Inte för att jag tycker att purifiers är för dåliga men kostar inte en sternguard med missile launcher samma poäng som med en storm bolter poäng? Vad kostar en Purifier med psycannon? 35? Fast en sternguard med stormbolter kostar väl 30?Jacke skrev:En Sternguard med stormbolter kostar väl 25 om jag minns rätt? Purifiers får för -1p Fearless, Force weapons, 6+invo, Psychic powers med mera.HeadWar skrev:Men ändå, 24 poäng, det är faktiskt 50% mer än en Tactical Marine med Bolt Gun...
Grey Knights
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Nya Grey Knights (work in progress)
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
@Tadaotoko:
Skriv gärna vad dom skjuter mot och springer in i, jämför siffrorna.
Och om du säger att GH är bättre i alla lägen, gör samma beräkningar mot... tja, allt egentligen. Eller ta något vanligt från varje och jämför.
T ex mot en grupp med 30 Ork boyz, en grupp gaunts, en grupp terminators, några monstrous creatures, osv osv.
Och räkna bara på att du skjuter och sen chargar. Det kan se väldigt annorlunda ut om motståndaren mjukar upp enheten med GH innan han springer in i den. Han kanske inte ens vill göra det.
Och om du säger att GH är bättre i alla lägen, gör samma beräkningar mot... tja, allt egentligen. Eller ta något vanligt från varje och jämför.
T ex mot en grupp med 30 Ork boyz, en grupp gaunts, en grupp terminators, några monstrous creatures, osv osv.
Och räkna bara på att du skjuter och sen chargar. Det kan se väldigt annorlunda ut om motståndaren mjukar upp enheten med GH innan han springer in i den. Han kanske inte ens vill göra det.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."
Oj missade att säja att de skjuter och assaultar Powerarmor killar i första exempletEyeGuy skrev:@Tadaotoko:
och i numer två så assaultar de guants tror jag skrev det????
Och när det gäller Gh så förlorar de ytterst lite av enhetens attacker mor pa gubbar så länge wolfen med fist lever medans gk förlorar väldigt mycket för varje gk då skadan är så jämt utspridd över alla modeller i enheten.
Senast redigerad av 1 Tadaotoko, redigerad totalt 3 gånger.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Jag får det till att GKSSS med två Psycannons gör 2,81 wounds mot T4 3+ om de faktiskt skjuter med sina åtta Storm Bolters också, och får in den halva Rending de i snitt får på fyra skott.
Det är nog bara jag som inte läser ordentligt. Jag utgick ifrån att de fick en 6+ om man inte har en från början precis som det brukar vara för saker som boostar saves.EyeGuy skrev:Varifrån får dom 6+ invo?Jacke skrev: En Sternguard med stormbolter kostar väl 25 om jag minns rätt? Purifiers får för -1p Fearless, Force weapons, 6+invo, Psychic powers med mera.
Är det svärdet du tänker på så ger den inget bättre på deras invo save om dom inte redan har en. Annars kan jag inte se vart dom får en.
Kostar de 30 till och med? Det gör ju bara saken ännu värre.egge skrev:Inte för att jag tycker att purifiers är för dåliga men kostar inte en sternguard med missile launcher samma poäng som med en storm bolter poäng? Vad kostar en Purifier med psycannon? 35? Fast en sternguard med stormbolter kostar väl 30?Jacke skrev:En Sternguard med stormbolter kostar väl 25 om jag minns rätt? Purifiers får för -1p Fearless, Force weapons, 6+invo, Psychic powers med mera.HeadWar skrev:Men ändå, 24 poäng, det är faktiskt 50% mer än en Tactical Marine med Bolt Gun...
Annars kan man ju jämföra dem med Noisemarines som är liknande i poängkostnad och sämre på nästan allt.
Räkna dessutom på hur det ser ut om de blir skjutna och assaultade av fienden och inte bara gör det själv. 30 boyz/gaunts som chargear gör ganska mycket ondare än om man själv får assaulta. Det är nämligen rätt ofta som enheten med 12" move, fleet eller 12" assault är de som anfaller de med enbart 6" move.
Jag tror att något som bör räknas in i det hela är att Strike Squads (liksom alla GK:s) har sina Force Weapons, i en standard strid kanske GH är det vettiga valet men så fort man möter en Multi-wound modell/enhet så får snabbt GK:s övertaget i effektivitet. Detta tycker jag är nog för att motivera att de ska kompas hårdare än GH:s.Tadaotoko skrev:skulle dock välja GH varje dag om man kollar till vad man får för kompen. Lika bra som GK i alla strider fast kompar hälften så mycket. tycker att något är fel här lr?
Om vi sedan går in på ämnet Purifiers så tror jag att vi alla kan komma överens om att de är en hard-counter mot allt vad Horde heter (är dock inte beredd att gå så långt som att säga att de kommer att göra Orks och Tyranids ospelbara) De blir dock inte all-out broken förrän man börjar spamma dem som troops.
En möjlig tanke här är att minska deras grundkomp på -6 till -4. Samtidigt som man ökar deras Troop-grundkomp från -2 till -4.
En annan tanke är att införa ett eskalerande enhetsminus för dem.
Men nu tycker jag att vi lägger hela den här "borde ha kompats annorlunda" diskussionen på is tills vi fått de turneringsresultaten i praktiken istället för i teorin och istället lyfter på hatten för det arbete som mallgruppen har lagt ner för att vi GK-spelare ska kunna spela på Lincon överhuvudtaget.
Seregon skrev:Räkna dessutom på hur det ser ut om de blir skjutna och assaultade av fienden och inte bara gör det själv. 30 boyz/gaunts som chargear gör ganska mycket ondare än om man själv får assaulta. Det är nämligen rätt ofta som enheten med 12" move, fleet eller 12" assault är de som anfaller de med enbart 6" move.
Jag vet men om man gämför just Gh ocg GKSS som båda gör lika mycket skada på både hord och pa killar så kompar gh -6,5 och GK -11 var mäst det jag ville komma fram till. Jag tycker inte det är rätt speciellt inte när gh som nämnts tidigare förlorar mycket mindre på att ta några wonds än vad gk då majoriteten av skadan sitter i ett fåtal modeller i enheten.
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
oj finns det folk som vill spela GK på linkonMcGordon skrev:Men nu tycker jag att vi lägger hela den här "borde ha kompats annorlunda" diskussionen på is tills vi fått de turneringsresultaten i praktiken istället för i teorin och istället lyfter på hatten för det arbete som mallgruppen har lagt ner för att vi GK-spelare ska kunna spela på Lincon överhuvudtaget.
Jag tror att det enda effektiva sättet att kolla stats är att jämföra mot alla typer av enheter och hitta medel statsen på slutsiffrorna. Tills dess säger nummer inte så mycket.
GK SS kommer alltid vara den sämre mot gaunts, där deras få attacker inte dödar många, men kommer alltid vara bättre mot multi-wounds modeller då de har force weapons.
GK SS kommer alltid vara den sämre mot gaunts, där deras få attacker inte dödar många, men kommer alltid vara bättre mot multi-wounds modeller då de har force weapons.