Imperial Guard

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Imperial Guard

Inlägg av Katarsis »

ZimmeZitron skrev:Jag funderar lite på om inte techpriests skulle kunna ge något litet plus. I varje fall om de går runt med 4-5 servitors.
Kanske, kollar på det.
Maqisad skrev:Sitter och försöker se hur det slår för olika typer av roosters för IG och om jag får föreslå något tycker jag definitivt att idéen om att fordon i squadrons borde ge lite mindre komp. minus än singel unit squads. För definitivt är det så att tre russar som opererar individuellt är betydligt värre än tre i en och samma squadron med tanke på restriktionerna som de då får.

Fundera på om systemet bör vara uppbyggt på att första squadronen ger grundkomp. Att öka på antalet i squaden ger sedan ett längre komp. minus än om man lägger till en helt ny squad.

Tänkte försöka vara lite kreativ och inte bara gnälla :lol: eftersom ni lagt ned så mycket tid och gjort ett väldigt bra jobb och lite kreativa förslag borde kunna leda till bästa möjligt komp. lista.
Klart värt att fundera på, skall se om vi kommer fram till något bra.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ceasar

Inlägg av Ceasar »

Efter att ha suttit och lekt lite med excel så måste jag säga att det är riktigt svårt, om inte näst intill omöjligt att bygga en spelbar IG lista runt 50 i komp. För att få medel komp så måste kvoten pts/-komp ligga på 30. Vid en närmare titt i listan så är det endast Primaris Psyker, rattligns, orgyns, Hellhound samt Stormtroopers, infantry squad, och veteran squad utan några uppgraderingar som klarar det. Så fort de tar ett vapen så hamnar man under kvoten.

Exempel:
Spacemarine tactical Squad med missile, flamer 170pts -2 komp ger en kvot på 85 = riktigt bra komp värde
IG Infantry Squad med missile flamer 70pts -3 komp ger en kvot på ca 23 = dåligt komp värde

Frågan är alltså om det är någon som lyckats bygga en hygglig IG armé med den här mallen. I så fall skulle det vara riktigt nice att få se ett exempel.

//Ceasar

mawno

Inlägg av mawno »

Ceasar skrev:
Exempel:
Spacemarine tactical Squad med missile, flamer 170pts -2 komp ger en kvot på 85 = riktigt bra komp värde
IG Infantry Squad med missile flamer 70pts -3 komp ger en kvot på ca 23 = dåligt komp värde

Frågan är alltså om det är någon som lyckats bygga en hygglig IG armé med den här mallen. I så fall skulle det vara riktigt nice att få se ett exempel.

//Ceasar
En IG squad med mlauncher+flamer är fantastiskt mycket bättre än SM motsvarigheten.
IG känns överlag som en jävligt hård och bra lista och ska såklart kompas därefter.

ZimmeZitron

Inlägg av ZimmeZitron »

mawno skrev:
Ceasar skrev:
Exempel:

//Ceasar
En IG squad med mlauncher+flamer är fantastiskt mycket bättre än SM motsvarigheten.
Intressant, hur menar du då?
"When a player is the best in his position in the world and doesn’t play for Real Madrid, you have to consider it a waste."

- Sergio Ramos

mawno

Inlägg av mawno »

ZimmeZitron skrev:
mawno skrev:
Ceasar skrev:
Exempel:

//Ceasar
Intressant, hur menar du då?
Du får dubbelt så många vapen för färre poäng.

PeterWelzien

Inlägg av PeterWelzien »

mawno skrev:Du får dubbelt så många vapen för färre poäng.
Och fruktansvärt mycket mindre i komp.

Jag sitter också och försöker göra en spelbara lista som får mer än 20 i komp. Jag har ännu inte lyckats dock...
/Peter Welzien

mawno

Inlägg av mawno »

En hysat standard trupp sektion för SM; 30 marines i bilar/pods med en fist och en laser ger -22 i komp.
110 guards med 12 Heavy weapons (ej laser) ger -26 i komp. Om man vill ha spec vapen så dalar kompen snabbt...

Maqisad

Inlägg av Maqisad »

Som sagt ska man få hygglig komp. med listan blir det hq primal psyker, stormtroopers, ratlings, veteraner då kan man hamna runt cirka 50 i komp. annars hamnar man nästan uteslutande ned mot 20-30 komp.

Men så tycks alla tycka att IG med sin nya codex är stentuff också, vilket ju av ren princip alltid har varit fallet men det är nog också lite nyhetens behag är jag rädd.

Det som var lite synd är att den nya IG codexen för en gång skull skapade en bra möjlighet till riktigt rörliga IG arméer med några färre enheter men som komp. listan ser ut finns det risk för att man går tillbaka till en gun-line eller något i den stilen i alla fall. Jag tror fortfarande på förslaget om att fordon i squadrons borde få mildare komp. minus och då skulle man förbättra möjligheten till variation i IG roosters som kommer.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Jag som icke-IG spelare drabbas av medlidande när jag tittar på mallen. Jag har hittills kollat in SM, Eldar och WH och efter mitt förstånd tycker jag att dom tre ser ut att vara ungefär likvärdigt kompade.
Nu har jag för dålig kunskap om IG för att kunna uttala mig specifikt, men när jag tittar runt ger nästan alla val under medelkomp, och jag kan förstå att det kan vara knepigt att få ihop en lista som känns spelbar med rättvis komp.
Det spelar ingen roll hur många infantry squads med bara en flamer man skaffar, eftersom till och med en sådan squad sänker kompen under medel.
Är Chimeran verkligen så bra att den skall bli totalt kompsågad? Att rhinos och serpent är hårt straffade begriper jag, eftersom det brukar sitta stenhårda gubbar i dom (och serpents tankshockar fett hårt), -men en Chimera har inget hårt att transportera, och så vidare värst hårt skjuter dom ju inte heller.
Slutligen ... nog måste ratlings ha blivit fel? Är inte dom sämsta sunkigaste skräpmiffoenheten nånsin? Vad har jag missat?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Gonka Koff skrev: Är Chimeran verkligen så bra att den skall bli totalt kompsågad? Att rhinos och serpent är hårt straffade begriper jag, eftersom det brukar sitta stenhårda gubbar i dom (och serpents tankshockar fett hårt), -men en Chimera har inget hårt att transportera, och så vidare värst hårt skjuter dom ju inte heller.
Slutligen ... nog måste ratlings ha blivit fel? Är inte dom sämsta sunkigaste skräpmiffoenheten nånsin? Vad har jag missat?
Chimeran är galet bra för sina poäng. Du får två vettiga tunga vapen, en tank som tål OK, kan vara ivägen, tankshocka och hjälpa till att ta objektiv i slutet för väldigt lite poäng. Plus att du kan langa in IG squads som skjuter ut genom takluckan.

Och ratlings är inte dåliga de heller. Sniper rifles med BS4 och 3+ cover.

Låst