Kompa bort skiten bara!HeadWar skrev:Jag förstår fortfarande inte varför IG får mindre fordonsminus än alla andra. Är deras fordon mycket lättare att slå ut än för andra arméer? Dyrare och sämre rent allmänt?
Imperial Guard
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Imperial Guard
Ja, generellt är de lättare att slå ut. För att medans man jagar deras bilar slipper man se upp för andra hemska saker. Det finns inga farliga powerfistar, inga elaka thunderwolfs, inga jumppack infantry och inga meganobs etc att ta hänsyn till, bara impar.HeadWar skrev:Jag förstår fortfarande inte varför IG får mindre fordonsminus än alla andra. Är deras fordon mycket lättare att slå ut än för andra arméer? Dyrare och sämre rent allmänt?
Jag tycker nog ändå att 100000000 Lasgun skott är något att se upp för, med den där ordern som ger extra lasgun skott så dör det mesta som inte sitter i bilar. Dessutom så har de fult av meltor/plasma/Autocannon/Lascannon samt lite elaka psykers och en chaos lord med retinue.Mutt skrev:Ja, generellt är de lättare att slå ut. För att medans man jagar deras bilar slipper man se upp för andra hemska saker. Det finns inga farliga powerfistar, inga elaka thunderwolfs, inga jumppack infantry och inga meganobs etc att ta hänsyn till, bara impar.HeadWar skrev:Jag förstår fortfarande inte varför IG får mindre fordonsminus än alla andra. Är deras fordon mycket lättare att slå ut än för andra arméer? Dyrare och sämre rent allmänt?
Uppdaterar min post eftersom det inte ändrats i mallen ännu.
Mutt skrev:På commissar lord står det en lista på minus beroende på hur många conscript squads som man har i plutonen. En pluton kan numera dock bara ha en squad conscripts så jag antar att det syftar på storleken på denne, men det bör nog korrigeras till:
-1 if more than 20 conscripts in one platoon
-2 if more than 30 conscripts in one platoon
-3 if more than 40 conscripts in one platoon
Vi fixar.Mutt skrev:Uppdaterar min post eftersom det inte ändrats i mallen ännu.
Mutt skrev:På commissar lord står det en lista på minus beroende på hur många conscript squads som man har i plutonen. En pluton kan numera dock bara ha en squad conscripts så jag antar att det syftar på storleken på denne, men det bör nog korrigeras till:
-1 if more than 20 conscripts in one platoon
-2 if more than 30 conscripts in one platoon
-3 if more than 40 conscripts in one platoon
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Efter att ha suttit med nya mallen och provat diverse saker börjar jag fundera rejält på hur tankegången gick med Ordnance battery jämfört med andra heavy supports. Speciellt en Medusa med Enclosed Crew compartment, levererar Large blasts med str 10, ap 2 för 150p. En Manticore levererar förvisso i snitt 2 blasts per runda, men kostar då 10 poäng extra och har dessutom bara 4 av dessa skott att avfyra. Framförallt är skotten då enbart AP 4.
En Medusa kompar minus 4, en manticore minus 9. Vad motiverar att Manticoran är mer än dubbelt så straffad? Indirect fire?
En Medusa kompar minus 4, en manticore minus 9. Vad motiverar att Manticoran är mer än dubbelt så straffad? Indirect fire?
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"
Att den skjuter dubbelt så mycket?Rasmus skrev:En Medusa kompar minus 4, en manticore minus 9. Vad motiverar att Manticoran är mer än dubbelt så straffad? Indirect fire?
Men det är ju en sanning med modifikation. Den skjuter dubbelt så mycket men enbart i 4 rundor. Och dess skott är ju inte heller lika hårda.HeadWar skrev:Att den skjuter dubbelt så mycket?Rasmus skrev:En Medusa kompar minus 4, en manticore minus 9. Vad motiverar att Manticoran är mer än dubbelt så straffad? Indirect fire?
Sen vet jag inte om det är Medusan som är för snällt kompad eller Manticoran som är för hårt kompad, insåg bara när jag satt och gjorde lista att jag mycket gärna skulle vilja ha 3x Medusor till heavy support.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"
Den skjuter dubbelt så mycket när det räknas som mest, alltså i början. Och den kan göra det indirekt vilket är en tydlig bonus när man bara har AV12, 10, 10.