Det antagandet är, än en gång, inget vi jobbar utifrån. Som det ser ut nu så ger en enhet med Stealers och Broodlord -3, jämfört med endast en enhet med Stealers som ger -2. D.v.s. enheten med Broodlord ger 50% mer kompminus, nog för att en Broodlord är ganska bra men han är i mitt tycke inte lika bra som hela enheten i övrigt.Skulliz skrev:Genestealers Brood Lord bör ge -3 istället för -1
Antagandet att normal komp är -1 per 30p innebär att en broodlord bör ligga på -2 för att ha normal komp. Sedan det faktum att han är en sk "Force Multiplier" bör ge honom ytterligare minus. Alltså, han absorberar wounds vanliga stealers inte har save mot och i regel står han kvar när allt skytte är brännt och resten av hans vänner är döda. Utöver det har han vettiga psycic powers, att disabla en modell i baskontakt i närstrid är cepe-bra, då det innebär att det i regel krävs dedikerade närstrids-enheter för att spöa på honom i närstrid med sin T5 och 4+ save
Tyranids
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Tyranids, nya codexet
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Nya mallen har absolut öppnat nya möjligheter och lagt -kompen där den borde ligga, 2 funderingar har jag dock.
Är lictorn verkligen lika värdelös som en pyrovore? vet inte om det bara är för mig men jag har upplevt att lictors är ganska användbara, enda nackdelen är deras dyra poängkostnad. Nu när man får spela med Mawlocs kan man ju dessutom ersätta hive guards vilket ger en lite mer friheter med elite slotsen.
Men pyrovores fyller fan inte någon funktion, det är inte rätt mot lictorn att sätta honom på samma nivå som pyron.
Andra saken jag blev smått chockerad över är hur sönderknullad trygon har blivit.
Med förra mallen var det ändå något man skulle kunna tänka sig bygga en lista runt, nu får man bara ta med max en på skoj och då straffas man rejält.
om man bygger en lista runt 3 tyrannofexer eller 3 mawlocs så får man en start på -17komp, med 3 trygons får man -41komp.
Tycker det är sjukt stor skillnad, visst att de stackar bättre ju fler man har men det gör ju tyrannofexer och mawlocs också.
Vet inte hur ni andra känner men jag skulle hellre dö än att ha med trygons i någon av mina kompade listor med nya mallen.
En tråkig sak är att ni bannat deathstaren, tycker den var ett kul alternativ förut men nu är den helt enkelt inte värd sin komp.
Kan dessutom tillägga att broodlorden enligt mig är ett självklart alternativ i varje genestealer enhet och jag skulle lätt ha med honom även om han gav -2 i komp.
Är lictorn verkligen lika värdelös som en pyrovore? vet inte om det bara är för mig men jag har upplevt att lictors är ganska användbara, enda nackdelen är deras dyra poängkostnad. Nu när man får spela med Mawlocs kan man ju dessutom ersätta hive guards vilket ger en lite mer friheter med elite slotsen.
Men pyrovores fyller fan inte någon funktion, det är inte rätt mot lictorn att sätta honom på samma nivå som pyron.
Andra saken jag blev smått chockerad över är hur sönderknullad trygon har blivit.
Med förra mallen var det ändå något man skulle kunna tänka sig bygga en lista runt, nu får man bara ta med max en på skoj och då straffas man rejält.
om man bygger en lista runt 3 tyrannofexer eller 3 mawlocs så får man en start på -17komp, med 3 trygons får man -41komp.
Tycker det är sjukt stor skillnad, visst att de stackar bättre ju fler man har men det gör ju tyrannofexer och mawlocs också.
Vet inte hur ni andra känner men jag skulle hellre dö än att ha med trygons i någon av mina kompade listor med nya mallen.
En tråkig sak är att ni bannat deathstaren, tycker den var ett kul alternativ förut men nu är den helt enkelt inte värd sin komp.
Kan dessutom tillägga att broodlorden enligt mig är ett självklart alternativ i varje genestealer enhet och jag skulle lätt ha med honom även om han gav -2 i komp.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
Så mycket mer minus ger inte trygonen. Hade du med ett annat monster så hamnade trygonen på -9 innan.
Dock kan jag hålla med om att det borde vara eskalerande minus på mawlocken.
Pyrovoren är klart sämre men kostar 20 pts mindre. 2 lictors ger +3 för 130 pts För 135 pts ger pyrovores +6
Deathstar ger väl inte så mycket minus? -17 eller så om man har två livvakter? Det är väl rätt snällt?
Personligen så är jag inte så säker på broodlorden heller. Men så sjukt självklar är han inte. Jag tar inte en sådan med mina 5 stealers.
Annars hade jag velat se att warriors skulle få lättare komp-slakt om det inte finns en prime med i armén. Det gör enheten nästan dubbelt så tålig. Likaså catalyst tror jag hade kunnat stanna på -5 eller -6.
Dock kan jag hålla med om att det borde vara eskalerande minus på mawlocken.
Pyrovoren är klart sämre men kostar 20 pts mindre. 2 lictors ger +3 för 130 pts För 135 pts ger pyrovores +6
Deathstar ger väl inte så mycket minus? -17 eller så om man har två livvakter? Det är väl rätt snällt?
Personligen så är jag inte så säker på broodlorden heller. Men så sjukt självklar är han inte. Jag tar inte en sådan med mina 5 stealers.
Annars hade jag velat se att warriors skulle få lättare komp-slakt om det inte finns en prime med i armén. Det gör enheten nästan dubbelt så tålig. Likaså catalyst tror jag hade kunnat stanna på -5 eller -6.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
hur fick du det till att mawlocks skulle kunna ersetta hiveguards? de suger på att döda bilar..
Jag antar att om man kör med trygons/mawlocs så vill man ha minst 2 helst 3 för att det inte ska suga.
Om man gjorde en lista som baserades på 3 trygons förut gav de tillsammans -23 komp, nu ger de -41 komp, jag tycker det är sjuk skillnad med 18 komp men det är möjligt att vi har olika syn på vad som är lite och mycket komp.
Sen om man kör med bara 1 trygon så blir det ju typ samma sak, men det räknar jag med att man inte gör i en seriös lista.
Jämförelsen mellan lictors och pyrovores handlar mest om att de fyller samma slot och om man tar max modeller så ger pyrovoren +1 mer komp än lictors. Sen kanske det är dåligt att tänka så med tanke på att poängkostnaden skiljer sig.
Men oavsett kommer ingen med vett i skallen använda pyrovores ändå, och då det är kompens uppgift att balansera enheterna kunde ni allt ha gjort ett annorlunda jobb med den. förstår att ni inte vill att man ska kunna köpa komp, men om man köper den i form av pyrovores tycker jag allt att man förtjänar den.
Jag tycker att lictors är för bra för att ge så mycket bonuskomp men om jag är ensam i sverige med att tycka så får jag väl försöka utnyttja det till min fördel om jag nu har rätt.
Håller med dig egge om att catalyst kompdubbling var rätt onödig, Den var inget uppenbart val ens på -4. Känns som enda anledningen att ni kompat sönder den var för att andra listor med FNP betalar mycket för den.
Saker som är bra mot multiwound nids och monster ignorerar FNP ändå, när jag körde med catalyst förr var det oftast termagants som var bästa målet för den, så man enklare kunde klara de mindre fighterna där ingen ville lägga sina powerweapons och meltaguns.
Deathstarenheten i min förra deathstarlista sjönk från -12 till -23 i komp, medan hela listan sjönk från 45 till 26 i komp.
Möjligt att det går att kompopta listan, eller snarare göra om den helt och hållet.
En deathstar med de viktogaste sakerna i sig hamnar dock på -23 i komp, och med det viktigaste menar jag en tyrant med 2+save och reg samt old adversary, 3 tyrant guards och en prime med svärd. Vill man snälla till stjärnan för att få komp med mindre guards och ev ta bort svärd på primen så pajar man hela konceptet med en"deathstar".
Klart man kan göra andra saker som att tex klämma in 2 tyranter med vakter men det är inte alls samma koncept.
Sen är det fortfarande möjligt att få in en deathstar, fast då har man inte komp kvar att klara av att supporta den.
Om man gjorde en lista som baserades på 3 trygons förut gav de tillsammans -23 komp, nu ger de -41 komp, jag tycker det är sjuk skillnad med 18 komp men det är möjligt att vi har olika syn på vad som är lite och mycket komp.
Sen om man kör med bara 1 trygon så blir det ju typ samma sak, men det räknar jag med att man inte gör i en seriös lista.
Jämförelsen mellan lictors och pyrovores handlar mest om att de fyller samma slot och om man tar max modeller så ger pyrovoren +1 mer komp än lictors. Sen kanske det är dåligt att tänka så med tanke på att poängkostnaden skiljer sig.
Men oavsett kommer ingen med vett i skallen använda pyrovores ändå, och då det är kompens uppgift att balansera enheterna kunde ni allt ha gjort ett annorlunda jobb med den. förstår att ni inte vill att man ska kunna köpa komp, men om man köper den i form av pyrovores tycker jag allt att man förtjänar den.
