Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Halvar

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Halvar »

Katarsis skrev:
Halvar skrev:men en liten fråga angående deamon hammers bara, främst på purifiers. varför får den första -3? i övrigt är enheten kompad som om en tia är samma sak som två femmor vilket jag till fullo håller med om. för en slot mindre betalar man samma poäng men förlorar en master crafted psycannon och möjligheten att köpa en till bil. är det just pga den där bilen som en gömd hammare som slår i initiativordning kommer undan? eller är det gammalt space marine tänk?
Du vill att den skall kosta -2 som många andra fistar gör? Tänket här var nog att en enhet som Purifiers verkligen inte har råd att alltför lätt låsas upp utav Dreadnoughts och liknande. När du betalar en väldans massa poäng för en enhet som är bra mot visst motstånd är det guld värt att för en liten kostnad bli bra även mot andra saker.

För övrigt så är det bara Dreadknightens Daemon hammer som slår på initiativ.
oj, har hela tiden läst grey knight, inte dreadknight. tack.

nej, jag menar att om man tar en tia så har man effektivt gjort två squads av en genom combat sqauds, vilket gör att man får en hammare per squad. ingen av de två squadsen blir då på något sätt sårbar mot tunga närstridssaker vilket borde vara varför första hammaren (liksom power fists i andra arméer) kommer med i mallen. jag lägger mig inte i hur mycket hammaren ska kompa, bara en fråga varför den ena combat squaden helt plötsligt är viktigare än den andra (att kunna lägga fyra psycannons i en enhet gör inte den andra mindre viktig att döda i objektivmatcher (och i killpointsmatcher kan man fortfarande combatsquada och använda dem för att låsa upp en skytteenhet, de blir då bättre med en hammare i ledet)
Ja' än't bittä'!

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Borde formulera Rad grenades och Henchmen bättre. Har man 6st enheter Hemchmen och en rad granade så får alla minus.

Sen sniper assassinens fire point minus är bara onödigt. Massa jobb att ta in han samt att säkert i många fall så har man fire point(rhino) men har inga planer på planeten att trycka in skutteduden där för att Rhinon har typ purifiers eller nått i sig. Så jäkla bra är det inte att man ska dubbla minuset på han, värsta internet paniken eller?

Sen om man redan har en massa scoring och får ytterliggare minus på Grand Strategy för scoring så är det ju knepigt. Sitter man på 6st Scoring lär man knappast lägga till d3 Scoring. Förstår att det är problem att kompa det men om man sätter - i komp för allt som kan ske teoretiskt men inte kommer ske paw rightight och sen lägger det i en skål blir skålen jävligt tung. Ungefär som Logan, han har möjligheten att göra alla enheter bättre, men det är faktiskt bara en enhet han gör bättre.

Sen det här med att kompa det hårdare i första mallen för att kolla vad som är brutet är ju inte så vettigt. Folk kommer ju då inte spela med det som kompas hårt och det blir det inget särskilt bra test(eller vad man nu vill kalla det). Utan det fortsätter vara teorikompning och inte praktikkompning.

//Magnus

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Mag-El skrev:Sen det här med att kompa det hårdare i första mallen för att kolla vad som är brutet är ju inte så vettigt. Folk kommer ju då inte spela med det som kompas hårt och det blir det inget särskilt bra test(eller vad man nu vill kalla det). Utan det fortsätter vara teorikompning och inte praktikkompning.
Det folk inte spelar med är då tydligen för hårt kompat, och kan få lite lättnader.

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

Tycker bara Vindicare Assassin ska få minus för trollbilar med fire points. I en Chimera skakas han lätt och får därmed inte skjuta, i cover har han ett 3+ och krisar det kan han chilla en runda för 2+.

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

lurräven skrev:Tycker bara Vindicare Assassin ska få minus för trollbilar med fire points. I en Chimera skakas han lätt och får därmed inte skjuta, i cover har han ett 3+ och krisar det kan han chilla en runda för 2+.
Jag förstår tänket, men jag skulle snarare låta minuset vara på bilen och inte på honom.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

kombat skrev:Nu behöver man inte boka in några turneringar med kompmallen om man vill spela med Grey knights för man har i princip kompat bort en hel armé. Hela codexen är ju sönderkompat alla val är kompat för hårt och hur ska man kunna höja uppkompen när det inte komemr spelas några grey knights överhuvudtaget.

Måste verkligen säga att kompmalls gruppen har gjort ett uruselt jobb...
Känns lite meningslöst att bygga och måla när listan man påbörjat hamnat på -25 komp :x
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag köper som sagt missnöjda gnällDMFares nya fina plastgubbar om de inte duger längre. ;)

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

Om du hade suttit i kompgruppen hade jag trott att nya gk-mallen var ett listigt sätt att lura till sig massa bits!

Mina gubbs är för övrigt all metal, 10 psy-gks i samma pose men de duger alldeles utmärkt... kanske inte till kompat men i övrigt ;)
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Andy Grey skrev:Om du hade suttit i kompgruppen hade jag trott att nya gk-mallen var ett listigt sätt att lura till sig massa bits!
:lol:

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Dreads med twin autocannons: Man kan ha sammanlagt 6 dreads med dubbla autocannons, alltså 12 kanoner, minuset stäcker sig bara till den 6e. Borde kanske formuleras som -4 för 6e och efter?
En bild säger mer än 1000 kaniner

Låst