Kompmallen 6.5
Moderator: Kompmallsansvariga
-
Gonka Koff
Re: Kompmallen 6.2
Jo, visst är det väl av oerhört stor betydelse i vilket sammanhang mallens siffror är framtagna? Utan beskriving av kompens påverkan är ju siffrorna helt meningslösa. (ungefär som när 3++ gjorde en analys utan att veta något alls om hur det fungerar)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
jag skrev detta i en tidigare tråd men kanske värt att ta upp igen.
typ göra ett 'nybörjarpaket' där hela svenska kompsystemet och dess olika versioner fungerar.
i alla fall de som använder mallen. mallens mål och syfte förklarar ju en del för den som läser det.
men hur man i praktisken sedan använder det vore väl trevligt också.
ser inte hur det skulle skada mallen om det på en sida (sista kanske) kortfattat förklaras.
det berör ju inte folk så mycket i ett digitalt dokument och skriver man ut det är det ju bara att strunta i de X sista sidorna.
då får alla som laddar ner dokumentet en bild av mening och funktion.
typ göra ett 'nybörjarpaket' där hela svenska kompsystemet och dess olika versioner fungerar.
i alla fall de som använder mallen. mallens mål och syfte förklarar ju en del för den som läser det.
men hur man i praktisken sedan använder det vore väl trevligt också.
ser inte hur det skulle skada mallen om det på en sida (sista kanske) kortfattat förklaras.
det berör ju inte folk så mycket i ett digitalt dokument och skriver man ut det är det ju bara att strunta i de X sista sidorna.
då får alla som laddar ner dokumentet en bild av mening och funktion.
- black templars @ time of ending -
Hur kommer det sig att en Land Raider Crusader ger +1 jämfört med en vanlig LR. Den har förvisso inga lascannons, men assault cannon som är i princip lika bra mot fordon, rymmer fler killar (vilket rätt många verkar vilja utnyttja) samt får åka 12" och panga med samtliga vapen. Dessutom får termosarna i den frag grenades när de assaultar ur den.
Att en Redeemer ger plus kan jag förstå, men varför Crusadern?
- speedfreek
Köra 12" och skjuta ett vapen är det väl?Seregon skrev:Hur kommer det sig att en Land Raider Crusader ger +1 jämfört med en vanlig LR. Den har förvisso inga lascannons, men assault cannon som är i princip lika bra mot fordon, rymmer fler killar (vilket rätt många verkar vilja utnyttja) samt får åka 12" och panga med samtliga vapen. Dessutom får termosarna i den frag grenades när de assaultar ur den.
Helt rätt, miss av mig om hur snabbt man får åka och skjuta defensiva vapen.
Däremot kvarstår argumentet även när den åker 6". Den skjuter inte mycket sämre än en LR och rymmer mer.
Däremot kvarstår argumentet även när den åker 6". Den skjuter inte mycket sämre än en LR och rymmer mer.
Bara för att du får skjuta ett vapen genom Power of the machine spirit så får du inte skjuta defensive weapons. Däremot kan en crusader med multimelta, asscannon och hurricane bolters köra 6 och skjuta allt. (ett vapen som vanligt, hurricane för att de är defensive och ytterligare ett iom PotMS)
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
En vanlig LR är mycket bättre. Med en sådan har man valet att spela defensivt vilket man inte har med en crusader på samma sätt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Längesen jag såg en Land Raider som inte hade en elak närstridsenhet i och spelats defensiv. 250 poäng för två laserkannoner och en heavy bolter för att hänga tillbaka och skjuta? NjaDHettNeck skrev:En vanlig LR är mycket bättre. Med en sådan har man valet att spela defensivt vilket man inte har med en crusader på samma sätt.
Land Raiders i alla dess former går väl ut på att packa in elaka saker i den och köra framåt?
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Hela poängen är att man kan spela defensivt om det behövs och samtidigt ha en sjukt bra counter charge med lång range.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis