Tyranids
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Tyranids, nya codexet
Är svaret är helt enkelt att det egentligen inte bygger på någon matematik? Jag kan hålla med om att ordvalet kanske inte var det bästa, men det vore trevligt om det kom ett längre svar. Hur pass öppna är kompmallarna för förändring när dom väl är satta och hur länge från releasedatum brukar en mall bli satt?
Min fråga är egentligen hur normeringen går till, mäts units och förmågor helt enkelt "i ett vakuum" eller finns någon faktor som beräknar det alternativ och andra förutsättningar som finns i respektive armé?
Min fråga är egentligen hur normeringen går till, mäts units och förmågor helt enkelt "i ett vakuum" eller finns någon faktor som beräknar det alternativ och andra förutsättningar som finns i respektive armé?
I princip rent tyckande, ja. Det är inte direkt lätt att matematiskt räkna ut hur bra t ex Doom of Malantai är i förhållande till sin poängkostnad, jag menar, hur skulle en sådan formel se ut?Konfa skrev:Svaret är helt enkelt att det egentligen inte bygger på någon matematik eller liknande utan rena åsikter? Hur pass öppna är kompmallarna för förändring när dom väl är satta och hur länge från releasedatum brukar en mall bli satt?
I övrigt kan jag rekommendera att du läser t ex den här tråden för att se hur det går till när en kompmall skapas.
Jag har läst igenom tråden, men jag hittar inget normerande att utgå från och därav frågan. Hur mycket död per poäng får man egentligen för -5 poäng? Hur mycket påverkar själva poängkostnaden, det där andra HQ valet som ger nästan lika mycket död men lite mindre överlevnad för halva poängen osv.
Jag tycker själv att t.ex. catalysm är en riktigt bra magi, men är den verkligen värd två DoM som föreslogs på förra sidan? I mitt huvud lider catalysm av två problem, den har väldigt kort range och den måste riktas mot samma mål som HT själv vill slåss mot (om han ska anfalla den rundan) och sannolikheten att man blandar in för mycket annat ont i den fighten är liten eftersom man då riskerar att slå ut motståndaren på en runda och sen glo fånigt på hans firebase så en kalkyl på att "Om man anfaller med sin HT och två toxagants broods så dödar man typ allt" blir ganska svår att värdera i poäng eftersom det kan vara ett väldigt osunt drag i en match. Samtidigt som en motståndare som använder Paroxysm för att äta upp ens hög WS units med sin HG+guards kommer att vilja buffa upp poängvärdet. Summa sumarum blir ju att kompen beror på mycket situationella situationer och som jag sa i första posten snarare skapar ett annat sätt att optimera än överbygger ett stort behov av just förbud mot optimering. Samtidigt blir det ju svårt att poängsätta allt som bärs av den relativt veka HT basen innan det kommer ett ordentligt utlåtande på hur guards egentligen är tänkta att fungera. Paroxysm på en 4 wounds HT bakom sköldande guards är ju en svårare nöt att knäcka än en HT som direkt kan plockas ut att skjuta på även med sina guardhomies runt sig.
Jag tycker själv att t.ex. catalysm är en riktigt bra magi, men är den verkligen värd två DoM som föreslogs på förra sidan? I mitt huvud lider catalysm av två problem, den har väldigt kort range och den måste riktas mot samma mål som HT själv vill slåss mot (om han ska anfalla den rundan) och sannolikheten att man blandar in för mycket annat ont i den fighten är liten eftersom man då riskerar att slå ut motståndaren på en runda och sen glo fånigt på hans firebase så en kalkyl på att "Om man anfaller med sin HT och två toxagants broods så dödar man typ allt" blir ganska svår att värdera i poäng eftersom det kan vara ett väldigt osunt drag i en match. Samtidigt som en motståndare som använder Paroxysm för att äta upp ens hög WS units med sin HG+guards kommer att vilja buffa upp poängvärdet. Summa sumarum blir ju att kompen beror på mycket situationella situationer och som jag sa i första posten snarare skapar ett annat sätt att optimera än överbygger ett stort behov av just förbud mot optimering. Samtidigt blir det ju svårt att poängsätta allt som bärs av den relativt veka HT basen innan det kommer ett ordentligt utlåtande på hur guards egentligen är tänkta att fungera. Paroxysm på en 4 wounds HT bakom sköldande guards är ju en svårare nöt att knäcka än en HT som direkt kan plockas ut att skjuta på även med sina guardhomies runt sig.
