Orks

Moderator: Kompmallsansvariga

Mutt

Re: Orks

Inlägg av Mutt »

Katarsis skrev:@Silvertejp: Nej, det stämmer, KFF bör brytas ut och få ett eget minus så att det gäller alla som kan ta det.
Om ni ändå pillar på KFF så finns det numera en uppsjö med orkfordon ur imperial armour som inte är medräknade i KFF-minuset. De flesta borde väl ligga på -1 så enklast vore att sätta övriga fordon -1 samt specifiera vilka som INTE räknas (buggies och kanske grot bomb launchas?).

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

1. Tänkte på killer kans. Räknas dom som ett fordon i fordons minuset? För det står inget om det.

2. Sen runtherdern i grots räknas han som 1 model till boys minuset?

3. Flash gits, om man har en grupp på 8 gubbar totalt, med badruk och pain boy inkluderad. Kompar denna gruppen +1(+3flash gits-4painboy+2badruk) eller +2(+4flash gits-4painboy+2badruk)?

4. Och old zog kompar han under warphead eller kompar han +-0?

5. Big meks power klaw kompar den även om man har mega armor? Det gör den säkert. Men det står på warboss (including mega armor) eller är det warbossens klo som bara kompar om man har mega armor?

Många dumma frågor men det är bättre att kolla än att bara anta saker.

Mvh

Lennart

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Lillen skrev:1. Tänkte på killer kans. Räknas dom som ett fordon i fordons minuset? För det står inget om det.
Varför skulle de inte räknas? Walkers är fordon.
Lillen skrev:4. Och old zog kompar han under warphead eller kompar han +-0?
Man plockar aldrig minus från andra enhetstyper, även om de råkar vara ungefär samma sort.

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Jag räknat runtherden som en boy (för säkerhets skull).

Smärtpojken bör räknas som en flash git och få bonus för det.

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

HeadWar skrev:
Lillen skrev:1. Tänkte på killer kans. Räknas dom som ett fordon i fordons minuset? För det står inget om det.
Varför skulle de inte räknas? Walkers är fordon.
Lillen skrev:4. Och old zog kompar han under warphead eller kompar han +-0?
Man plockar aldrig minus från andra enhetstyper, även om de råkar vara ungefär samma sort.
Jag var lite trött när jag skrev det. Vad jag menar med killer kans är om man räknar gruppen som ett fordon eller räknar man varje som ett fordon. För jag hade för mig att squadron bara räknades som ett fordon i fordons minuset.

guildmaster skrev:Jag räknat runtherden som en boy (för säkerhets skull).

Smärtpojken bör räknas som en flash git och få bonus för det.
Ja trodde nästan det när jag räknade. Och som du säger så är det lika bra att räkna han för säkerhets skull. :)

Sen pain boy är ju inte en flash git men man betalar först för en flash git sen betalar man för att uppgradera han till pain boy. Så han kanske borde få räknas som en flash git.

Men det hade varit skönt med 100% säkerhet på vad som gäller.

Mvh

Lennart

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Normalt sätt räknas fordon som squadron = 1 fordon för fordonsminus, men Kanz är ganska yetibra, så dom kompar annorlunda, och räknas styckvis.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Men vart står det att dom kompar styckvis? Står inte på orkernas fordons komp. Vilket jag har för mig att det har gjort. Kan får det dit skrivit så att det blir mer tydligt? Samt mer klar tecken på mina frågor ovan. För som det står nu kompas dom 1 för grupp. Vill inte att de ska kompa som en utan att det tydligt står varje kan kompas som ett fordon. :)

mvh
Lennart

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

2. Sen runtherdern i grots räknas han som 1 model till boys minuset?

3. Flash gits, om man har en grupp på 8 gubbar totalt, med badruk och pain boy inkluderad. Kompar denna gruppen +1(+3flash gits-4painboy+2badruk) eller +2(+4flash gits-4painboy+2badruk)?

4. Och old zog kompar han under warphead eller kompar han +-0?

5. Big meks power klaw kompar den även om man har mega armor? Det gör den säkert. Men det står på warboss (including mega armor) eller är det warbossens klo som bara kompar om man har mega armor?
1. Dom räknas som ett fordon var. Det står inget undantag för dom så det är inte krångligt alls.
2. Ja
3. Dom kompar +2 totalt skulle jag säga.
4. Han är ingen wierdboy och följer inte deras minus/plus
5. Den kompar minus. På warbossen är det bara ett förtydligande som också borde finnas på Big mekens. Båda kompar hur som minus oavsett rustning.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Lillen

Nos 1250pts 16 juli Turnering

Inlägg av Lillen »

Tack så mycket. :)

Användarvisningsbild
Snot

Re:

Inlägg av Snot »

Lillen skrev:Men vart står det att dom kompar styckvis? Står inte på orkernas fordons komp. Vilket jag har för mig att det har gjort. Kan får det dit skrivit så att det blir mer tydligt? Samt mer klar tecken på mina frågor ovan. För som det står nu kompas dom 1 för grupp. Vill inte att de ska kompa som en utan att det tydligt står varje kan kompas som ett fordon. :)

mvh
Lennart
Vehicles (trucks and buggies does not
count)
-1 each of vehicle 2-3
-2 each of vehicle 4-5
-3 each of vehicle 6-8
-4 each additional vehicle

Är dom ett fordon? check
Är dom truck eller buggy? nej
frågor på det?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Skriv svar