Orks
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Orks
Big Mek på bike borde få mer minus för klo eller mer minus för bike även om nob bikers inte finns i listan.
Nob bikers vs Thunderwolf cavalery
Alltså är inte nobbikers lite hårt kompade?
5 unika vargryttare enligt nedan kompar -16
5 Thunderwolf cavalry, stormshield, powerfist, boltgun, meltabombs
5 unika nobbikers inkl painboy, kompar -25
5 Nob bikers, klo, twinlinked shoota, bosspole, incl painboy
Är dessa 5 bikers så mycket bättre än Thunderwolf killarna?
Jag tycker faktiskt thunderwolfkillarna är bättre. Eller är det för att nobsen blir lite billigare?
Om vi tar bort painboyen så kompar nobbikersenheten ovan -15. Men då anser jag att den är tokigt mkt sämre än thunderwolf enheten. Och alltså borde då kompskillnaden vara betydligt större än 1.
Jag tycker faktiskt thunderwolfkillarna är bättre. Eller är det för att nobsen blir lite billigare?
Om vi tar bort painboyen så kompar nobbikersenheten ovan -15. Men då anser jag att den är tokigt mkt sämre än thunderwolf enheten. Och alltså borde då kompskillnaden vara betydligt större än 1.
Det är alltid lurigt att jämföra två codexar rakt av på det här sättet, men...
Cyklarna är billigare.
Cyklarna har (med painboy) bättre save.
På två turns når cyklarna 42", att jämföra med vargarnas 24" + 2d6.
Dessutom tycker jag personligen att det är vargarna som är felkompade, inte cyklarna.
Cyklarna är billigare.
Dessutom tycker jag personligen att det är vargarna som är felkompade, inte cyklarna.
Jo det är lite billigare.HeadWar skrev:Det är alltid lurigt att jämföra två codexar rakt av på det här sättet, men...
Cyklarna är billigare.
Men nob bikers har T4 mot T5, alltså blir de instadödade av S8, vilka de flesta har på sina powerfistar. Ganska stor skillnad imo.
Ja om vi räknar 2 turns. Men räknar vi chargerundan. Där är vargarna bättre, och det är den som är viktigast tycker jag. Bikes 12" sen 6" charge. Vargar går 6" sen runmove d6" sen charge 12".
Nob bikers har alla 4+ invounerable save vilket väl får anses som bättre än 3+ utan invounerable save, och då jämför jag bara utan painboy. Har de painboy blir de löjligt mycket hårdare. Nu dör de visserligen av styrka 8-skott vilket vargarna inte gör, men jag hävdar nog ändå att -15 mot -16 är ett rättvist läge. Visst kanske det skulle vara plus eller minus något enstaka på den ena eller andra enheter, men då kompen byggs upp på ett komplicerat sätt så tycker jag nog att det kan få vara som det är.kmzz0r skrev:Nob bikers vs Thunderwolf cavalery
Ska man börja jämföra deras move får man väl även ta hänsyn till att ork bikers kan turboboosta i första rundan, samt att de kan skjuta twinlinked dakkaguns innan de chargar.
Jag tycker nob bikers är bättre och förtjänar sämre komp, främst för att de kan vara fler, kan skjuta och kan vara scoring. Dock skulle jag gärna se lite snällare komp på små enheter nob bikers, 3-4 nob bikers är rätt kasst faktiskt.
Vargarna (thunderwolfs alltså, inte fenrisian wolves) borde för övrigt ha kombo-minus med thunderwolf lord med 2+ armour eller någon form av invo-save, blir sjukt mycket tåligare med honom (precis som nob bikers och warboss).
Vargarna (thunderwolfs alltså, inte fenrisian wolves) borde för övrigt ha kombo-minus med thunderwolf lord med 2+ armour eller någon form av invo-save, blir sjukt mycket tåligare med honom (precis som nob bikers och warboss).
Jo visst du har rätt i scoring aspecten.
Det gör dem mkt bättre.
Jag stirrade mig nog lite väl blind på en cc vargarna mot bikers.
Där vargarna oftast vinner ganska lätt (även med painboy)
Men jag är också lite inne på din sak.
3 nobbikers kompas ändå hårt, och i mitt exempel 5st är inte heller så bra. Dock håller jag med om att 10st är apabra, men då kompar ju enheten -53 också.
Det gör dem mkt bättre.
Jag stirrade mig nog lite väl blind på en cc vargarna mot bikers.
Där vargarna oftast vinner ganska lätt (även med painboy)
Men jag är också lite inne på din sak.
3 nobbikers kompas ändå hårt, och i mitt exempel 5st är inte heller så bra. Dock håller jag med om att 10st är apabra, men då kompar ju enheten -53 också.