Grey Knights
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Nya Grey Knights (work in progress)
Jag har inte mött grey knights än och borde inte skriva i denna tråden men på pappret så ser de ganska stabila ut.
Jag undrar bara lite om space wolves verkligen är det bästa codexen att kompa greyknights efter? Det är klart att man bör jämföra snarlika enheter ur olika böcker men det känns som space wolves har fått en mycket stor del av ostkakan och det bör man åtgärda i deras komp.
Sorry för OT.
Jag undrar bara lite om space wolves verkligen är det bästa codexen att kompa greyknights efter? Det är klart att man bör jämföra snarlika enheter ur olika böcker men det känns som space wolves har fått en mycket stor del av ostkakan och det bör man åtgärda i deras komp.
Sorry för OT.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
Sådär, nu är mallen uppdaterad igen. Jag har märkt alla ändringar med röd text (kan hända att jag missat något).
Det mesta är höjningar i kompen, speciellt strike squads kompar bättre.
Se detta som ett sista utkast innan kompen åker in i mallen! Jag har tänkt att jag fixar in det till helgen, så har ni lite tid att komma med fler förslag!
Det mesta är höjningar i kompen, speciellt strike squads kompar bättre.
Se detta som ett sista utkast innan kompen åker in i mallen! Jag har tänkt att jag fixar in det till helgen, så har ni lite tid att komma med fler förslag!
Alexander Merinen
Jag tycker fortfarande att Paladins är kompade på tok för hårt i grund, speciellt som att de redan får väldans med minus för att vara unika. -1.5 per gubbe eller -2 med bannér är betydligt rimligare.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Grand master och grand strategy tänker jag på. Varfär kompar Gm sämre än en BC? Och varför kompar dom lågt öht när kaptener i andra codexar har pluskomp? Börja på 0 eller -1 för termos känns mer rimligt.
Och så grand strategy. Är det verkligen värt -14 för två scoutande hoppenheter? Inget annat med scout kompas ner så oerhört så vitt jag vet, RW bikes t.ex? Sicarius ger scout till en enhet sm med transport men ger knappast stora minus för det. Jag tycker grand stategy-minuset är bra tämkt men tycker allvarligt att alla minusen kan minst halveras.
Och så grand strategy. Är det verkligen värt -14 för två scoutande hoppenheter? Inget annat med scout kompas ner så oerhört så vitt jag vet, RW bikes t.ex? Sicarius ger scout till en enhet sm med transport men ger knappast stora minus för det. Jag tycker grand stategy-minuset är bra tämkt men tycker allvarligt att alla minusen kan minst halveras.
Re:
Ska jag väl inte försöka argumentera för eller emot -14, men en närstridsenhet som automatiskt kan komma in i närstrid första rundan är väldigt bra. Att dom kan hoppa gör även att dom kan gömma sig bakom terräng för att sen hoppa fram och charga.Jocke Rapp skrev:Och så grand strategy. Är det verkligen värt -14 för två scoutande hoppenheter? Inget annat med scout kompas ner så oerhört så vitt jag vet, RW bikes t.ex?
Fallet med RW bikes tycker jag inte är en rättvis jämförelse då dom är dåliga i närstrid (överlag, min åsikt).
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."
Re:
GK-karaktärer har Terminator armour och typ storm shield i grund (karaktärer behöver sitt invo-save främst i närstrid), därför har de mer minus i komp. Varför en GM kompar sämre än en BC är att de Grand Strategy gör dem bättre även i en armé som inte får något mer minus för det i övrigt.Jocke Rapp skrev:Grand master och grand strategy tänker jag på. Varfär kompar Gm sämre än en BC? Och varför kompar dom lågt öht när kaptener i andra codexar har pluskomp? Börja på 0 eller -1 för termos känns mer rimligt.
Ska se över Grand Strategy, men en enhet full med PWs kan strula till det rätt ordentligt om de kan få en 1st turn charge. Shrike ger ju massor med minus för att han ger samma effekt i princip.
Alexander Merinen
-
Gonka Koff
Fast, interceptors är väl ingen höjdare att charga in med första rundan? I nio fall av tio kommer dom få boxa på nåt skräp och sedan dö omedelbums. Interceptors är dyra gubbar och Grand Mastern är jättedyr. Jag vågar nog påstå att det är en kass strategi. För det är ju så att om man har första rundan har ju fi deployat efter dig, och har då goda förutsättningar att kontra din plan.
Jag skulle nog vilja säga att effekten med scoutande Interceptors är att det försvårar fiendens deployment de matcher man får börja. Men en lyckad first-turn-charge kommer sällan att ske i verkligheten.
