Space Wolves

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av fjugin »

Lord: Thunderwolf mount skulle kunna ha lite mer minus.
Varför har SW per automatik de höga storm shield minuset (jämför med SM-mallen)?

Rune priest: Lite för hårt kompad. Jämfört med librarian kompar han både hårdare i grund och får minus för alla ens lite användbara powers. En librarian må ha lite sämre än psycic hood, men tycker nog inte skillnaden bör vara ett helt kompsteg, sedan har librarianen också ett par användbara powers som inte alls kostar komp. Sätt rune priest på -2 som librarian och behåll minus för powers.
JotWW förtjänar nog inte samma minus som lash, men kan gå med på att det är värt att ha den lite extra straffat första turneringen. Eller egentligen tycker jag lash borde höjas till -30, men det är en annan diskussion.

Wolf guards: Gillar inte er lösning.
Terminator serganter får för lite minus (-1 för en power fist sergant i land raider är lite väl billigt). Power armour enheter är helt ospelbara.
Enda sättet att lösa det på som gör att terminator-enheter, power-armour enheter och serganter alla kompar rätt är att göra som man gjorde i förra mallen. Det funkade väl hur bra som helst, och reglerna har inte ändrats med nya boken heller.
Tvinga folk att dela ut sina wolf guards innan man räknar komp! Varför har ni gått ifrån det fungerande konceptet från förra mallen?

2 wolf claws borde föresten inte ge mer än frost blade. Marginellt bättre, och kostar en hel del extra. Höj frost blade till -2.
Storm shield ska nog inte ha -1 per styck, bara -1 för första. Den kostar ändå sjukt mycket.

Wolf scouts: Vet inte riktigt hur det är med reglerna för detta, men om det går borde det straffas.
Saga of the hunter + wolf scouts.

Lone wolves: Är inte dom skitkassa?

Grey hunters: Tycker ni löst det på fel sätt. De bör få mer minus om de har wolf guard än om de inte har det (Ld 9 är klart bra när man har counter attack), och med minus för special weapons får de istället bätter komp! Tycker inte heller special weapons är så viktiga för att de ska vara bra. 9 killar + wolf guard i land raider känns rätt hett nu. Ge dom -3 i grund men låt dom ta special weapons gratis. De är väldigt lika CSM, och borde kompas på liknande sätt. Dock är de lite bättre, så -3 i grund och sedan i princip samma minus som CSM.

Minus för wolf standard måste dit också, den är skitbra.

Blood claws: Det behövs något som ger en en anledning att spela dom.
9 Bloood claws + flamer + power weapon + wolf guard, fist = -6
9 grey hunters + flamer + power weapon + wolf guard, fist = -6
Grey hunters är det klart hetare valet.
Sänk minusen på BC till -1.
Har man i princip samma komp på BC som grey hunters kommer nog ingen att spela blood claws.

Fenrisan wolves: Borde få ökat minus om saga of the wolfkin finns i listan.

Thunder wolves: Tror de behöver redigt mycket mer minus, typ -3 eller -4 per modell.
Utan att ha testat dom känns det som att de har potential att bli nästa mongo-enhet.

Long fangs: Lascannon bör nog inte straffas hårdare än andra vapnen. Missile launcher för under halva priset känns väldigt mycket mer prisvärt. Eskalerande minus är en bra idé också, en enhet är lätt att hantera, men 3*6 long fangs ger sjukt mycket skytte för väldigt lite poäng.
Bilagor
kompmall 1.1 alpha.pdf
fantasymallen
(72.63 KiB) Nerladdad 917 gånger
kompmall 1.01 alpha.pdf
(55.47 KiB) Nerladdad 459 gånger
kompmall 1.0 alpha.pdf
fantasymallen
(55.25 KiB) Nerladdad 64 gånger
Senast redigerad av 3 fjugin, redigerad totalt 15 gång.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av Nefrums »

fjugin skrev:Thunder wolves: Tror de behöver redigt mycket mer minus, typ -3 eller -4 per modell.
Utan att ha testat dom känns det som att de har potential att bli nästa mongo-enhet.
Det är sant att de kanske ska ha lite mer minus, men de kommer aldrig att vara en mongo enhet. Mongonobs eller mongocunsil hade inte varit mongo om de haft en max size på 5 man...

Omman gämför thunderwolfs med bloodcruchers så är de ganska lika.. Rending är sämre än PW och WS 4 är ganska mycket sämre än WS5 men de har väll en mer attack..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av DHettNeck »

fjugin skrev:Lord: Thunderwolf mount skulle kunna ha lite mer minus.
Varför har SW per automatik de höga storm shield minuset (jämför med SM-mallen)?
För att de går från ingen invo save till 3+ istället för som SM 4+=>3+. Dom är ju också mycket bättre på att slåss även med ett PW/FB så det känns motiverat.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av Katarsis »

Wolf Guards: Är alla överens om att man attachar dem i armélistan? I så fall kan vi kanske göra om det minuset. Jag personligen tycker att WG's verkar som en bra enhet i sig själva även om man inte attachar någon WG till en enhet, jämfört med vanliga SM är de ju sjukt poängvärda. Angående Terminator-minuset så var det lite utav en försiktighetsåtgärd från vår sida, då de får samma minus som SM. Frågan är om man kan bygga någon optad combo-enhet, antagligen slöar en modell i Terminator Armour ner enheten för mycket för att det skall vara effektivt. Gör kanske om det minuset. Sänker kostnaden på dubbla Wolf Claws.

