Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Moderator: Kompmallsansvariga

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av Mutt »

När man ställer upp mot en impspelare så ser det alltid dystert ut, men det är för att man tänker i marinesbanor. När imparna sedan börjar spela med 50% missar och gubbar som autodör om någon tittar på dem så är det plötsligt inte lika omöjligt längre.

Att bedöma ig komp efter jeppas resultat är ungefär lika relevant som att bedöma efter den grönaste nooben man kan hitta som placerat sig sist.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av cadelin »

Mutt skrev:När man ställer upp mot en impspelare så ser det alltid dystert ut, men det är för att man tänker i marinesbanor. När imparna sedan börjar spela med 50% missar och gubbar som autodör om någon tittar på dem så är det plötsligt inte lika omöjligt längre.

Att bedöma ig komp efter jeppas resultat är ungefär lika relevant som att bedöma efter den grönaste nooben man kan hitta som placerat sig sist.
Nu ska jag inte bryta armen på mig själv genom att klappa mig på axeln, men jag anser att hans arme var bättre än min och jag anser gott och väl att jag kan bedöma det samt att det är en relevant bedömning. Sen kanske andra tycker jag är kass och saknar insikt. Men mitt grundargument står fortfarande.
Sänk kompen för IG SW och BA så mycket att det känns relevant att ens välja mellan vanilla sm och sw/ba.

Ps saken
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 jun 2009, 08:45
Ort: LBK

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av Ps saken »

Mutt skrev:När man ställer upp mot en impspelare så ser det alltid dystert ut, men det är för att man tänker i marinesbanor. När imparna sedan börjar spela med 50% missar och gubbar som autodör om någon tittar på dem så är det plötsligt inte lika omöjligt längre.

Att bedöma ig komp efter jeppas resultat är ungefär lika relevant som att bedöma efter den grönaste nooben man kan hitta som placerat sig sist.
Jeppa åtsidan så ser man till BSK så var IG,SW,BA väl överrepresenterade i topplagens listor, likaså DefCon där topp 5 va IG,SW,IG,BA,BA så nån ide kan det ju vara att se över varför samma codexar alltid är de dom som placerar sig högt på turneringar.

Sen är det som Acad säger om vanilla SM det finns ingen anledning och spela dessa när dom är sämre men kompar inte bättre än SW/BA.
Att GWs faq gjorde tacticals ännu sämre förbättrar ju inte saken heller.

Sen är det som Godfather skrev
Sänk startkompen på codexar som är för starka och kompa sånt som överanvänds hårdare (ovsätt codex) (och lätta kompen på sånt som inte används) känns i mitt tycke som det sättet man uppnår bättre balans på.
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

Morph
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 aug 2010, 17:39

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av Morph »

Något som jag lägger märket till är att de listor folk tycker kompar fel, samt de listor som oftast representerar toppen på de senaste turneringar är alla rena 5'th Ed codexar. Jag slår vad om att både DE och kommande GK kommer snart vara bland top platserna också.

Detta säger mig att de gamla eller nya codexarna är kanske inte fel-kompade, utan bara att de äldre codexarna in riktigt funkar lika bra i 5'th Ed. 5'th Ed som vi vet är väldigt imot mellan listorna och verkar funka bäst med de väldigt tunga skjutar/närstrid listorna.

Ni kommer säkert att argumentera att vanilla SM är 5'th Ed också men inte ligger i top, imo.. beror det på just vad jag skrev. Tyvärr är vanilla SM alldeles för inriktad på mellan listorna, där de har lite av allt. De kan förståss bygga runt det och jag har sett rena skjutar SM ligga top då och då, men de kommer aldrig bli bättre inriktade i en kategori som en codex som är byggt runt kategorin.

Nu har jag mer eller mindre glömt varför jag börja skriva, så det känns som om jag slutar mina tankar här.

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av paintner »

De nya dexarna är ju över lag starkare än de gamla, vilket också gör att deras ICs är starkare. Men kompen på de gamla dexarna har inte sänkts i takt med att de nya dexarna kommit. De har väl mer legat kvar medan de nyare höjts, när det kanske skulle vara så att de gamla sänks lite och de nya höjs lite?
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av Skulliz »

paintner skrev:De nya dexarna är ju över lag starkare än de gamla, vilket också gör att deras ICs är starkare. Men kompen på de gamla dexarna har inte sänkts i takt med att de nya dexarna kommit. De har väl mer legat kvar medan de nyare höjts, när det kanske skulle vara så att de gamla sänks lite och de nya höjs lite?
+1

:D

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av guildmaster »

Låter rimligt att codexar som över lag är bättre och mer flexibla (t ex SW och IG) bör har en lägre kompstart 100. Och svagare codex får ett högre 110 (tex Necrons och Tau). Då kan vi behålla samma komp på liknande enheter/utrustning (Powerglove/Powerclaw, Storm shields, Melta mm).
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av imp »

Startkompen är ju beroende på minusen i listan. Tycker man att minusen tar lite för mycket så höjer man starkompen lite istället för att göra varje minus till -0,95.
En bild säger mer än 1000 kaniner

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av paintner »

men det är väl det som kan slå fel.

varje gång du höjer startkompen för att jämna ut småfelen så får man mer komp.
kostar då en IC 25 och man har 100 i start och med tiden höjs det och man kanske har 110 men ICn bara höjts till 26, då har du 9 mer att lägga på annat. eller så hittar man en build som funkar utan ICn och då har man 25+10 att smeka in nya saker för.

svagare/billigare IC men in med mer annat du inte kunde få med förut.

bara en tanke. balansen är ju skitsvår det håller nog alla med om. men höjningar av startkompen påverkar nog rätt mycket tror jag. speciellt om 'no brainer' sakerna inte hoppar upp samma steg.
- black templars @ time of ending -

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av Jocke Rapp »

paintner skrev:men det är väl det som kan slå fel.

varje gång du höjer startkompen för att jämna ut småfelen så får man mer komp.
kostar då en IC 25 och man har 100 i start och med tiden höjs det och man kanske har 110 men ICn bara höjts till 26, då har du 9 mer att lägga på annat. eller så hittar man en build som funkar utan ICn och då har man 25+10 att smeka in nya saker för.

svagare/billigare IC men in med mer annat du inte kunde få med förut.

bara en tanke. balansen är ju skitsvår det håller nog alla med om. men höjningar av startkompen påverkar nog rätt mycket tror jag. speciellt om 'no brainer' sakerna inte hoppar upp samma steg.
Jag förstår inte alls vad du skriver. Vad är poängen?

Skriv svar