Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Nefrums

Re: Eldar

Inlägg av Nefrums »

Jocke Rapp skrev:Dom flesta tunga IG-tanks dödar ett par marines när de skjuter på dom, så det är väl dom vi ska jämföra med.
inte om man gämför med 115p ig tanks.. och de dödar inte ett par marins i flera utspridda enheter..
nightspinnern är bättre än nästan alla andra vapen.. garanterat alla vapen man får på en 115p tank..
den är underprissat med ca 30-40%..

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

imp skrev:Då antar du alltså att den träffar automatiskt?
När det räcker att toucha en Land Raider med en stor platta som är twin-linked, ja, det är nästan automatiskt.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Fan, det är ingen som har övertygat mig om att skiten är bra.

10 orker, 1.5 marines eller 1/6 chans att immobilisera en raider ... bah!

Till skillnad från de flesta andra eldarprylarna (som i regel är vassa på sin uppgift ), tycker jag att Spinnern är lite småkasst okej mot allt möjligt, men inte riktigt bra på något alls.

Så jäkla desperata är väl inte eldarspelarna att nåt sådant känns som ett "must have"? Det är ju inte direkt brist på andra bra prylar i deras kodex om man säger så.

Jag tycker att Spinnern är prisvärd, visst. Jag tycker att den kan kompas någonstans mellan -5 till -7. Om nu inte någon kommer med en vettig anledning till att kompsåga den förstås (jag har ju haft fel förut, om man säger så ... ;) ).
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Gonka Koff skrev:Om nu inte någon kommer med en vettig anledning till att kompsåga den förstås (jag har ju haft fel förut, om man säger så ... ;) ).
Dom flesta verkar överrens om att ovanstående anledningar Är vettiga :)
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
pära

Inlägg av pära »

Jag håller med gonka!

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Gonka Koff skrev:Om nu inte någon kommer med en vettig anledning till att kompsåga den förstås
Den är billig och har ett vapen som dödar dubbelt så mycket av allt som något annat vapen.. utom kanske tätt packade marines..

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

pära skrev:Jag håller med gonka!
Jag med
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Gonka Koff skrev:Fan, det är ingen som har övertygat mig om att skiten är bra.

10 orker, 1.5 marines eller 1/6 chans att immobilisera en raider ... bah!

Till skillnad från de flesta andra eldarprylarna (som i regel är vassa på sin uppgift ), tycker jag att Spinnern är lite småkasst okej mot allt möjligt, men inte riktigt bra på något alls.

Så jäkla desperata är väl inte eldarspelarna att nåt sådant känns som ett "must have"? Det är ju inte direkt brist på andra bra prylar i deras kodex om man säger så.

Jag tycker att Spinnern är prisvärd, visst. Jag tycker att den kan kompas någonstans mellan -5 till -7. Om nu inte någon kommer med en vettig anledning till att kompsåga den förstås (jag har ju haft fel förut, om man säger så ... ;) ).

Tummen upp igen.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

imp skrev:
...Att döda en sjättedel av en enhet bara genom att nudda den med plattan är helt sjukt. Dessutom saktas enheten ner.
Så en annan platta som träffar och dödar mer än 1,5 SM per enhet är ockås helt sjuk? Den saktar inte ner enheter mer än en thunderfire.
Ett annat vapen som woundar 1/6 av vad som helst utan invosave utöver den skada den gör med själva skottet, singlar ut alla modeller i enheten och saktar ner den hade varit sjukt bra, ja. Thunderfire är ett riktigt bra vapen som dock tål rätt lite. Hade man satt en thunderfire cannon på ett AV12-chassi med Fast skimmer hade jag ansett att den skulle ha betydligt mer minus än vad den har nu.
...Och 1/6 att immobilisera en land raider är inte så dåligt det heller. Det är bra mycket bättre chans än de flesta anti-tank-vapen har.
Då antar du alltså att den träffar automatiskt?
Ja. Lägger man plattan mitt på och ser raidern är chansen att den scattrar av så att den inte ens nuddar land raidern försumbar.

Men visst, skjuter man på en enhet brevid och tar raidern i förbifarten kan man inte räkna med att träffa den. Då är det ungefär en 3+ för att träffa. (2 "hit" av 6 med reroll är ca 55 % chans, sedan är alla scatter som tar den närmare raidern fortfarande träff.)

RobinF

Inlägg av RobinF »

Jag håller med Gonka.

Potentialen i en Nightspinner är onekligen riktigt stor, men den är också beroende på att motståndaren antingen har otur (i.e. inte slår 2+ för en Land Raider eller blir rending pennad av 6+5/6) eller inte har en tanke på hur han deployar eller hur han ska spela mot den.

Det enda som jag kan komma på som den är riktigt evil mot är stora enheter boys. Alla andra enheter kan man antingen deploya smart så att de inte behöver flytta, t.ex. guardsmen eller tactical marines, ytterligare träffar ger ju inte 2 x dangerous terrain tests, eller så sitter de i snorbilliga transporter som Night Spinnern har sämre chans än såväl en BL/EML wraithlord (som med 2 flamers är extremt versatil) eller en Fire Prism att göra något vettigt åt (som också är riktigt versatil, särskilt om man har 2+).

Den har en 'lustig' specialregel, men tycker definitivt inte den är lika spelbrytande som t.ex. en manticore som lobbar iväg 6 S10 plattor under runda 1 och 2 kan vara, eftersom har större chans man kan komma runt det genom att göra riskbedömningar och smart deployment.

Skriv svar