Jocke Rapp skrev:Det ska vara each men du har rätt i att den ska plana ut, samma sak på DC:t.
Hur kommer det se ut? Satt och försökte knåpa ihop en DC-lista, men den kompade rätt dåligt.
"Death Company: -1 each Power Weapon / Lightning claw" - DC kan väl inte ha LCs?
Ah, en copypaste-miss.
Hur kompen ska se ut är inte riktigt bestämt ännu, men t.ex bör ju inte andra och tredje fisten kompa lika hårt som första. Det kommer ett nytt förslag...just nu pågår en ganska stor omarbetning av kompmallen.
En tanke som slog mig när jag läste i IG-mallen om att uppdatera minuset för heavy weapons.
Det känns lite fel att alla heavy weapons i en Devastator squad ger -1, jag tycker att Heavy Bolters och Multi-Meltor borde ge minus -0,5, medans Laserkanoner borde ge -1,5. Halva poäng är inte farliga!
Armeer med transportfordon är bra, hence alla minus för mechat.
Bloodagels kan spela helt utan transportfordon med sina assaultmarines. Dock så får då sagda assaultmarines inte något skydd mot skytte. Därav FNP.
Skulel man inte kunna ge varje bloodchalis minus 5 i grunden och ytterligare minus 10 om det finns transportfordon i armeen. Den blir galet mycket bätter om den sitter och trycker i en landröjare tex.
Detta skulle göra att man kan spela assaultspam utan att torska allt för mycket komp.
Dessutom hävdar jag att en präst är bra men inte så bra det är först den andra prästen som blir riktigt bra och en tredje så kan man täcka in hela bordet.
Så någon form av eskalerande minus dessutom
Med samma argument som du för angående transporter och minus så får jag följande slutsats:
Mechade armeér är bra, därav allt minus på sådant.
Präster kompenserar för att man inte har mechat, då borde det vara samma minus för prästerna som för bilarna. Med fordonsminus så kan vi räkna med -4 för varje bil. Blood Chalice kan då med rätta få -4 för varje enhet som de kan påverka. Men eftersom Blood Chalice även funkar när enheterna kommit i närstrid (och till och med är där den funkar bäst) så skulle man med rätta kunna dubblera straffet till -8 per enhet som påverkas.
Snart har det väl spelats en del turneringar med de nya blood angels, kanske kan man utvärdera om prästerna används trots sitt höga kompstraff?
Blood Chalice
-10 each Blood Chalice / The Red Grail
-5 if army contains any of the following: Landraider(any type) / Assault terminators / Terminators
Wooow, vänta lite nu. Menar ni allvar?
Detta är detsamma som att radera honour guards från codexen, då de har en mini-präst i sin squad.
En liten men ändå betydande skillnad vore att skriva -10 för varje sanguinary priest (eller vad han nu heter).
Anser (med en dåres envishet) att honour guards mini-präst inte ska ge -10. Som redan nämnts kommer de annars försvinna helt, men även för att mini-prästens chalice endast buffar en ganska liten och klen unit.
Edit: för han buffar väl bara sin squad och inte alla inom 6, va? Annars bortse från denna post.
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.