Necrons

Moderator: Kompmallsansvariga

Magnus
Inlägg: 253
Blev medlem: 01 apr 2009, 22:08

Re: Necrons

Inlägg av Magnus »

Zurken skrev:Siktar du på komp:100?? Allt över 65 är ju hög komp, det vill säga, du kan ta -50 i komp och ändå vara högt kompad. jag tror nog du får med en del godsaker där ^^.
-50 i komp är inte mycket bra grejer för Necrons, en monolith + en c'tan. Det kommer man inte långt på.
Jag tycker inte att det går att göra en konkurrenskraftig högkompad Necron lista, men det kanske man inte kan göra med de andra Codexarna heller.
:)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Necrons

Inlägg av Zurken »

C'tan ser man nästan aldrig (eller rättare sagt, jag har sett honom en gång under mitt knappa år på turnerings scenen) och jag tror inte han passar in överhuvudtaget i en högkompad lista. På runt komp 50 får du nog en helt ok lista (typ lord+monlit + ett gäng troops och lite annat smått och gott).
Men jag är som sagt inte den som spelar med Necorns. Dock tycker jag att Necrons inte ser för lågt kompade vid en titt på mallen, kanske är jag lite färgad av att jag förlorat två av tre gånger mot Necrons. Är de verkligen så kassa att man tänker "Oh nice, möter Necrons nästa match, auto win för mig!". Jaja, jag får väl överlåta kompandet till experterna :P
Alexander Merinen

Magnus
Inlägg: 253
Blev medlem: 01 apr 2009, 22:08

Re: Necrons

Inlägg av Magnus »

Jag tycker att Necrons kompmall börjar bli bra men jag tycker fortfarande att några enheter är för hårt kompade. Destroyers är för hårt kompade (-33 i komp för 3x3 destroyers tex). Men mallskaparna verkar inte ha samma åsikt.
:)

ZimmeZitron
Inlägg: 120
Blev medlem: 09 okt 2008, 20:44

Re: Necrons

Inlägg av ZimmeZitron »

Magnus skrev:Jag tycker att Necrons kompmall börjar bli bra men jag tycker fortfarande att några enheter är för hårt kompade. Destroyers är för hårt kompade (-33 i komp för 3x3 destroyers tex). Men mallskaparna verkar inte ha samma åsikt.
:)
Fast då kan man ju ta 1*5 och och 1*4 destroyers istället och få -23 i komp istället om man tycker hög komp är väldigt viktigt.
"When a player is the best in his position in the world and doesn’t play for Real Madrid, you have to consider it a waste."

- Sergio Ramos

Magnus
Inlägg: 253
Blev medlem: 01 apr 2009, 22:08

Re: Necrons

Inlägg av Magnus »

ZimmeZitron skrev:
Magnus skrev:Jag tycker att Necrons kompmall börjar bli bra men jag tycker fortfarande att några enheter är för hårt kompade. Destroyers är för hårt kompade (-33 i komp för 3x3 destroyers tex). Men mallskaparna verkar inte ha samma åsikt.
:)
Fast då kan man ju ta 1*5 och och 1*4 destroyers istället och få -23 i komp istället om man tycker hög komp är väldigt viktigt.
Eller så kan man ta 25 Flayed Ones det ger inget kompminus alls, men det ger inte heller samma effekt.
:)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Necrons

Inlägg av Katarsis »

Magnus skrev:Jag tycker att Necrons kompmall börjar bli bra men jag tycker fortfarande att några enheter är för hårt kompade. Destroyers är för hårt kompade (-33 i komp för 3x3 destroyers tex). Men mallskaparna verkar inte ha samma åsikt.
:)
Än en gång så kan vi inte alltid ta hänsyn till att man gör kassa val när man gör sin armélista; Destroyerminuset är satt för att man skall maxa ut enheterna, d.v.s. 1x5, 2x5 eller 3x5. 3x15 Destroyers ger då minus 45, fullt rimligt, medan det mycket mer ooptade 3x3 ger 33.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Necrons

Inlägg av kelaino »

Kan man inte ha:
-1 first and second destroyer in each unit
-2 third...
-3 fourth and fifth...
samt ha kvar minuset för flera enheter

Skulle kunna balansera ut om det är optat att ha större enheter?
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Magnus
Inlägg: 253
Blev medlem: 01 apr 2009, 22:08

Re: Necrons

Inlägg av Magnus »

Katarsis skrev:
Magnus skrev:Jag tycker att Necrons kompmall börjar bli bra men jag tycker fortfarande att några enheter är för hårt kompade. Destroyers är för hårt kompade (-33 i komp för 3x3 destroyers tex). Men mallskaparna verkar inte ha samma åsikt.
:)
Än en gång så kan vi inte alltid ta hänsyn till att man gör kassa val när man gör sin armélista; Destroyerminuset är satt för att man skall maxa ut enheterna, d.v.s. 1x5, 2x5 eller 3x5. 3x15 Destroyers ger då minus 45, fullt rimligt, medan det mycket mer ooptade 3x3 ger 33.
Det problemet är lätt löst. Det är bara att öka minuset ju fler de blir:
1-5 ger -2
6-10 ger -3
11-15 ger -4
Då ger 3x5 destroyers fortfarande -45 men 3x3 ger -22 istället för -33.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Necrons

Inlägg av Katarsis »

Magnus skrev:Det problemet är lätt löst. Det är bara att öka minuset ju fler de blir:
1-5 ger -2
6-10 ger -3
11-15 ger -4
Då ger 3x5 destroyers fortfarande -45 men 3x3 ger -22 istället för -33.
Fast problemet är ju att stora enheter är bättre än små så ditt förslag blir ju egentligen bara aktuellt om man har tre enheter Destroyers.
kelaino skrev:Kan man inte ha:
-1 first and second destroyer in each unit
-2 third...
-3 fourth and fifth...
samt ha kvar minuset för flera enheter
Bra förslag, funderar lite på de exakta siffrorna och lägger till något sådant i mallen.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Magnus
Inlägg: 253
Blev medlem: 01 apr 2009, 22:08

Re: Necrons

Inlägg av Magnus »

Katarsis skrev:
Magnus skrev:Det problemet är lätt löst. Det är bara att öka minuset ju fler de blir:
1-5 ger -2
6-10 ger -3
11-15 ger -4
Då ger 3x5 destroyers fortfarande -45 men 3x3 ger -22 istället för -33.
Fast problemet är ju att stora enheter är bättre än små så ditt förslag blir ju egentligen bara aktuellt om man har tre enheter Destroyers.
Jag förstår inte hur du menar, i mitt förslag så får man exakt lika mycket minus om man har stora enheter (1x5, 2x5, 3x5) som i er variant som är gällande. Men man får mindre minus om man drar ner på antalet destroyers i enheterna i mitt förslag än i det gällande. Men det andra förslaget fungerar säkert fint det också även om det inte ger nån större skillnad från hur det är idag (3x3 ger i det nya -36 i stället för -39, inte så stor skillnad från 3x5 som ger -45), lite jobbigare att räkna på bara men det får man väl leva med. :)

Skriv svar