Eldar
Moderator: Kompmallsansvariga
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Re: Eldar
Ja, eldars fordon är mycket värre när dom är många än t.ex marines.
IG-armén är kompsatt lite annorlunda och därför är deras fordonsminus annorlunda.
Hursomhelst är detta något som kommer ses över inför nästa version.
IG-armén är kompsatt lite annorlunda och därför är deras fordonsminus annorlunda.
Hursomhelst är detta något som kommer ses över inför nästa version.
Det förstår jag inte riktigt. Eldarbåtar har redan från början ett högre minus per båt, och många båtar ger ju således automatiskt en låg komp. För att inte tala om att eldarbåtar kostar sjukt mycket mer, vilket gör att "många" båtar blir svårt att klämma in.
Vill inte sparka på en död dörr, eller ropa varg över bäcken, eftersom du ändå säger att ni klurar på detta, men vill ändå fråga: båt-spam ses alltså som jobbigare än exempelvis razorback-spam?
Vill inte sparka på en död dörr, eller ropa varg över bäcken, eftersom du ändå säger att ni klurar på detta, men vill ändå fråga: båt-spam ses alltså som jobbigare än exempelvis razorback-spam?
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Helt klart mycket jobbigare. Fast skimmers är mycket värre än razorbacks/chimeror.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Mer kostnad = mindre effektivt kompminus.sourpus skrev:Det förstår jag inte riktigt. Eldarbåtar har redan från början ett högre minus per båt, och många båtar ger ju således automatiskt en låg komp. För att inte tala om att eldarbåtar kostar sjukt mycket mer, vilket gör att "många" båtar blir svårt att klämma in.
110p chimeras kompar -6
115p prism kompar -5
just sayin'
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Mmm.. Skimmers kanske är jobbigare, men smakar inte bara, utan kostar faktiskt också en del. Innan den här diskussionen freakar ur helt (men det händer ju aldrig
) bör det kanske sägas att jag förstår och sympatiserar med att båtar har ett högt grundminus.
@snot: 2 chimeras / 1 prism. Just sayin'
@snot: 2 chimeras / 1 prism. Just sayin'
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.
Och det är precis det han menar.sourpus skrev:@snot: 2 chimeras / 1 prism. Just sayin'
Chimeras för samma mängd poäng som en Serpent (grovt sett) ger 2 chimeras mot en Serpent (jag utgår från att du menade Serpent när du skrev Prism, då Prismen är ett gunship och inte har nåt gemensamt med Chimeras), och då kompar Chimeras mer. Chimeras är alltså dyrare i komp per poäng de kostar, vilket är det enda som egentligen spelar nån roll när man ska räkna ut om nåt kompar rätt.
Om du har två saker, en för 100 pts och en för 50 pts, och båda kompar -5, så kompar ju givetvis den för 50 pts hårdare, eftersom du har mer poäng kvar som du måste fylla ut i armén, och dessa poäng kommer förmodligen också att ge minus i komp.
Min kommentar var mer åt varför IG hade högre nivå innan dom fick minus för tanks än eldar, och att komp/poäng för dom båda olika arméernas pangskjutar tanks inte skiljer så extremt så det kan se ut när alla eldarbåtar kompar hårdare. (Vilket dom inte gör per poäng)
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
-
Gonka Koff
Vi måste hitta på nåt till Night Spinnern. Jag har WD:n framför mig nu. Det är ingen tvekan om att reglerna är precis lika officiella som gamla BA-kodexen som också släpptes i en WD.
Själv tror jag att den är helt okej, men har litet svårt att greppa exakt hur bra i kompstraff.
Rendingplatta är najs, speciellt ihop med doom.
R72 och barrage är najs.
S6 och AP- är inte så jättekul (men kom ihåg att de träffar som är rending är AP2).
Skapar diff & dangerous terrain på alla fiendeenheter som blir träffade (även fordon)
Värt att notera är att den där "dangerous terrain" -effekten sker den första gången en enhet flyttar på sig efter att ha blivit träffad, så det blir inte dubbla test vid move+charge. Dock tycker jag att det ser ut som att skimmers måste testa två gånger (start och landning). Det enda sättet att bli av med "dödstrasselnätet" är att flytta sig och ta smällen, eftersom effekten kommer även om man står och hänger ett par rundor efter att ha blivit träffad.
Jag tror att Night Spinnern är utmärkt i vårt kompklimat. I okompat vill man troligen använda sina HS slots till AT, så där kommer man kanske inte se den så ofta.
Mitt (osäkra) förslag är -7. Om man jämför med prismat, så är allt lika förutom kanonen. Direkteffekten av kanonen är sämre än prismats (+1). Sekundäreffekten är riktigt bra (speciellt mot skimmers och bikers) (-3). Så -5 +1 -3 = -7.
Själv tror jag att den är helt okej, men har litet svårt att greppa exakt hur bra i kompstraff.
Rendingplatta är najs, speciellt ihop med doom.
R72 och barrage är najs.
S6 och AP- är inte så jättekul (men kom ihåg att de träffar som är rending är AP2).
Skapar diff & dangerous terrain på alla fiendeenheter som blir träffade (även fordon)
Värt att notera är att den där "dangerous terrain" -effekten sker den första gången en enhet flyttar på sig efter att ha blivit träffad, så det blir inte dubbla test vid move+charge. Dock tycker jag att det ser ut som att skimmers måste testa två gånger (start och landning). Det enda sättet att bli av med "dödstrasselnätet" är att flytta sig och ta smällen, eftersom effekten kommer även om man står och hänger ett par rundor efter att ha blivit träffad.
Jag tror att Night Spinnern är utmärkt i vårt kompklimat. I okompat vill man troligen använda sina HS slots till AT, så där kommer man kanske inte se den så ofta.
Mitt (osäkra) förslag är -7. Om man jämför med prismat, så är allt lika förutom kanonen. Direkteffekten av kanonen är sämre än prismats (+1). Sekundäreffekten är riktigt bra (speciellt mot skimmers och bikers) (-3). Så -5 +1 -3 = -7.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
som sagt. det är ett kass vapen men en helt bissart bra förmåga..
S6 Ap- rending är inte precis nåt att hänga i granen, helt ok men inte så bra.. Dagerus test på allt som träffas därimot, det är helt bissart bra..
Jag skulle säga -12 för den. Samt samma minus för upgrades som de andra båtarna.
S6 Ap- rending är inte precis nåt att hänga i granen, helt ok men inte så bra.. Dagerus test på allt som träffas därimot, det är helt bissart bra..
Jag skulle säga -12 för den. Samt samma minus för upgrades som de andra båtarna.
glöm inte att kanonen är twin linked med så man rerullar scatter vilket gör den mycket bättre än prisman
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY