Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av HeadWar »

Seregon skrev:
imp skrev:
Seregon skrev:-1 för Dark Excommunication på en Libbe, en 5-poängsförmåga som förstör mer än någonting annat för demoner. Really?
Och mot allt annat då?
Visst är den värdelös mot allt annat, men det är en no-brainer att ta DE i en turneringssituation för 5 poäng. Om man blir lottad mot en demonspelare så är den matchen ännu mer avgjord än tidigare.
Jag funderar på allvar på om man inte borde göra någon form av modifikation på den relativa kompen när Daemons möter GK. Visst finns det många dåliga matchups för olika arméer, men en codex som har en hel drös med specialregler riktade specifikt mot en annan codex, utan några som helst nackdelar, är ganska extremt.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

McGordon skrev:En snabb fråga angående kompen, räknar man in paldins minus för "uniquely equpiped model" även om enheten bara består av en paladin?
Nej, det tycker jag inte.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

HeadWar skrev:Jag funderar på allvar på om man inte borde göra någon form av modifikation på den relativa kompen när Daemons möter GK.
Jag tror det hade varit en jätteenkel och bra lösning.
Självklart är det upp till varje arrangör, men jag tycker det känns vettigt.

Halvar

Inlägg av Halvar »

[quote="kombat" De är fortfarande marines och dör som sådana.[/quote]
aldrig nånsin? det är väl lite därför marines borde få lite sämre komp i mitt tycke.

men en liten fråga angående deamon hammers bara, främst på purifiers. varför får den första -3? i övrigt är enheten kompad som om en tia är samma sak som två femmor vilket jag till fullo håller med om. för en slot mindre betalar man samma poäng men förlorar en master crafted psycannon och möjligheten att köpa en till bil. är det just pga den där bilen som en gömd hammare som slår i initiativordning kommer undan? eller är det gammalt space marine tänk?
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Katarsis skrev:
McGordon skrev:En snabb fråga angående kompen, räknar man in paldins minus för "uniquely equpiped model" även om enheten bara består av en paladin?
Nej, det tycker jag inte.
Hela den delen bör skrivas om, annars skulle inte 10 paladins med 2 incinerator, 2 psycannon, 2 halberd, 2 falchion och 2 hammare ge något minus alls iom att det inte finns någon helt unik modell i enheten.

Fast min ensamma troop-hammar-paladin tycker det är fint att han kan nöja sig med -6 i komp istället för -6.5.

Edit: Jag föreslår en formulering som exempelvis "-0,5 Each wound allocation possibility after the second."
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Halvar skrev:men en liten fråga angående deamon hammers bara, främst på purifiers. varför får den första -3? i övrigt är enheten kompad som om en tia är samma sak som två femmor vilket jag till fullo håller med om. för en slot mindre betalar man samma poäng men förlorar en master crafted psycannon och möjligheten att köpa en till bil. är det just pga den där bilen som en gömd hammare som slår i initiativordning kommer undan? eller är det gammalt space marine tänk?
Du vill att den skall kosta -2 som många andra fistar gör? Tänket här var nog att en enhet som Purifiers verkligen inte har råd att alltför lätt låsas upp utav Dreadnoughts och liknande. När du betalar en väldans massa poäng för en enhet som är bra mot visst motstånd är det guld värt att för en liten kostnad bli bra även mot andra saker.

För övrigt så är det bara Dreadknightens Daemon hammer som slår på initiativ.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Seregon skrev: Hela den delen bör skrivas om, annars skulle inte 10 paladins med 2 incinerator, 2 psycannon, 2 halberd, 2 falchion och 2 hammare ge något minus alls iom att det inte finns någon helt unik modell i enheten.
om man har två av varje modell så kan man ju aldrig trolla bort wounds, så det förtjäner inte lika mycket minus. dvs får man en instakill så kan man inte lägga den på en skada modell.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Är inte GKs hammare för det mesta S10 förresten?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Nefrums skrev:
Seregon skrev: Hela den delen bör skrivas om, annars skulle inte 10 paladins med 2 incinerator, 2 psycannon, 2 halberd, 2 falchion och 2 hammare ge något minus alls iom att det inte finns någon helt unik modell i enheten.
om man har två av varje modell så kan man ju aldrig trolla bort wounds, så det förtjäner inte lika mycket minus. dvs får man en instakill så kan man inte lägga den på en skada modell.
Men du kan ju fortfarande ta en massa wounds utan att förlora modeller, vilket är åtminstone halva nöjet med wound allocation på multi-wound-enheter.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Halvar skrev: men en liten fråga angående deamon hammers bara, främst på purifiers. varför får den första -3? i övrigt är enheten kompad som om en tia är samma sak som två femmor vilket jag till fullo håller med om. för en slot mindre betalar man samma poäng men förlorar en master crafted psycannon och möjligheten att köpa en till bil. är det just pga den där bilen som en gömd hammare som slår i initiativordning kommer undan? eller är det gammalt space marine tänk?
Det är sant, det är facktist en miss, andra hammaren borde kompa lika dåligt om enheten kan kombat squada...

Och andledningen till att hammare kompar mer än fistar.. Fråga vilket MC som hälst om s8 FW är roligare än en vanlig fist. samt att de kan få s10 mot dreads mm.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Låst