Grey Knights
Moderator: Kompmallsansvariga
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Nya Grey Knights (work in progress)
Jag tycker att terminators utan hammare är mycket sämre än med hammare/fistar så jag tycker det är vettigt att dom kompar billigare om dom inte har sånna.
Kompen börjar se bra ut, men överlag hammnar alla listor lite för lågt vad man än tar, kanske en höjning av starkompen är den lätta lösningen.
En fullkittade GKSS (10*GK, MCDH, 2*PC, PB) kompar nu -9,5. Jag tycker det känns väldigt högt för tio marines till fots som kostar 255p. Sure dom är bra, men inte så bra.
Grandmastern i sig kompar på tok för dåligt, när man sedan lägger på dom extra minusen blir det sjukt mycket. Jag skulle aldrig ens överväga att spela en GM nu i kompat.
Grand Strategy Penalty
-----------------------
Count the two highest if a Grand Master (incl. Draigo and
Mordrak) is present. If two Grand Masters are present
count the four highest penalties.
-10 Each Dreadknight with Personal Teleporter (detta är lite högt men känns ok då den är riktigt bra)
-7 Each Interceptor Squad (på tok för mycket minus för en enhet som är bättre på att skjuta än på att slåss)
-4 Each Dreadknight without Personal Teleporter (varför? känns sjukt omotiverat, är det så kul att vara scoring?)
-3 Each unit with a dedicated transport (varför? Detta minuset är bara omotiverat)
-2 Each Dreadnought (Vad fyller detta minuset för funktion?)
-2 Each non-scoring unit (only count units that can become scoring with the help of Grand Strategy) (Detta skulle gott kunna gå ner till -1)
Kompen börjar se bra ut, men överlag hammnar alla listor lite för lågt vad man än tar, kanske en höjning av starkompen är den lätta lösningen.
En fullkittade GKSS (10*GK, MCDH, 2*PC, PB) kompar nu -9,5. Jag tycker det känns väldigt högt för tio marines till fots som kostar 255p. Sure dom är bra, men inte så bra.
Grandmastern i sig kompar på tok för dåligt, när man sedan lägger på dom extra minusen blir det sjukt mycket. Jag skulle aldrig ens överväga att spela en GM nu i kompat.
Grand Strategy Penalty
-----------------------
Count the two highest if a Grand Master (incl. Draigo and
Mordrak) is present. If two Grand Masters are present
count the four highest penalties.
-10 Each Dreadknight with Personal Teleporter (detta är lite högt men känns ok då den är riktigt bra)
-7 Each Interceptor Squad (på tok för mycket minus för en enhet som är bättre på att skjuta än på att slåss)
-4 Each Dreadknight without Personal Teleporter (varför? känns sjukt omotiverat, är det så kul att vara scoring?)
-3 Each unit with a dedicated transport (varför? Detta minuset är bara omotiverat)
-2 Each non-scoring unit (only count units that can become scoring with the help of Grand Strategy) (Detta skulle gott kunna gå ner till -1)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Samtliga på grund av Scout moves, antar jag. Att de kan bli scoring täcks in längre ner.DHettNeck skrev:-4 Each Dreadknight without Personal Teleporter (varför? känns sjukt omotiverat, är det så kul att vara scoring?)
Fast att dom vanliga får minus för fistar känns lite konstigt eftersom GK termisar kan få motsvarande (Daemonhammers) gratis. Eller tänker du då på att det "går jämnt upp" med kompet GK får om dom tar 2 eller fler hammare?Zurken skrev:Precis, de får minus för fistar för att vilken AV12+ walker som helst kan binda upp dem i evigheter ifall de inte har dem. Monster är ju rädda för deras force weapon för det mesta enda och de moster som är EW gillar oftast inte S5 PW-attacker, så därför är bara lite av minuset överlagt där.
Men de kanske förtjänar mer minus i grund, det går ju lätt att ordna.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."
Psycannons för purgation squads borde inte ge mer minus. Hellre ett extra 0.5 minus om de kan bli scoring, men kosta -1 i grund.
Alt -3 för squaden och -1 för varje psycannon.
Alt -3 för squaden och -1 för varje psycannon.
Jag rödmarkerar lite saker som imo inte är bra nog att ge minus och för att slimma ner det hela lite
Först ut ta bort all minus för brainmines. Först ett I test och sen är det bra en modell. Bara bra mot tyranid monster och en ork warlord typ. Psilenser behövs inga minus för. GK armen dakkar nog ändå.
Conversion beamer.. meh... om den var -3 bra skulle man se den oftare i SM armeer
Terminator armour till inquisitors.. meh
Deamonblade.. jag ser inte varför den skulle vara så fet att den ska ge minus 2 det är inte ens ett powerweapon i grunden.
HQ
---
-10 Lord Draigo
-5 If Landraider/storm raven is present
See Grand Strategy penalty
-3 Grandmaster Mordrak
Ghost knights
-6 each unit
Each Ghost -1 (-1,5 if Brotherhood Banner is present)
-1 1st and 2nd Daemon hammer
-5 Brother-Captian Stern
-3 If Landraider/storm raven is present
+1 Castellan Crowe
-7 Inquisitor Coteaz
-1 If Landraider/storm raven is present
-5 Inquisitor Karamazov
-5 Inquisitor Valeria
-2 If Landraider/storm raven is present
Grand Master/Brother-Captain
-3 each Grand Master
-2 each Brother-Captian
-1 Psilencer
-2 Psycannon
-2 Warding stave
-1 Blind grenades
-1 Brain mines
-8 Psychotroke grenades
-3 Rad grenades
-2 Orbital Strike relay
Brotherhoop Champion
-2 each Champion
-1 Brain mines
Librarian
-2 each Librarian
-3 Warding Stave
-1 Brain mines
-2 Dark Excomunication
-3 Might of Titan
-3 Quicksilver
-5 Sanctuary
-5 The Shrouding
-3 Warp Rift (-8 if a storm raven i present)
Inquisitor
-0,5 each combi-flamer/combi-plasma
-1 combi-melta
-1 Power fist/Daemon hammer/thunder hammer
-1 Incinerator
-2 Daemonblade
-1 brain mines
-1 Terminator armour
-2 Psycannon
-1 Psyker
-2 Null rod
-1 Psyoccolum
-3 Rad grenades
-8 psychotroke grenades
-3 Conversion beamer
Först ut ta bort all minus för brainmines. Först ett I test och sen är det bra en modell. Bara bra mot tyranid monster och en ork warlord typ. Psilenser behövs inga minus för. GK armen dakkar nog ändå.
Conversion beamer.. meh... om den var -3 bra skulle man se den oftare i SM armeer
Terminator armour till inquisitors.. meh
Deamonblade.. jag ser inte varför den skulle vara så fet att den ska ge minus 2 det är inte ens ett powerweapon i grunden.
HQ
---
-10 Lord Draigo
-5 If Landraider/storm raven is present
-3 Grandmaster Mordrak
Ghost knights
-6 each unit
Each Ghost -1 (-1,5 if Brotherhood Banner is present)
-1 1st and 2nd Daemon hammer
-5 Brother-Captian Stern
+1 Castellan Crowe
-7 Inquisitor Coteaz
-5 Inquisitor Karamazov
-5 Inquisitor Valeria
Grand Master/Brother-Captain
-3 each Grand Master
-2 each Brother-Captian
-1 Psilencer
-2 Psycannon
-2 Warding stave
-1 Blind grenades
-1 Brain mines
-8 Psychotroke grenades
-3 Rad grenades
-2 Orbital Strike relay
Brotherhoop Champion
-2 each Champion
-1 Brain mines
Librarian
-2 each Librarian
-3 Warding Stave
-1 Brain mines
-2 Dark Excomunication
-3 Might of Titan
-3 Quicksilver
-5 Sanctuary
-5 The Shrouding
-3 Warp Rift (-8 if a storm raven i present)
Inquisitor
-1 combi-melta
-1 Incinerator
-2 Daemonblade
-1 brain mines
-1 Terminator armour
-2 Psycannon
-1 Psyker
-2 Null rod
-1 Psyoccolum
-3 Rad grenades
-8 psychotroke grenades
-3 Conversion beamer
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
GKSS är väll fortfarande T4/3+sv killar, eller har jag missat något?
Värt att inte bara tänka på vad enheten har för buffs utan hur länge den kommer finnas kvar på bordet för att använda dem.