Japp, och så sätter du in det där i en formel. 
Därav normeringen:) En bedömning på frihand blir ju, förutom efter 6 månaders speltestande så att även motståndet blivit riktigt duktigt på att möta den nya codexen, väldigt mycket svårare än om det finns fasta värden att jämföra med. Att kunna jämföra med något standardiserat och välkänt, t.ex. något från vanilla marines, ger ju en mycket bättre grund än t.ex. drämma av med "Varför inte -15 på paroxysm? Den sabbar ju en hel runda för min bloodthirster?"
Däremot kan man ju lätt göra några standardiserade formler, t.ex. kan den skada mech? Hur lång range har den? osv. Jag säger inte att det är lösningen på en perfekt komplista (jag är som synes inte särskilt beredd att tro att komp kommer att förbättra så mycket) men det ger i alla fall kompet en trovärdigare grund att stå på för det är väl ingen som just nu tänker att kompet har löst problemet med ostningen?
Däremot kan man ju lätt göra några standardiserade formler, t.ex. kan den skada mech? Hur lång range har den? osv. Jag säger inte att det är lösningen på en perfekt komplista (jag är som synes inte särskilt beredd att tro att komp kommer att förbättra så mycket) men det ger i alla fall kompet en trovärdigare grund att stå på för det är väl ingen som just nu tänker att kompet har löst problemet med ostningen?
En mall för att skapa mallen? Intressant tanke, men jag vill gärna tro att det finns tillräckligt med 40k-erfarenhet här på forumet för att man ska kunna få till ganska bra siffror ändå.
Generell kompdiskussion finns det (jättelånga) separata trådar till...
Generell kompdiskussion finns det (jättelånga) separata trådar till...
Jo, jag har tyvärr ramlat ganska långt OT här, det kom mest som ett svar på inläggen om TLoS och catalystpoängsättningen. Ett problem med att inte ha någon mall är ju däremot att även folk utan den erfarenheten, eller regelkunskaperna, lätt kan posta sin åsikt och komma till tals. Jag säger inte att dom är mindre värda eftersom dom är mindre erfarna, däremot skadar det ju inte dom med lite hjälp på traven till en bra bedömning.
Eftersom det är på tok för många faktorer att hålla reda på för att fixa in det i en ekvation så bygger kompsättningen på erfarenhet utav poängvärdhet och synergieffekter. Så, kort svar, nej det finns ingen direkt matematik bakom de värden vi har satt/sätter.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Imo så räcker detta gott och väl. Skillnaden mellan ett ungefärligt satt värde på hur elakt eller snällt något är istället för ett exakt kalkylerat värde blir i slutändan såpass liten att den försvinner när man väl har en färdigkompad lista.Katarsis skrev:Eftersom det är på tok för många faktorer att hålla reda på för att fixa in det i en ekvation så bygger kompsättningen på erfarenhet utav poängvärdhet och synergieffekter. Så, kort svar, nej det finns ingen direkt matematik bakom de värden vi har satt/sätter.
Förutsatt att kompen inte har för stor inverkan på spelresultatet då.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
kompmallen är en självlärande mall.. När nån kommer på nåt ostigt och spelar med det så kommer det att kompas ner i mallen..
btw.. har jag berättat att jag ska spela tyranider på lincon
btw.. har jag berättat att jag ska spela tyranider på lincon