Imperial Guard

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Nefrums

Re: Imperial Guard

Inlägg av Nefrums »

Unit type inte finns med i IA böckerna, men räknas som unit type artilery både gällande mallen och reglerna..

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Precis, dom är inte fordon.

Magnus

Inlägg av Magnus »

Okej, tack!
:)

the godfather

Inlägg av the godfather »

special weapon squad är sjukt felbalanserad. för en enhet runt 60-70 får man minus 3. och då 6 pers som inte får köpa transport..
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

the godfather skrev:special weapon squad är sjukt felbalanserad. för en enhet runt 60-70 får man minus 3. och då 6 pers som inte får köpa transport..
Iofs kan jag hålla med, men att de inte får plocka transport åtgärdas ju hyggligt lätt med flygplan eller en infanterisquads chimera.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Räcker det att ta bort grundminuset på 1, eller ska mer till?

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Jag hade nog aldrig spelat med dom (pga bs3) om dom gett mer än -2 totalt med 3 special weapons. Så att ta bort -1 skulle nog funka.

Sen är jag lite osäker på varför alla heavy weapon teams kompar identiskt när vissa är helt ospelade och andra (autocannons) finns i överflöd.

Har ni några sneakspeaks att ge på hur ni tänkt göra med Guard infantry vs Veterans i komp? (Även Platoon Commands?)
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Jocke Rapp skrev:Räcker det att ta bort grundminuset på 1, eller ska mer till?
Ja. Att ta bort grundminuset på ett skulle som mallen ser ut nu göra dem mer attraktiva

Men, jag förväntade mig en stor förändring i hur IG infanteri kompar generellt med kommande mall uppdatering. Ifall man tex inför halva poäng skulle jag förespråka att de ger -1 i grund och sedan -0,5 för varje repeterat special Weapon efter det första.

Samma sak skulle fungera bra på Platoon Command Squads (då de behöver 4 meltas för att prestera lika bra som 3 Veteran Meltas men i nuläget kompar 1 sämre och dessutom kostar mindre poäng)

Infantry Squads kan också göras vettigare på samma vis, -0,5 i grunden och sedan ytterligare -1 För Heavy Weapons, (Om man vill promota de mindre använda Heavy Weapons som finns kan man ju även här använda sig av halva poäng för tex Heavy Bolters)
En annan tanke är att BS3 Lascannons i just infantry Squads kompar lite väl strängt, att i nuläget betala -2 i komp är lite för mycket, även här kan med fördel halva poäng användas (-1,5 per lascannon) till att kompensera för att BS3 Lascannons i en mjuk och billig guard enhet är sämre än BS4 Lascannons i stryktåliga space marine enheter.

Ett system med halva poäng skulle inte direkt göra någon större skillnad för semi mech eller mech arméer (då jag förutsätter att dessa har veteraner i sina bilar) medan listorna som bygger på Platoons skulle känna av många bäckar små och få några väl förtjänta extra komp poäng.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Snot skrev:Har ni några sneakspeaks att ge på hur ni tänkt göra med Guard infantry vs Veterans i komp? (Även Platoon Commands?)
En liten sneakpeak på work in progress är att inf squad -0 i grund och allt inf utom heavy weapon teams har typ:
-1,5 each Lascannon
-1 each Autocannon, Heavy flamer, Meltagun, Demo charge
-0,5 each Missile launcher, Heavy bolter, Flamer, Plasma Gun or Granade launcher

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Sammanfattning av vad vi snackade om på Rydcon och några mer liknande förslag:
  • Straken -7

Infantry Platoons av 30+ Gubbar -2 If straken present

Rough Riders -1 if straken present

Bodyguard -0.5 if straken present
Sen
  • Chimera -0.5 från vad det nya minuset blir: -0.5 Heavy Stubber

(detta i samband med nya allmäna fordonsminuset)
följt av:
  • Creed: -8
    Yarrick -7
    Commissar Lord -2
Och sist:
  • Heavy Weapon Squads
    Autocannon or Missile Launcher teams -2
    Lascannon, Heavy Bolter or Mortar Teams -1

6-10 Heavy Weapon teams -1 each extra (cumulative)
    11+ -1 each extra (cumulative)
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Skriv svar