Kompmall v5.4.1

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Kompmall v5.4

Inlägg av Zurken »

Jo det vet jag, men att spela med 2 scoring units eller med 4 är stor skillnad som inte syns så bra i kompen. Men det är bara mina små funderingar, ingenting jag stör mig så mycket på.
Alexander Merinen

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Kompmall v5.4

Inlägg av Delirium »

Jag delar dina funderingar och det är en sak som mallen inte gör bra (den gör flera andra saker mycket bra): ta hänsyn till arméns förmåga att utföra objektiv, man får inget särskilt straff för att ha många, men heller ingen belöning för att ha få, en aspekt som verkar uppmärksammas oftare i subjektiv komp. Det skulle kunna vara något för mallen att ta upp. Ett problem här är att det är sån obalans mellan olika codexar vad gäller troops men det borde kunna gå att ta hänsyn till.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmall v5.4

Inlägg av DHettNeck »

Jag ser framför mig en tabell för "holding points" som skulle kunna likna denna

HP KP
2 +4
3 +3
4 +2
5 +1
6 +0
7 -1
8 -1
9 -3
10 -4
...

Där varje scoring unit får ett HP värde beroende på hur bra dom kan hålla objectiv. En fire warriors enhete skulle tex få 1HP + att en eventuell Devilfish skulle ge 1 extra. Medans en 10 manna tacical skulle få 3HP + 1 extra för rhino.

Siffrorna ovan är bara tagna ur luften, men jag hoppas att min poäng gick fram.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Kompmall v5.4

Inlägg av imp »

Ingår inte det redan i kompen?
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Kompmall v5.4

Inlägg av HeadWar »

imp skrev:Ingår inte det redan i kompen?
Nej.

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Kompmall v5.4

Inlägg av kelaino »

imp skrev:Ingår inte det redan i kompen?
Svar då jag stalde samma fråga:
Zurken skrev:Jo det vet jag, men att spela med 2 scoring units eller med 4 är stor skillnad som inte syns så bra i kompen. Men det är bara mina små funderingar, ingenting jag stör mig så mycket på.
Delirium skrev:Jag delar dina funderingar och det är en sak som mallen inte gör bra (den gör flera andra saker mycket bra): ta hänsyn till arméns förmåga att utföra objektiv, man får inget särskilt straff för att ha många, men heller ingen belöning för att ha få, en aspekt som verkar uppmärksammas oftare i subjektiv komp. Det skulle kunna vara något för mallen att ta upp. Ett problem här är att det är sån obalans mellan olika codexar vad gäller troops men det borde kunna gå att ta hänsyn till.
Tycket ett system för att räkna ut hur bra man är på att hålla mest verkar krångligt. Om många scoringenheter är bra: stoppa in eskalerande minus på scoring-enheter (och deras transporter?) istället (jag tänker mig något som liknar det eskalerande fordonsminuset). Arméer med dåliga scoringenheter (typ inte-mechade Tau) kan då få mindre minus (precis som eldar-båtar får mer minus i fordonsminuset).

Tror att man ska vara försiktig med att kompa troops för hårt annars riskerar man att få ett spel med bara specialtrupper och 2 minimala troops (i de fall fär troops inte är specialenheter); något som i alla fall jag tacksamt gick ifrån när 5th edition dök upp.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Kompmall v5.4

Inlägg av HeadWar »

Mallen kan ju inte ta hänsyn till om det är roligt eller inte, utan bara hur effektivt det är för att vinna slaget.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Kompmall v5.4.1

Inlägg av Jocke Rapp »

Första posten är nu uppdaterad med nya mallen, v5.4.1. Enda ändringen från förra mallen är att nya Space Wolves är med.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Kompmall v5.4.1

Inlägg av Katarsis »

Scoringkapacitet tas visst med i mallen, men bara för enskillda enheter, t.ex. så ger claimogaunts/gorts mer minus än screenogaunts/grots, enheter som byter plats till troops får mer minus för att de är eliteenheter som är scoring, mm.

Scoring skall vara med som en faktor i kompen, det håller jag med om, men inte till den grad att vi behöver ett eskalerande scoringminus. Som jag ser det behöver man 2-4 scoringenheter, lite beroende på turneringsformat och liknande (hålla ett mer objektiv för massacre eller hålla många fler för eskalerande vinst), vilket inte är tillräckligt stor skillnad för att göra en allmän skala av det. Vidare tror att en sådan skala lätt skulle kunna bli skev om man t.ex. tog en scoring unit, får en relativ kompboost gentemot alla andra och kan klämma in en massa hårda saker som dödar fienden så att scoringenheten kan ta objektiv.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Kompmall v5.4.1

Inlägg av kelaino »

Heja Kataris!
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Skriv svar