Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Jocke Rapp
Site Admin

Re: Space Marines

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag gillade Zurkens förslag och tog med det, eller åtminstone en variant. Tog även bort minus på AC på Termosar...

LordTengil

Inlägg av LordTengil »

Varför har dreadnoughts blivit lindrigare kompade? Folk använder dreads väldigt ofta, då de är riktigt bra. -5 för en vanlig och -6/-5 för en venerable låter bättre.

Generellt sett: Ska vi verkligen göra ett av de populära valen för den populäraste armén billigare i komp? Fast mina dreadnoughts är nog de ballaste modellerna jag har ;)

Grymt bra att ni lagt till -1 på multimeltan på landraidern. Fast den är nog fortfarande en självklar upgrade, men nu får man pröjsa lite för den iaf. Kanske ta ett minus från landraiderposten och lägga det på multimeltan istället? Så här:

Land Raiders (all types and regardless of being a dedicated transport or not)
-14 first Land Raider
-19 each additional Land Raider
+4 each Redeemer
+2 each Crusader
-2 each Multi-Melta

Kansle inte konsistent med resten av multimeltorna i listan...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Dreads fick lite snällare komp men fordonskompen blev väl lite hårdare tror jag som kompensation.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag tycker inte att multimeltan är en så självklar upgrade och så bra att den ska ge -2.

LordTengil

Inlägg av LordTengil »

Jocke Rapp skrev:Jag tycker inte att multimeltan är en så självklar upgrade och så bra att den ska ge -2.
Inte? Ok, får lita på de listiga rävarna med mer spelvana än mig då ;) Men på crusadern är det väl ändå ett ganska givet val för 10p?

Tittade lite på predatorsarna. Vanilla-predatorn är som det är nu en av de hårdast kompade sakerna i SM-listan. 60p för en autocannon på ett fordon med bra armour är prisvärt, men -5 på 60 p låter lite väl mycket.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Skulle föreslå -4 för Predator, -1 för sponsons, -1 för lasertorn.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag såg nu att en liten miss smugit in pga lite svajig versionshantering på min dator...
Cassius och Khan har inte fått sin nya komp och terminators har fortfarande -1 för assault cannon. Detta fixas till nästa version.

Jag har dock en fråga, vad tycker folk om kompen på Shrike? Han ger -13. Med den utrustningen han har borde han få -3, möjligen -4 för mastercrafted och rending. Utöver det ger han infiltrate till en enhet han joinar och fleet istället för combat tactics. Är det verkligen värt -9/-10? Eller ska det ge ännu mer minus?

Mutt

Inlägg av Mutt »

Knivig fråga. Fleet är visserligen grymt mycket bättre än combat tactics (som är bra på pappret men svår att faktist använda sig av). Dock så saknar space marines en bra och billig enhet att använda fleet på. Vanliga marines med fleet är inte så farligt, men jump-pack marines är livsfarliga med fleet (för de kan väl fleeta?).

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Jocke Rapp skrev:Jag har dock en fråga, vad tycker folk om kompen på Shrike? Han ger -13. Med den utrustningen han har borde han få -3, möjligen -4 för mastercrafted och rending. Utöver det ger han infiltrate till en enhet han joinar och fleet istället för combat tactics. Är det verkligen värt -9/-10? Eller ska det ge ännu mer minus?
Jag tycker att han ligger bra på -13. Hans fleetförmåga kan ge extremt stor effekt i första rundan, vilket i princip kan garantera vinst mot ganska många motståndare om Shrike får börja. Visst, det inte blir alls lika kul om Shrikelistan inte får börja, men jag tycker att kompen gott kan straffa hårt med tanke på de stackars motståndare som inte får första rundan.

// En kille som spelat en hel del med Shrike
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Tycker 13 är lite mycket. Visst är fleet en bra förmåga, problemet är dock att vaniljmarines inte har så många bra närstridsenheter. Assaultterminators är de som fleet gör riktig skillnad på då de bara kan slåss närstrid och är långsamma i grund, så man kanske skulle koppla hans minus till dem?

Skriv svar