Allmänt

Moderator: Kompmallsansvariga

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Allmänt

Inlägg av cadelin »

Jo javisst, personligen tycker jag det är roligare att spela mot liknande listor då visar sig spelarskickligheten mer. Det tråkigaste man kan få möta på en turnering är en högkompad mupplista som trots att man mosar den utan att ens svettas ger en sämre turneringspoäng. Hellre spela mot bra hårda listor så det blir lite motstånd. Visst att "hårda" listor kan komma i många former, men de har ofta gemensamt att man utnyttjar de val som är bäst per komp och upprepar dessa. Det är svårt att generalisera vad folk tycker är roligt att spela mot är väl min poäng.

Dock så håller jag med om att min första kommentar var skriven ur en marinespelares perspektiv och inte alls passar in på orker eller tyranider. Men min personliga åsikt att om man skulle kora Sveriges bäste spelare så skulle alla spela med samma arme och så skulle en av variablerna elimineras :), och kom inte nu med "då kan vi sluta rulla tärning och spela efter statistik" argumentet.

@argos Men som subjektiv kompare så förstår jag inte hur copy-paste ska spela in på hur listan bedöms. Komp är väl en generell bedömning om hur bra listan är och inte hur "rolig" den är. För vad vi i Lkpg tycker är roligt är inte samma som vad ni på västkusten tycker är roligt verkar det som :) För jag antar att 3x legion of the damned skulle ge mindre minus för copy paste än 3x assault terminators.
Om ni lägger in dimensionen fluff i bedömningen också så passar väl det ganska bra att dra paraleller till generell militär historia och som jag sa tidigare att min kommentar var riktad till marines och i viss mån även guards. För var skulle annars GW rotat fram allt sitt fluff. jag menar Steel Legion verkar inte alls vara inspirerade av tyska förstavärldskrigetarmen. Jag menar det vore juh helt otänkbart att dra några som helst paraleller där emellan...

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Allmänt

Inlägg av Argos »

cadelin skrev:Jo javisst, personligen tycker jag det är roligare att spela mot liknande listor då visar sig spelarskickligheten mer. Det
@argos Men som subjektiv kompare så förstår jag inte hur copy-paste ska spela in på hur listan bedöms. Komp är väl en generell bedömning om hur bra listan är och inte hur "rolig" den är. För vad vi i Lkpg tycker är roligt är inte samma som vad ni på västkusten tycker är roligt verkar det som :) För jag antar att 3x legion of the damned skulle ge mindre minus för copy paste än 3x assault terminators.
Om ni lägger in dimensionen fluff i bedömningen också så passar väl det ganska bra att dra paraleller till generell militär historia och som jag sa tidigare att min kommentar var riktad till marines och i viss mån även guards. För var skulle annars GW rotat fram allt sitt fluff. jag menar Steel Legion verkar inte alls vara inspirerade av tyska förstavärldskrigetarmen. Jag menar det vore juh helt otänkbart att dra några som helst paraleller där emellan...
Jag anser inte att fluff skall bedömas i kompen, men även om den skulle bedömas så tycker jag att man i så fall skall utgå ifrån 40k-världens fluff och inte hur en riktig armé i dagens värld ser ut.

Det är väl just för att jag anser att det är en listas hårdhet och sammansättning som skall bedömas och inte en listas fluff (och i så fall verkligen inte fluffighet mot dagens militär) som jag anser att din post var ganska rolig. Men det är klart att man för ha olika åsikter.

Det första vet jag inte riktigt vad jag skall svara på... Förstår inte riktigt hur det är ett svar på vad jag skrev tidigare i tråden.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Allmänt

Inlägg av HeadWar »

Vill man vara fluffmässig så tycks ju varierad beväpning vara the order of the day, åtminstone i Ultramarines andra kompani. Två Tactical Squads har Flamer+Missile Launcher och sergeant med Chainsword, samtliga andra squads är "unika". ;)

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Allmänt

Inlägg av cadelin »

Argos skrev: Det är väl just för att jag anser att det är en listas hårdhet och sammansättning som skall bedömas och inte en listas fluff (och i så fall verkligen inte fluffighet mot dagens militär) som jag anser att din post var ganska rolig. Men det är klart att man för ha olika åsikter.

Det första vet jag inte riktigt vad jag skall svara på... Förstår inte riktigt hur det är ett svar på vad jag skrev tidigare i tråden.
Jag förstod inte riktigt heller, jag argumenterade för copy-pastets vara eller icke vara, genom att dra en paralell till militär och du drog det till kompbedömning så jag antar att det var det jag svarade på. Det spelar ingen roll, om vi är överens om hur det ska bedömas så är juh allt kosher.
Normalt sett skiter jag i fluff och "men så fungerar det i verkligheten"-argument lika väl som andra. Men nu råkade jag dra ett sånt, det ska inte upprepas.

Edit
Headwar: ja men det är ett av 6 battlecompanies som är identiska

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Allmänt

Inlägg av Zurken »

cadelin skrev: Men min personliga åsikt att om man skulle kora Sveriges bäste spelare så skulle alla spela med samma arme och så skulle en av variablerna elimineras :), och kom inte nu med "då kan vi sluta rulla tärning och spela efter statistik" argumentet.
Intressant idé, men jag skulle säga att smart listbyggande är en del av spelet. Om mallen blir riktigt bra skulle man ju kunna ha tröskel komp (inget med lägre än 40 i komp t.ex.) och då ta bort kompen i turneringsresultatet.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Allmänt

Inlägg av speedfreek »

cadelin skrev:Jo javisst, personligen tycker jag det är roligare att spela mot liknande listor då visar sig spelarskickligheten mer.
Det verkade som om både du och David hade jättekul på DefCon.
Om du vill kan vi försöka se till att ni får mötas varje turnering...

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Allmänt

Inlägg av cadelin »

speedfreek skrev: Det verkade som om både du och David hade jättekul på DefCon.
Om du vill kan vi försöka se till att ni får mötas varje turnering...
Vafan är det här, jag har inget att tillföra till diskussionen så jag trollar dagen eller?
Om jag som spelare gör bedömningen att det gagnar mitt turneringsresultat att fegsspela mot honom ska väl du kanske beakta innan du kommer med dumdryga kommentarer.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Allmänt

Inlägg av speedfreek »

Jag bara tyckte det lät som om du tyckte det var roligt att spela mot i stort sett speglade listor, även om det inte var så det lät på DefCon.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Allmänt

Inlägg av cadelin »

Jaha, du kan inte kanske tänka dig att dina observationer är felaktiga och jag tycker det är tråkigt att spela mot min föreningskamrat David då? Det känns som om det kanske kan vara det som är den logiska slutsatsen. Sen kan du ju inte veta att jag spelade matchen innan mot en nästan identisk spegellista. En trevlig och spännande match mot en ung herre med chaos vars namn jag tyvärr inte kommer ihåg. Men nu när jag informerat dig om detta kanske du känner att du ska revidera dina observationer om mina känslor under defcon .

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Allmänt

Inlägg av speedfreek »

Klart jag kan revidera min uppfattning om varför du var så "nöjd" att möta David.

Eftersom både likartade listor och skickligt motstånd är två plus för din spelupplevelse måste spela-mot-spelare-man-mött-till-leda vara ett riktigt stort minus, vilket jag kan förstå.

Jag tycker variation inom och mellan arméer är någonting som tillför till spelupplevelsen och i viss mån jämnar ut den sten-sax-påse-effekt som tillsammans med vinna-slaget-slaget annars är spelets största svaghet.

Skriv svar