Värt att inte bara tänka på vad enheten har för buffs utan hur länge den kommer finnas kvar på bordet för att använda dem.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Vill bara säga bra jobbat Zurken. Tycker att mallen nastan kanns klar
Nu är bara nagra små fel
HQ
---
-5 Inquisitor Valeria tycker inte hon är vård det minuset i komp hon är en närstrids hq som suger på det
Inquisitor
-1 combi-melta
-1 Incinerator
-2 Daemonbladedet sämsta vapnet i hela codexet
-1 brain mines
-1 Terminator armourtycker inte att det ska kompa så hårt får samma komp som brodern då och är långt från lika bra
-2 Psycannon
-1 Psyker
-2 Null rod
-1 Psyoccolum
-3 Rad grenades
-8 psychotroke grenades
-3 Conversion beamer
Elite
----------------
Techmarine
Purifier squad
-4 each unit of Purifiers
-4 if numbering 10 modelstycker det bara ska vara -3 sämsta man kan göra är att combatsquada de behöver antalet för att vara ett hot
-2 each unit of Purifiers taken as troop
-0,5 every 2nd Halberd
-1 Each psycannon
!-2 First Daemonhammer
-1 Psybolt ammunition (-1,5 if there is atleast 6 stormbolters in the unit)
Inquistorial Henchmen warband
+1 each warband
-3 If rad-grenades are present in the army (only count if the unit has atleast 1 model with a Power Weapon) tycker inte minuset ska ligga på enheten. Sen undrar jag varför är det bättre har än pa purifiers
-1 If each warband taken troop
-1 If a dedicated transport is taken
-1 1st Banisher
-1 1st eviscerator
-1 1st Crusader
-0,5 2nd and 5th Crusader
+0,5 Every thrid Daemonhost
-2 First Deathcult Assassin
-1 2nd and 5th Assassin
-0,5 Each Servitor with Heavy Weapon
-2 First and Secound Jokaero
-1 Each additional Joakaero
-3 First Mystic (only count if a Librarian with "the summoning" is present)
-2 4th Psyker
-1 5th Psyker
-1 6th Psyker är det verkligen så bra 1 på 12 att enheten tar självmord
-0,5 Each combi-melta/ plasma gun/ flamer
-1 Each Melta gun
Grand Strategy Penalty
Nu är bara nagra små fel
HQ
---
-5 Inquisitor Valeria tycker inte hon är vård det minuset i komp hon är en närstrids hq som suger på det
Inquisitor
-1 combi-melta
-1 Incinerator
-2 Daemonbladedet sämsta vapnet i hela codexet
-1 brain mines
-1 Terminator armourtycker inte att det ska kompa så hårt får samma komp som brodern då och är långt från lika bra
-2 Psycannon
-1 Psyker
-2 Null rod
-1 Psyoccolum
-3 Rad grenades
-8 psychotroke grenades
-3 Conversion beamer
Elite
----------------
Techmarine
Purifier squad
-4 each unit of Purifiers
-4 if numbering 10 modelstycker det bara ska vara -3 sämsta man kan göra är att combatsquada de behöver antalet för att vara ett hot
-2 each unit of Purifiers taken as troop
-0,5 every 2nd Halberd
-1 Each psycannon
!-2 First Daemonhammer
-1 Psybolt ammunition (-1,5 if there is atleast 6 stormbolters in the unit)
Inquistorial Henchmen warband
+1 each warband
-3 If rad-grenades are present in the army (only count if the unit has atleast 1 model with a Power Weapon) tycker inte minuset ska ligga på enheten. Sen undrar jag varför är det bättre har än pa purifiers
-1 If each warband taken troop
-1 If a dedicated transport is taken
-1 1st Banisher
-1 1st eviscerator
-1 1st Crusader
-0,5 2nd and 5th Crusader
+0,5 Every thrid Daemonhost
-2 First Deathcult Assassin
-1 2nd and 5th Assassin
-0,5 Each Servitor with Heavy Weapon
-2 First and Secound Jokaero
-1 Each additional Joakaero
-3 First Mystic (only count if a Librarian with "the summoning" is present)
-2 4th Psyker
-1 5th Psyker
-1 6th Psyker är det verkligen så bra 1 på 12 att enheten tar självmord
-0,5 Each combi-melta/ plasma gun/ flamer
-1 Each Melta gun
Grand Strategy Penalty
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Ja och för sina poäng är det inte så längekelaino skrev:GKSS är väll fortfarande T4/3+sv killar, eller har jag missat något?
