Möjligen, men Tyranid-listor är ganska ovanliga, så om det är det enda en lista är bra mot är den totalt sett inte speciellt bra.Halvar skrev:men om en mjuk lista är bra kontring mot den tyranidlistan som kontrar hårda listor bra blir väl den mjuka listan hård enligt den definitionen?
Tyranids
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Tyranids, nya codexet
Om man kollar på lincon så känns det ju iaf som att tyraniderna har goda chanser att placera sig som kompen är nu.
Listorna som spelades såg dessutom väldigt olika ut förutom just hive guards, så lite extra minus på dem skulle nog vara överkomligt.
Och även om man gimpar sin lista för mer anti-mech så har iaf inte jag uppmärksammat några problem alls med foot-listor/närstrid, det är ju där tyraniderna är starka.
Så undrar vad ni syftar på för "mjuk" lista som skulle kontra en nids-lista, allt i hela codexen kan ju slåss mer eller mindre även om det är skytte.
Listorna som spelades såg dessutom väldigt olika ut förutom just hive guards, så lite extra minus på dem skulle nog vara överkomligt.
Och även om man gimpar sin lista för mer anti-mech så har iaf inte jag uppmärksammat några problem alls med foot-listor/närstrid, det är ju där tyraniderna är starka.
Så undrar vad ni syftar på för "mjuk" lista som skulle kontra en nids-lista, allt i hela codexen kan ju slåss mer eller mindre även om det är skytte.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
- speedfreek
Mina ETC-Tau kompar tydligen 42...Nefrums skrev:gör en komp 40 lista med mer antitank med nån annan arme än vad du kan få in i en komp 40 tyranidlista så tror jag dig..
De kan dock enbart anti-tank.
Jag har hört rykten om en färdig ny tyranid-mall, när kan man vänta sig att den blir synlig? Innan/efter sydCon? 
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!
Vi jobbar på alla mallar och kommer släppa dem samtidigt, målsättningen är att ha dem färdiga en tid innan SydCon.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Ok nice! Tack
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!
Antagligen för sent att påverka men tänkte kommentera nuvarande mall igen:
Dödsstjärnan blir dåligt bestraffad. I alla fall i jämförelse med hur bra saker är för sig själva.
Jag har bara kommenterat de förändringar jag anser behövas. Allt annat skall vara som det är.
Förslag:
Hive tyrant
-1 per guard (detta kan givetvis läggas på guards men det är faktiskt tyranten som blir bättre.
-3 Armoured shell
-2 Regeneration
Prime
+/-0 om varken warriors, tyrant guards eller zoanthropes är med i armén
Meningen är ofta att han skall fungera som extraliv åt andra.
-1 Om zoanthropes men itne warriors eller tyrant guards finns i armén.
-2 Om warriors med inte tyrant guards finns i armén
-3 Om tyrant guards finns med i armén.
Straffa inte primen alls om det inte finns något bra att gå med och straffa mindre för att den inte är så himla bra utom mot skytte och väldigt många har fistar vilket gör att warriors inte är så sjukt bra ändå.
-2 Lash whip & boneswords.
Folk tar bara boneswords ändå. de extra 5 pts:en är inte alltid värda sina poäng när han har så högt I.
Tervigon
-3 Tervigon (-6 som Troops)
-5 (-8) Varje tervigon efter den första.
Straffa han som troop. Det är sjukt bra och det behövs en motivering till att inte ta den som det. 2 är klart bättre än en.
-1 Första regen på en tervigon.
-2 Andra regen och framåt.
-1 each Toxin sacs/adrenaline glands
+/-0 Parasite of mortex.
Swarmlord:
-6
-1 För varje för varje tyrant guard i armén
Elilte:
Pyrovore:
+/-0 För första i varje enhet
+3 Varje efter den första i varje enhet
Gör att man inte kan köpa sig till några småpoäng komp med första pyrovoren men att det lönar sig att ta flera av codexets sämsta enhet.
Venomthrope
+/-0 Mycetic spore.
Lictors:
+1 För första
+2 För varje efter den första
Ingen använder dem och de är inte så bra.
Hive guards:
-5 each model after the first unit (first unit is always the biggest unit)
På detta sätt kanske det blir värt att ta andra elite-val än hive guards och zoanthropes.
Troops
Tyranid warriors
-2 Each unit if there is ...catalyst...
-1 each warrior up to maximum of -6 á unit.
-0,5 each warrior if no prime in the army round fractions up
-1 venom cannon of barbed strangler
Tyranid warriors är inte så himla bra, faktiskt. Inte så länge fistar i arméer inte ger mer minus. Och de är absolut kassa om det inte finns någon prime i armén som skyddar dem.
Ripper swarm:
+1 each 3:rd modell.
Tyranid shrike
-0,5 each shrike rounding fractions up
-1 toxin sacs/bonesword & lash whip/ boneswords/rending
Dem suger. 50 pts för en modell som måste hålla sig nära en prime för att inte dö direkt. Och är inte scoring.
raveners:
-3 Each unit without rending or if the have shooting attacks (i.e shooting attack sucks)
-4 each unit with rending
Sky slashers
+1 every third model
Harpy
Borde inte räknas till monster-minuset
Carnifex
+2 i grund
Old one eye
+/-0
Biovores
-2 each brood
Trygon/mawlock
-1 extra for second
-2 extra for third
Dessa två förtjänar escalerande minus.
Tyrannofex
+/-0
-4 rupture cannon
-1 regen
Monster minuset:
Sänk gränsen från 4 till 2 så att monster ger minus efter andra woundet.
Detta gör att det blir lätt att få bra komp om man skippar tyrant, trygon, mawlock, hive guards och primes vilka jag ser som grundstenarna till hårda tyranid listor. Death star ger mer minus också. Medan det finns bättre incitament för fexar, lictors och stora enheter ripper swarms och pyrovores.
Edit: Ursäkta blandnignen av engelska och svenska
Dödsstjärnan blir dåligt bestraffad. I alla fall i jämförelse med hur bra saker är för sig själva.
Jag har bara kommenterat de förändringar jag anser behövas. Allt annat skall vara som det är.
Förslag:
Hive tyrant
-1 per guard (detta kan givetvis läggas på guards men det är faktiskt tyranten som blir bättre.
-3 Armoured shell
-2 Regeneration
Prime
+/-0 om varken warriors, tyrant guards eller zoanthropes är med i armén
Meningen är ofta att han skall fungera som extraliv åt andra.
-1 Om zoanthropes men itne warriors eller tyrant guards finns i armén.
-2 Om warriors med inte tyrant guards finns i armén
-3 Om tyrant guards finns med i armén.
Straffa inte primen alls om det inte finns något bra att gå med och straffa mindre för att den inte är så himla bra utom mot skytte och väldigt många har fistar vilket gör att warriors inte är så sjukt bra ändå.
-2 Lash whip & boneswords.
Folk tar bara boneswords ändå. de extra 5 pts:en är inte alltid värda sina poäng när han har så högt I.
Tervigon
-3 Tervigon (-6 som Troops)
-5 (-8) Varje tervigon efter den första.
Straffa han som troop. Det är sjukt bra och det behövs en motivering till att inte ta den som det. 2 är klart bättre än en.
-1 Första regen på en tervigon.
-2 Andra regen och framåt.
-1 each Toxin sacs/adrenaline glands
+/-0 Parasite of mortex.
Swarmlord:
-6
-1 För varje för varje tyrant guard i armén
Elilte:
Pyrovore:
+/-0 För första i varje enhet
+3 Varje efter den första i varje enhet
Gör att man inte kan köpa sig till några småpoäng komp med första pyrovoren men att det lönar sig att ta flera av codexets sämsta enhet.
Venomthrope
+/-0 Mycetic spore.
Lictors:
+1 För första
+2 För varje efter den första
Ingen använder dem och de är inte så bra.
Hive guards:
-5 each model after the first unit (first unit is always the biggest unit)
På detta sätt kanske det blir värt att ta andra elite-val än hive guards och zoanthropes.
Troops
Tyranid warriors
-2 Each unit if there is ...catalyst...
-1 each warrior up to maximum of -6 á unit.
-0,5 each warrior if no prime in the army round fractions up
-1 venom cannon of barbed strangler
Tyranid warriors är inte så himla bra, faktiskt. Inte så länge fistar i arméer inte ger mer minus. Och de är absolut kassa om det inte finns någon prime i armén som skyddar dem.
Ripper swarm:
+1 each 3:rd modell.
Tyranid shrike
-0,5 each shrike rounding fractions up
-1 toxin sacs/bonesword & lash whip/ boneswords/rending
Dem suger. 50 pts för en modell som måste hålla sig nära en prime för att inte dö direkt. Och är inte scoring.
raveners:
-3 Each unit without rending or if the have shooting attacks (i.e shooting attack sucks)
-4 each unit with rending
Sky slashers
+1 every third model
Harpy
Borde inte räknas till monster-minuset
Carnifex
+2 i grund
Old one eye
+/-0
Biovores
-2 each brood
Trygon/mawlock
-1 extra for second
-2 extra for third
Dessa två förtjänar escalerande minus.
Tyrannofex
+/-0
-4 rupture cannon
-1 regen
Monster minuset:
Sänk gränsen från 4 till 2 så att monster ger minus efter andra woundet.
Detta gör att det blir lätt att få bra komp om man skippar tyrant, trygon, mawlock, hive guards och primes vilka jag ser som grundstenarna till hårda tyranid listor. Death star ger mer minus också. Medan det finns bättre incitament för fexar, lictors och stora enheter ripper swarms och pyrovores.
Edit: Ursäkta blandnignen av engelska och svenska
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
mallen är ganska mycket omskriven.. en hel del av sakerna du tar upp är med.. bra ide med mindre minus wör warriors om det inte finns en prime
Genestealers Brood Lord bör ge -3 istället för -1
Antagandet att normal komp är -1 per 30p innebär att en broodlord bör ligga på -2 för att ha normal komp. Sedan det faktum att han är en sk "Force Multiplier" bör ge honom ytterligare minus. Alltså, han absorberar wounds vanliga stealers inte har save mot och i regel står han kvar när allt skytte är brännt och resten av hans vänner är döda. Utöver det har han vettiga psycic powers, att disabla en modell i baskontakt i närstrid är cepe-bra, då det innebär att det i regel krävs dedikerade närstrids-enheter för att spöa på honom i närstrid med sin T5 och 4+ save
Antagandet att normal komp är -1 per 30p innebär att en broodlord bör ligga på -2 för att ha normal komp. Sedan det faktum att han är en sk "Force Multiplier" bör ge honom ytterligare minus. Alltså, han absorberar wounds vanliga stealers inte har save mot och i regel står han kvar när allt skytte är brännt och resten av hans vänner är döda. Utöver det har han vettiga psycic powers, att disabla en modell i baskontakt i närstrid är cepe-bra, då det innebär att det i regel krävs dedikerade närstrids-enheter för att spöa på honom i närstrid med sin T5 och 4+ save
Tycker kompen ser mkt bra ut, bättre med MC minus istället för wound minus. I stort sett så får min lista samma komp men minusen hamnar på rätt saker nu.