Jag skulle nog vilja säga att effekten med scoutande Interceptors är att det försvårar fiendens deployment de matcher man får börja. Men en lyckad first-turn-charge kommer sällan att ske i verkligheten.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Tycker det verkar bättre, även om man nu får köra med Crowe för att få upp kompen (fast man inte lirar purifiers) eftersom Inq fölorade sin +komp.
Grand strategy minuset är för hårt, tänk att du bara får välja en D3 enheter, som alla måste ta samma. så varför tex om jag har 6+ transporter, så måste jag sota komp för alla, fast max tre kan få använda ev scout.
Purgation squad borde inte betala 1,5 /psycannon, utan kanske 1, eller först få minus efter första, och istället ge mera minus om de tar psycannons och en Grand strategy karaktär finns med.
-2 för en hammare på GKSS är för hårt, 1 möjligtvis, du har bara en attack om du inte sätter den på en Justicar, vilket ändå är risky, eftersom han dör först med en perils of the warp.
att ni vill bestraffa psycannons kan jag förstå, men ändå inte, vilket annat vapen ska man välja till sina gubbs? melta, missil, lascannon? nääää just D...
Kan gubbarna köpa pods tex? några plasmor?
Grand strategy minuset är för hårt, tänk att du bara får välja en D3 enheter, som alla måste ta samma. så varför tex om jag har 6+ transporter, så måste jag sota komp för alla, fast max tre kan få använda ev scout.
Purgation squad borde inte betala 1,5 /psycannon, utan kanske 1, eller först få minus efter första, och istället ge mera minus om de tar psycannons och en Grand strategy karaktär finns med.
-2 för en hammare på GKSS är för hårt, 1 möjligtvis, du har bara en attack om du inte sätter den på en Justicar, vilket ändå är risky, eftersom han dör först med en perils of the warp.
att ni vill bestraffa psycannons kan jag förstå, men ändå inte, vilket annat vapen ska man välja till sina gubbs? melta, missil, lascannon? nääää just D...
Kan gubbarna köpa pods tex? några plasmor?
Du får bara minus för 2 transporter per GM (snittet av d3), är det inte tydligt skrivet? Hur skulle man formulera det tydligare?Stefan-RT skrev: Grand strategy minuset är för hårt, tänk att du bara får välja en D3 enheter, som alla måste ta samma. så varför tex om jag har 6+ transporter, så måste jag sota komp för alla, fast max tre kan få använda ev scout.
Bara för att GK inte kan köpa något annat vettigt vapen förutom psycannons betyder ju inte att de inte ska få minus för det. En GK squad utan psycannons är sämre än en squad med och det ska synas i kompen.
Alexander Merinen
-
Johannesson
Börjar se vettigt ut, men jag har noterat en hel del saker som får olika minusar i olika enheter utan att jag tycker det känns motiverat. Har markerat saker jag funderar på med rött. Det kanske ser ut som mycket, men nu är det mest detaljer.
-3 Grandmaster Mordrak
See Grand Strategy penalty
Ghost knights
-6 each unit
Each Ghost -1 (-1,5 if Brotherhood Banner is present)
-1 1st and 2nd Daemon hammer (tycker det räcker med första)
Grand Master/Brother-Captain
-3 each Grand Master (tycker detta är alldeles för mycket, föreslår fortfarande -1)
-2 each Brother-Captian (föreslår samma som GM, dvs -1, de kostar trots allt lagom olika)
-1 Psilencer
-2 Psycannon
-2 Warding stave
-1 Blind grenades
-1 Brain mines
-8 Psychotroke grenades
-3 Rad grenades
-2 Orbital Strike relay (vet faktiskt inte om jag tycker den är värd minus för sina 50p auto-scatter...)
-1 If Landraider/storm raven is present
Librarian
-2 each Librarian
-3 Warding Stave (förstår verkligen inte varför det inte är samma som för GMs. libben har ju tom färre wounds...)
-1 Brain mines
-2 Dark Excomunication
-3 Might of Titan
-3 Quicksilver
-5 Sanctuary
-5 The Shrouding
-3 Warp Rift (-8 if a storm raven i present) (warp rift är inte ens bra, förstår verkligen inte -8 i sr..)
Techmarine
-2 Warding stave
-1 Blind grenades
-3 Rad grenades
-2 Brain mines
-8 psychotroke grenades
-4 Orbital strike relay (samma här, -4 för en jättedyr auto-scatter)
Purifier squad
-4 each unit of Purifiers
-4 if numbering 10 models
-2 each unit of Purifiers taken as troop
-0,5 every 2nd Halberd
-1 Each psycannon
-2 First Daemonhammer (borde inte en mc hammare få extra minus här precis som för andra units?)
