svårighet skjuta ned det mesta i spelet.
8 Meltas och guide? Inga problem vi skjuter ner Trygonen så fort han visar sig.

Jag tycker att -3 i komp känns rätt. Om man skulle förändra deras komp skulle jag förespråka ytterligare -1 för enheter som är fler än 5 modeller samt ytterligare -1 ifall guide finns med i armén

PS.

Ge runes of warding -5 så kommer vi ändå se spelare göra uppoffringar på andra håll i sina arméer för att klämma in den.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Skulliz skrev: Ge runes of warding -5 så kommer vi ändå se spelare göra uppoffringar på andra håll i sina arméer för att klämma in den.
+1

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Nä, -5

jeppeapan

Inlägg av jeppeapan »

speedfreek skrev:Nä, -5
+1

Skriv svar