Jag tycker att lictors är för bra för att ge så mycket bonuskomp men om jag är ensam i sverige med att tycka så får jag väl försöka utnyttja det till min fördel om jag nu har rätt.
Håller med dig egge om att catalyst kompdubbling var rätt onödig, Den var inget uppenbart val ens på -4. Känns som enda anledningen att ni kompat sönder den var för att andra listor med FNP betalar mycket för den.
Saker som är bra mot multiwound nids och monster ignorerar FNP ändå, när jag körde med catalyst förr var det oftast termagants som var bästa målet för den, så man enklare kunde klara de mindre fighterna där ingen ville lägga sina powerweapons och meltaguns.
Deathstarenheten i min förra deathstarlista sjönk från -12 till -23 i komp, medan hela listan sjönk från 45 till 26 i komp.
Möjligt att det går att kompopta listan, eller snarare göra om den helt och hållet.
En deathstar med de viktogaste sakerna i sig hamnar dock på -23 i komp, och med det viktigaste menar jag en tyrant med 2+save och reg samt old adversary, 3 tyrant guards och en prime med svärd. Vill man snälla till stjärnan för att få komp med mindre guards och ev ta bort svärd på primen så pajar man hela konceptet med en"deathstar".
Klart man kan göra andra saker som att tex klämma in 2 tyranter med vakter men det är inte alls samma koncept.
Sen är det fortfarande möjligt att få in en deathstar, fast då har man inte komp kvar att klara av att supporta den.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
-
Jocke Rapp
- Site Admin
En armé med deathstar OCH tillräckligt med bra enheter för att supporta den ska inte ha hög komp.
Fast -23 i komp är klart för snällt för dödsstjärnan. Det borde ligga närmare -30. Det kostar 600 poäng. -23 innebär nästan pluskomp för den!
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
jag fick det till att mawlocs + lictors skulle kunna ersätta hive guards.Nefrums skrev:hur fick du det till att mawlocks skulle kunna ersetta hiveguards? de suger på att döda bilar..
2x2 lictors är ju 8st str 6 rend skott som bör träffa av10.
med 3 mawlocs får man ytterligare 3 str6 plattor som träffar av10, förutsatt att det är en mechlista man möter bör de kunna träffa 1 bil var.
så det blir ca 7 str 6 träffar mot av 10 vilket innebär 3-4 resultat. Det räcker med stunned för att man ska kunna slå ihjäl bilen den kommande rundan i CC om man nu inte blivit mördad.
Man får ha stealers i listan så han inte kan breda ut sig för mycket.
2x2 Hive Guards får istället in 5-6 str 8 träffar mot oftast AV11/12 så även det blir 3-4 Resultat fast begränsade på 2 targets.
Kompmässigt hamnar 2x2 Hive Guards på -19KP medan 2x2Lictors + 3 Mawlocs hamnar på -11KP
poängskillnaden är ju givetvis skyhög men mawlocs och lictors kan ju göra sjukt mycket mer saker än att "skjuta" halvkass på bilar.
Lictors och mawlocs kommer ju inte förrän tidigast runda 2, men kör man en all-reserves lista så kvittar det.
Hive Guards är även möjliga att outrangea 1 runda om man skulle önska.
Sen är det ju ganska uppenbart att hive guards är mer reliable och enklare att spela samt bättre och billigare för just uppgiften att "bara skjuta bilar".
Men med nya kompen ser jag lictor/mawloc lista som ett godtagbart och framförallt roligt alternativ.
En armé med Deathstar utan support kan dock lika gärna kvitta, en jävla klump som man bara går 6+t6" med tills den dör.
Min tidigare deathstarlista jag nämnde vill jag själv inte påstå var något superimba, men den hade support nog att inte vara värdelös.
Men ni får gärna köra deathstars om ni vill, se bara upp så ni inte överskattar dem.
Jag uttrycker blott min egen syn på det men om ni tycker annorlunda så kör på!
ja, man kan spela med två av spelets sämsta enheter istället för en av spelets bästa enheter, och då få bättre komp...Klus skrev: Sen är det ju ganska uppenbart att hive guards är mer reliable och enklare att spela samt bättre och billigare för just uppgiften att "bara skjuta bilar".
Men med nya kompen ser jag lictor/mawloc lista som ett godtagbart och framförallt roligt alternativ.
Ja, och det tycker jag är braNefrums skrev:ja, man kan spela med två av spelets sämsta enheter istället för en av spelets bästa enheter, och då få bättre komp...Klus skrev: Sen är det ju ganska uppenbart att hive guards är mer reliable och enklare att spela samt bättre och billigare för just uppgiften att "bara skjuta bilar".
förresten, varför 3 punkter nu, du brukar bara skriva 2 i slutet av varje inlägg?