En bild säger mer än 1000 kaniner
@Grandmaster minus
Kan hålla med om att de är lite höga, men jag tycker det jag satt minus på förtjänar någon typ av minus. En outflankande skytte dread kan ställa till ordentligt med problem (speciellt om den spottar ut 4 S8 skott) och scoutande transporter kan ge 1st turn charge på oförsiktiga motståndare (och styra upp deployment för dem som är). Men minusen kanske är lite väl höga som sagt.
Scoring monster är sjukt bra, speciellt för 130p och med 2+ armour.
@ Cadelin
Jag tycker faktiskt psilencer förtjänar ett minus större än vanliga terminators. för det första är det ovanligt att karaktärer kan ta tunga vapen och bara den möjligheten borde straffas lite, sen är 6st S4 skott inte så dåliga, speciellt när de träffar på 2+ eller 2+/6+.
Resten kan du nog ha rätt i
@Tadaotoko
Valeria tycker jag ändå är rätt duktig, 7 attack på chargen och tvingar fienden att rullar om alla saves och har rätt stora chanser att singla monster och karaktärer så länge hon får in minst ett wound. Sen har hon ett super skott som har potentialen att slå ut vilket fordon som helst. Men -5/-2 kanske är i högsta lagret, -3/-1 är nog mer passande.
Henchmen med styrka 3 vill gärna ha det lättare att wounda. Om man går från att wounda på 5+ till 4+ så ökar woundsen med 50%
Går man från 3+ till 2+ ökar antalet wounds med endast med 25%, så det är alltså oftast bättre för henchmen. (mot T4 och om andra grey knights får igenom hammer hand). Dessutom blir henchmens fistar bättre om fienden är T3, även om deras fistar fortfarande är sjukt kassa.
Jag tycker att en S8 AP1 platta förtjänar minus, -4 kanske är lite väl mycket ändå? Ska jag ta bort minus för den 5:e psykern?
Kan hålla med om att de är lite höga, men jag tycker det jag satt minus på förtjänar någon typ av minus. En outflankande skytte dread kan ställa till ordentligt med problem (speciellt om den spottar ut 4 S8 skott) och scoutande transporter kan ge 1st turn charge på oförsiktiga motståndare (och styra upp deployment för dem som är). Men minusen kanske är lite väl höga som sagt.
Scoring monster är sjukt bra, speciellt för 130p och med 2+ armour.
@ Cadelin
Jag tycker faktiskt psilencer förtjänar ett minus större än vanliga terminators. för det första är det ovanligt att karaktärer kan ta tunga vapen och bara den möjligheten borde straffas lite, sen är 6st S4 skott inte så dåliga, speciellt när de träffar på 2+ eller 2+/6+.
Resten kan du nog ha rätt i
@Tadaotoko
Valeria tycker jag ändå är rätt duktig, 7 attack på chargen och tvingar fienden att rullar om alla saves och har rätt stora chanser att singla monster och karaktärer så länge hon får in minst ett wound. Sen har hon ett super skott som har potentialen att slå ut vilket fordon som helst. Men -5/-2 kanske är i högsta lagret, -3/-1 är nog mer passande.
Henchmen med styrka 3 vill gärna ha det lättare att wounda. Om man går från att wounda på 5+ till 4+ så ökar woundsen med 50%
Går man från 3+ till 2+ ökar antalet wounds med endast med 25%, så det är alltså oftast bättre för henchmen. (mot T4 och om andra grey knights får igenom hammer hand). Dessutom blir henchmens fistar bättre om fienden är T3, även om deras fistar fortfarande är sjukt kassa.
Jag tycker att en S8 AP1 platta förtjänar minus, -4 kanske är lite väl mycket ändå? Ska jag ta bort minus för den 5:e psykern?
Alexander Merinen
Tycker fortfarande det är lika bra. Assasins har ändå s4 och de är de som har pw. Plus att karaktären med granater kan kasta hammaren så får de också s5 precis samma eller?
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?