Witch Hunters

Moderator: Kompmallsansvariga

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Witch Hunters

Inlägg av Joakim »

Måste kolla codexen när jag är hemkommen, för vad jag minns så har folk spelat med att när hon klarar ett Ld test kommer hon tillbaka vilket är mycket bättre än 4+.

McGordon
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 apr 2010, 13:29
Ort: Örebro

Re: Witch Hunters

Inlägg av McGordon »

Jo, hon tar ett ld-test när hon dött för att komma tillbaka. Men om hon klarar testet så läggs hon i reserves och man får börja rulla för henne på 4+ rundan efter att hon dött, därefter 3+, o.s.v. Hon räknas fortfarande som död om hon ligger i reserves när spelet slutar oavsett om hon klarar ld-testet eller ej. Så egentligen måste hon klara två tester för att få komma tillbaka.

Även om hon klarar sitt test är hon inte garanterad att komma tillbaka, speciellt om hon dör late-game. Hon kommer även tillbaka ensam, med ett wound, vilket gör henne sårbar. Visst är det en bra förmåga, men den är inte övermäktig, hon förtjänar inte -12 i komp. -8 är i min mening mycket rimligare.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Witch Hunters

Inlägg av Katarsis »

McGordon skrev:Men om hon klarar testet så läggs hon i reserves och man får börja rulla för henne på 4+ rundan efter att hon dött, därefter 3+, o.s.v.
Så vet jag ingen annan som har tolkat det och hittar inget egentligt regelstöd för det. Om hon dör i, säg, runda tre och klarar ett Ld-test så läggs hon i Reserve. I början utav tur fyra kollar man på Reserve-tabellen och kollar vad Reserves slås in på och man konstaterar då att hon kommer in på 2+.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

McGordon
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 apr 2010, 13:29
Ort: Örebro

Re: Witch Hunters

Inlägg av McGordon »

Exakt wording från boken: "Should Celestine ever lose her last wound, she must immediatly make an unmodified leadership test. If the test is failed, she is removed as a casualty. If the test is passed, she is removed from the table and placed in reserve. Begin rolling for her to reappear on the next Witch Hunter turn - on that turn she will arrive on a D6 roll of 4+, the turn after that a 3+ and so on, as per normal Reserve rules. This roll may not be modified, for example by such wargear as Improved Comms, unless part of a Scenario Special Rule."

"As per normal Reserve rules" bör här tolkas som att minskningen av svårighetsgrad sker enligt normala reserve regler, texten specificerar ju att hon turen efter att hon dött kommer tillbaka på 4+. Jag ser det som regelstöd nog för min tolkning.

Användarvisningsbild
pära
Inlägg: 411
Blev medlem: 11 okt 2008, 01:20
Ort: DMF

Re: Witch Hunters

Inlägg av pära »

Jag tycker nog mcgordon tolkar det rätt, det står ganska uttryckligen att man börjar rulla in henne på 4+. Hade det påverkats av vilken runda det är hade det nog inte stått 4+ så uttryckligen.

Falkman
Inlägg: 219
Blev medlem: 30 okt 2009, 16:30

Re: Witch Hunters

Inlägg av Falkman »

Absolut. Det står ju specificerat klart och tydligt att hon kommer in på 4+ turen efter hon dött, ingen klausul om att detta ändras om hon dör i tur 2 eller 4.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Witch Hunters

Inlägg av Mortarion »

Håller med McGordon om tolkningen.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Witch Hunters

Inlägg av Katarsis »

Spelar folk så? Jag har nog aldrig stött på en Celestine som spelar på det sättet, alla verkar gå efter "as per normal Reserve rules", vilket annars är en ganska onödig bit. Men, visst, med en sådan tolkning är det ju motiverat med en diskussion.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Falkman
Inlägg: 219
Blev medlem: 30 okt 2009, 16:30

Re: Witch Hunters

Inlägg av Falkman »

Det står ju uttryckligen att hon kommer in på 4+ turen efter hon dör, så man får väl hoppas att folk spelar så...

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Witch Hunters

Inlägg av speedfreek »

Tror du är färgad av vad Jimmy och ETC har haft för tolkning.
Om den är rätt eller ej är bevisligen oklart...

Låst