(eftersom purifiers har 2A i grund borde även ytterligare hammare ge minst -1, de är billiga dessutom)
(ska warding stave ge minus för andra pa enheter borde den även göra det för purifiers)
-1 Psybolt ammunition (-1,5 if there is atleast 6 stormbolters in the unit)
Paladin Squad
-2 each unit of Paladins taken as troop
-2 Each Paladin (-2,5 if Brotherhood Banner is taken) (kan som sagts vara lite högt, men samtidigt är de väldigt hårda..)
-0,5 Each Paladin if an Apothecary is present in the unit
-1 Each uniquely equpiped model (do not count the first) (denna formuleringen stämmer inte. har man 6 paladiner med 2 av varje wargear setup blir det ±0. skriv som jag föreslagit istället: -1 each different combination of wargear within each unit (after the first))
-1 if numbering 10 models
-1 each psycannon (-1,5 if Master-Crafted)
-0,5 each psilencer
-1 1st and 2nd daemon hammer (tycker första räcker, i så fall hellre typ -0,5 för varje mc hammer)
-4 Warding stave (detta är den bästa modellen i codexet att ta en warding stave till, så högst minus för denna är rätt)
-1 Psybolt ammunition (-1,5 if atleast 6 stormbolters in the unit)
-5 Vindicare Assassin (-10 if at least one transport with any fire points in the army) (är det verkligen värt -5 extra för att slösa en runda på att hoppa in i en transport?)
Grey Knight Termintator Squad
-6 Each unit of Terminators (tycker detta är sjukt billigt och förstår verkligen inte varför GK termisar kompar väsentligt billigare än andra termisar! 5 vanilla troop termisar kompar -7 och GK varianten har dessutom trolleri, vapenval samt granater (plus lite annat)! föreslår -8)
-1 Each additional Terminator (-1,5 if Brotherhood banner is present)
-1 If numbering 10 models
-0,5 Each Psilencer
-1 Each Psycannon (gärna -1,5 om mc även om bara justicar kan ha det)
-1 1st and 2nd Daemon hammer (fortfarande helst bara första, samt extra minus för mc hammer istället)
-2 Warding stave
-1 Justicar Thawn
Strike Squad
-2 Each Strike Squad (tycker fortfarande inte det är ett korrekt argument att enheter ska kompa snällt bara för att man "måste" ta dem till sina listor...)
-1,5 if numbering 10 models
-1 Each Psycannon
-2 First Daemon hammer (-2,5 if Master-crafted)
-1 Warding stave
Grey Knight Interceptor Squad
-2 Each squad
-2 If 10 Grey Knights are taken
-1 Each Psycannon
-2 Each Incinerator (är -2 verkligen rätt när den kostar 20p? trots allt "bara" ap4. vi kompar ju inte flamers hårdare på vanliga hoppenheter, särskilt inte dyra flamers. och är de så bra borde de ge minus för andra enheter som kan ta dem gratis)
-3 First Daemon hammer (-3,5 if Master-crafted)
-2 Warding stave (varför inte samma som för ss?)
Purgation Squad
-2 Each Purgation Squad
-1,5 Each Psycannon (varför mer minus för dessa än för andra?)
-2 First Daemon hammer (-2,5 if master-crafted)
-2 Warding stave (även denna borde vara samma. säger inte att -1 eller -2 är mest rätt, bara att de ska vara samma)
Grand Strategy Penalty (kan hålla med rapp om att minuset här nästan kan halveras)
-3 Each Chimera (kan noteras att den enda enhet som kan köpa chimera är warbands och de får -1 för att ta en dedicated... det är samma sak som att stryka det i deras entry och ge -4 på chimeras..)
-3 Grandmaster Mordrak
Ghost knights
-6 each unit
Each Ghost -1 (-1,5 if Brotherhood Banner is present)
-1 1st and 2nd Daemon hammer (tycker det räcker med första)
Grand Master/Brother-Captain
-3 each Grand Master (tycker detta är alldeles för mycket, föreslår fortfarande -1)
-2 each Brother-Captian (föreslår samma som GM, dvs -1, de kostar trots allt lagom olika)
-1 Psilencer
-2 Psycannon
-2 Warding stave
-1 Blind grenades
-1 Brain mines
-8 Psychotroke grenades
-3 Rad grenades
-2 Orbital Strike relay (vet faktiskt inte om jag tycker den är värd minus för sina 50p auto-scatter...)
