Startkompen

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Startkompen

Inlägg av Hylander »

Att ha många enheter ser jag som en styrka. Att koncentrera sina anfall mot få enheter är oftast enkelt. Jag tycker mallen gör rätt i detta avseende.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Simon Talltorp
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 mar 2009, 16:00

Re: Startkompen

Inlägg av Simon Talltorp »

en sak som måste vägas in i "stora enheter är kompbilliga" är att du inte kan vara på två platser samtidigt, inte skjuta på två olika mål och till viss del inte assaulta olika saker. Att komma med 2*15 orker med dubbla fistar i närstrid är mycket hårdare än 1*30 med en fist medan den stora enheten förvisso är fearless längre.

En rhino är dubbelt så bra som en landraider för att den kostar så mycket mindre och gör typ samma sak.

Om en enhet som kostar 200p är mer än dubbelt så mycket bättre/prisvärd än en enhet som kostar 100 så ska den vara värd dubbelt så mycket kompminus, medan en enhet på 100p (tex PBS@110p) är värd dubbelt så mycket kompminus som en dålig enhet på 200p.
What it boils down to är ju bara om en enhet är prissatt för lågt i codexen från GW. Om PBS hade kostat 500p hade den inte varit lika bra och hade inte behövt vara så hårt kompad som den är nu. Det är ju där grunden i problematiken ligger, om listorna hade varit ballanserade från början hade vi inte haft problemet och behövt göra en kompmall för att kompensera upp det.
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Startkompen

Inlägg av Nefrums »

Simon Talltorp skrev:En rhino är dubbelt så bra som en landraider för att den kostar så mycket mindre och gör typ samma sak.
:lol:
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Simon Talltorp
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 mar 2009, 16:00

Re: Startkompen

Inlägg av Simon Talltorp »

Missförstå mig rätt, jag säger inte att den är exakt samma sak men 7 rhinos/razorbacks eller en landraider? För den poängen dom kostar så är det väldigt bra med rhinos/razorbacks.
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Startkompen

Inlägg av Nefrums »

du ahr rätt i att 6 rasorbacks kasnke är mer poängvärt än en landraider, men inte i att de gör samma sak..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Simon Talltorp
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 mar 2009, 16:00

Re: Startkompen

Inlägg av Simon Talltorp »

dom transporterar saker som inte går att skjuta på så länge dom sitter i bilen (den huvudsakliga anledningen till att använda transporter), sedan att landraidern har A14 och bättre vapen är en "detalj" i sammanhanget. :)
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Startkompen

Inlägg av Gonka Koff »

Dom gör exakt samma sak: transporterar, skjuter och tankshockar.

Simon - Jeppa 1-0! ;)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Startkompen

Inlägg av LillePer »

Sen när började man klämma in termosar i Rhinos/razorbacks? Bara en tanke :roll:

bjorn
Inlägg: 248
Blev medlem: 12 okt 2008, 08:52

Re: Startkompen

Inlägg av bjorn »

PerS skrev:Sen när började man klämma in termosar i Rhinos/razorbacks? Bara en tanke :roll:
När man möter kids som inte kan spelet såklart ;)

//Björn

PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: Startkompen

Inlägg av PeterWelzien »

Jag har upptäckt att numera är det enbart Eldar som börjar på komp 100...
/Peter Welzien

Låst