Grey Hunters: Lägger till minus för flaggan. Utan specialvapen tycker jag inte att de verkar så jätteheta men jag kollar på att ge dem samma minus som CSM.

Blood Claws: Är de verkligen så mycket sämre än GH's så att de förtjänar mindre minus? GH's skjuter bättre men BC's slåss bättre, tycker att de verkar ganska likvärdiga.

Fenrisian Wolves: Tar bort dubletten och funderar på Saga of the Wolfkin, tycker inte att de är så heta i grund och kan gott få en gratisboost.

Long Fangs: Kollar på ett eskalerande minus, sänker kanske LC-minuset.

Wolf Lord: 45 poäng för Thunderwolf är inte så tokbra tycker jag, ligger bra på -5.

Rune Priest: Kan kanske sänka den till -2.

Wolf Scouts: Kan kolla på något combo-minus med Saga of the Hunter.

Lone Wolves: Tycker de verkar ganska bra.

Thunderwolves: Utan uppgraderingar tycker jag inte att de verkar så bra, men skulle kanske kunna fördela om minusarna från uppgraderingarna till modellernas grund om man vill vara helt säker.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av HeadWar »

Dundervargarna skulle kanske behöva något minus liknande det för Nobz och Meganobz, alltså att varje unik modelltyp ger minus eftersom man kan dela ut woundsen då.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av HeadWar »

Något som talar för att man ska "dela ut" Wolf Guards när man gör listan är ju att den regelrutan står inne i själva köp-delen, det är inte en specialregel för enheten. Den sortens rutor brukar bara handla om hur man kan bygga upp armén, till skillnad från t ex Combat Squads och Combined Squad som står under Special Rules.

Och i vilket fall blir det enormt mycket lättare och rättvisare att sätta komp om man gör så...

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av Jocke Rapp »

Alla poster som handlade om regelfrågor är nu utlyfta till Regel-delen. Fortsätt prata regler där och prata endast kompmallen här.
Länk till nya tråden: http://www.svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=773

// Moderator

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av fjugin »

Katarsis skrev:Wolf Guards: Är alla överens om att man attachar dem i armélistan? I så fall kan vi kanske göra om det minuset.
Tja, alla (i Sverige åtminstone) var överens om det i förra codexen, och reglerna har inte ändrats till denna codex.
Katarsis skrev:Jag personligen tycker att WG's verkar som en bra enhet i sig själva även om man inte attachar någon WG till en enhet, jämfört med vanliga SM är de ju sjukt poängvärda. Angående Terminator-minuset så var det lite utav en försiktighetsåtgärd från vår sida, då de får samma minus som SM. Frågan är om man kan bygga någon optad combo-enhet, antagligen slöar en modell i Terminator Armour ner enheten för mycket för att det skall vara effektivt. Gör kanske om det minuset. Sänker kostnaden på dubbla Wolf Claws.
Ändrar man till att wolf guards i enheter kompas vid enheterna kan man i princip sno chaos-terminator-kompen rakt av för wolf guard termiantors.
Iofs vore det smidigare att bara köra med -1 per terminator som nu, men då bör man nog skippa minusen för combi-vapen.
Katarsis skrev:Blood Claws: Är de verkligen så mycket sämre än GH's så att de förtjänar mindre minus? GH's skjuter bättre men BC's slåss bättre, tycker att de verkar ganska likvärdiga.
GH sjukter mycket mycket bättre. 2 special weapons istället för 1, bolter istället för bolt pistol, och +1 BS.
BC slåss bättre, men bara när de chargar, alla andra rundor slåss de sämre. Mot WS 3-trupper (eller sämre) är de också precis lika bra på charge. -1 WS gör också att de dör betydligt lättare.
Shooting är vanligvis en lite bättre kombo med rhino också, i land raider kan jag se en poäng med att spela med BC, men utan det ser jag ingen anledning att ta BC över GH.

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av Papa D »

Tja,

Njal får ju alla spells, får han därför -25 i grund, sen - för alla spells, så han hamnar på en (minus) -60? eller får han -25 och då är alla spells inkluderade?

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Space Wolves (utkast finns i första posten)

Inlägg av Argos »

Katarsis skrev:Wolf Guards: Är alla överens om att man attachar dem i armélistan?
Till BSK tror jag att det är lättast om vi kör så. Dels för mallen och dels för att det kan bli jävligt förvirrande för spelare som inte hunnit sätta sig in i SW-codexen annars.

I framtiden blir det väl en fråga för SWE-faqen.

Skriv svar