-1 If Landraider/storm raven is present
Librarian
-2 each Librarian
-3 Warding Stave (förstår verkligen inte varför det inte är samma som för GMs. libben har ju tom färre wounds...)
-1 Brain mines
-2 Dark Excomunication
-3 Might of Titan
-3 Quicksilver
-5 Sanctuary
-5 The Shrouding
-3 Warp Rift (-8 if a storm raven i present) (warp rift är inte ens bra, förstår verkligen inte -8 i sr..)
Techmarine
-2 Warding stave
-1 Blind grenades
-3 Rad grenades
-2 Brain mines
-8 psychotroke grenades
-4 Orbital strike relay (samma här, -4 för en jättedyr auto-scatter)
Purifier squad
-4 each unit of Purifiers
-4 if numbering 10 models
-2 each unit of Purifiers taken as troop
-0,5 every 2nd Halberd
-1 Each psycannon
-2 First Daemonhammer (borde inte en mc hammare få extra minus här precis som för andra units?)
(eftersom purifiers har 2A i grund borde även ytterligare hammare ge minst -1, de är billiga dessutom)
(ska warding stave ge minus för andra pa enheter borde den även göra det för purifiers)
-1 Psybolt ammunition (-1,5 if there is atleast 6 stormbolters in the unit)
Paladin Squad
-2 each unit of Paladins taken as troop
-2 Each Paladin (-2,5 if Brotherhood Banner is taken) (kan som sagts vara lite högt, men samtidigt är de väldigt hårda..)
-0,5 Each Paladin if an Apothecary is present in the unit
-1 Each uniquely equpiped model (do not count the first) (denna formuleringen stämmer inte. har man 6 paladiner med 2 av varje wargear setup blir det ±0. skriv som jag föreslagit istället: -1 each different combination of wargear within each unit (after the first))
-1 if numbering 10 models
-1 each psycannon (-1,5 if Master-Crafted)
-0,5 each psilencer
-1 1st and 2nd daemon hammer (tycker första räcker, i så fall hellre typ -0,5 för varje mc hammer)
-4 Warding stave (detta är den bästa modellen i codexet att ta en warding stave till, så högst minus för denna är rätt)
-5 Vindicare Assassin (-10 if at least one transport with any fire points in the army) (är det verkligen värt -5 extra för att slösa en runda på att hoppa in i en transport?)
Grey Knight Termintator Squad
-6 Each unit of Terminators (tycker detta är sjukt billigt och förstår verkligen inte varför GK termisar kompar väsentligt billigare än andra termisar! 5 vanilla troop termisar kompar -7 och GK varianten har dessutom trolleri, vapenval samt granater (plus lite annat)! föreslår -8)
-1 Each additional Terminator (-1,5 if Brotherhood banner is present)
-1 If numbering 10 models
-0,5 Each Psilencer
-1 Each Psycannon (gärna -1,5 om mc även om bara justicar kan ha det)
-1 1st and 2nd Daemon hammer (fortfarande helst bara första, samt extra minus för mc hammer istället)
-2 Warding stave
-1 Justicar Thawn
Strike Squad
-2 Each Strike Squad (tycker fortfarande inte det är ett korrekt argument att enheter ska kompa snällt bara för att man "måste" ta dem till sina listor...)
-1,5 if numbering 10 models
-1 Each Psycannon
-2 First Daemon hammer (-2,5 if Master-crafted)
-1 Warding stave
Grey Knight Interceptor Squad
-2 Each squad
-2 If 10 Grey Knights are taken
-1 Each Psycannon
-2 Each Incinerator (är -2 verkligen rätt när den kostar 20p? trots allt "bara" ap4. vi kompar ju inte flamers hårdare på vanliga hoppenheter, särskilt inte dyra flamers. och är de så bra borde de ge minus för andra enheter som kan ta dem gratis)
-3 First Daemon hammer (-3,5 if Master-crafted)
-2 Warding stave (varför inte samma som för ss?)
Purgation Squad
-2 Each Purgation Squad
-1,5 Each Psycannon (varför mer minus för dessa än för andra?)
-2 First Daemon hammer (-2,5 if master-crafted)
-2 Warding stave (även denna borde vara samma. säger inte att -1 eller -2 är mest rätt, bara att de ska vara samma)
Grand Strategy Penalty (kan hålla med rapp om att minuset här nästan kan halveras)
-3 Each Chimera (kan noteras att den enda enhet som kan köpa chimera är warbands och de får -1 för att ta en dedicated... det är samma sak som att stryka det i deras entry och ge -4 på chimeras..)
Senast redigerad av 1 Johannesson, redigerad totalt 26 gånger.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover