Sida 40 av 43

Re: Chaos Space Marines

Postat: 20 feb 2012, 15:57
av Zurken
Möjligt, men Lashprinsen har oftast vingar och är då mer mobil. En sorc gör ju också att squadden han är med i måste 'offra' sitt skytte för att lasha + att man får minuskomp för själva squaden också. Men visst även med bara en skräpfemma scoring i en rhino är ju oftast sorcen tåligare än Lashprinsen. Sorc-kombon kostar också mer poäng.

Re: Chaos Space Marines

Postat: 20 feb 2012, 16:10
av refabricated
Har inte räknat, men sorcen måste ju vara dyrare på alla vis. Man måste ju betala för sorc, squad samt transport. Prinsen är bara en modell.

Re: Chaos Space Marines

Postat: 20 feb 2012, 16:11
av n00bn
BLOODLETTERS skrev:Borde inte kompen på en DP med Lash och en Sorcerer med Lash vara lite mer olika? Dvs mycket billigare på en DP.

En DP är väldigt lätt att ha ihjäl jämfört med en Sorcerer som gömmer sig i en squad (oljudsmarines ja tack) samt gärna med en taxibil vilket gör att det krävs betydligt mer för
att slå ut Sorcerer & Co än en sketen DP.
Sorcerorn är en defensiv lash som är svår att döda men är mycket mer begränsad på vad den kan göra på brädet än vad en flygande prins är. Det som däremot gör sorcerorn bättre än prinsen i kompat är att då får man oftast max ha med en lash. Dubbellash är extremt svårt att få in i kompmall och då är den lash som lättare överlever mycket bättre.

Det jag tycker man borde ha en diskussion om är att sänka obbarnas kompminus för att det svårt för kaos att få till konkurrenskraftiga arméer på lägre kompnivåer som exempelvis 25. -3/-4 ( för lash) per obbe borde vara lagom. Multimeltor, darklances och laserkanoner samt allt psykförsvar som numera finns på lägre kompsteg borde göra att 3 obbar + en flygande lash sorc inte borde kompa -30.

Sen undrar jag varför abbaddon kompar nästan dubbelt så lågt som lysander?

Re: Chaos Space Marines

Postat: 20 feb 2012, 19:18
av BLOODLETTERS
Om man bortser lite från poängkostnaden (för kompkostnad påverkars väl även av poängkostnad :?: ) så är det betydligt trevligare att ha kvar sin Lash på bordet än att få den
bort skjuten löjligt fort. Visst, en DP har några fördelar mot en Sorcerer men båda lider av att de behöver support för att få ut så mycket som möjligt av sin Lash, att "bara"
flytta en squad 2d6" ger inte mycket, att trycka ihop fiende squaden för att lägga templates i knäet på dem är väl det OPTIMALA ( nej, usch jag får inte komma med optimalkortet när man snackar komp, fy på mig :evil: )!?

Sen om man har oljudsmarines med sorcerern så skjuter de på samma mål MEN skjuter de före eller efter man flyttat i Lashmoven, beronde på vilken sida bordet man står kommer man nog få
olika svar? Tar ju bort en hel del av "offra" squad skytte för Sorcerern.

Sen har Hamza lite fler poänger i sitt inlägg men hur han lyckats få i väg det från ett ställe med bara getter förstår jag inte! För du har väl flyttat nu Hamza? :twisted:

Re: Chaos Space Marines

Postat: 20 feb 2012, 19:25
av Seregon
BLOODLETTERS skrev:Sen om man har oljudsmarines med sorcerern så skjuter de på samma mål MEN skjuter de före eller efter man flyttat i Lashmoven, beronde på vilken sida bordet man står kommer man nog få
olika svar? Tar ju bort en hel del av "offra" squad skytte för Sorcerern.
De skjuter exakt samtidigt, så du får inte flytta dem innan du placerar blastmaster-blasten.

Re: Chaos Space Marines

Postat: 20 feb 2012, 19:34
av DHettNeck
Det är väl till och med förtydligat i senaste FAQn.

Re: Chaos Space Marines

Postat: 20 feb 2012, 20:52
av n00bn
BLOODLETTERS skrev:men hur han lyckats få i väg det från ett ställe med bara getter förstår jag inte! För du har väl flyttat nu Hamza? :twisted:
Men har du inte sett comviqs get på Teve? Dom är tydligen skitbra på internet. True story.

Re: Chaos Space Marines

Postat: 23 feb 2012, 22:28
av n00bn
Ska vi diskutera de nya IA grejerna? Tänkte komma med lite förslag bara. Tyvärr åt forumet upp mina förslag jag skrev först men här är några stycken jag kom ihåg.

Hell Blade -4/-1 for possession samt bilminus

Det absolut bästa av IA sakerna. Kommer bli chaos motsvarighet till landspeeder typhoon. Självklart val över de extremt trötta autokanonhavokerna. Liknande enheter ligger på -4 samt så tror jag possession kan vara värt något litet minus.

Necrosius +-0
Spawn magi och nurgles rot. Feel no pain har han också. Svagt HQ enligt mig eftersom han är inte bra på slåss för att vara ett chaos hq eller ger något till listan. Kompneutral?

Re: Chaos Space Marines

Postat: 23 feb 2012, 22:41
av Joppreck
Det skjuter som en hydra och dör lika lätt som en land speeder för 130p, tycker den verkar så där, lite dyr.

Re: Chaos Space Marines

Postat: 23 feb 2012, 22:43
av daskad
Zhufor the Impaler -4
+ 1 om man köper ett retinue, då de måste köpa IoK alt. ta bort IoK minuset om man köper dem via retinue
- 3 om man har en LR