Nya Necrons

Moderator: Kompmallsansvariga

Malleus
Inlägg: 271
Blev medlem: 09 jul 2009, 08:25

Re: Nya Necrons

Inlägg av Malleus »

Ska lychguards och praetorians ens ha minus? de är inte de bästa killarna direkt för sina poäng...

scarabs känns svåra att malla in. behövs diverse escalerande minus på dem känns det som

små enheter är inte tokfarliga...
om du inte har många spiders som kan poopa ut nya scarabs!

som jag fattat det ifrån reglerna så bajsar varje spindel för sig (måste ju FAQ:as bort iofs)
vilket gör att 6 spindlar skulle bajsa ur sig en länga scarabs som man kan lägga i coherensy framför föregående bajsade scarab... och få en lång fin lina framåt.. låter helt fel?

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Nya Necrons

Inlägg av speedfreek »

Eftersom det sker i början av rundan så blir det "samtidigt" alltså kan man bygga på med en bas framåt och på bred front, men inte fler baser framför nyss frambajsade nya baser.

Inte exakt det som står, men som vanligt kan inte GW skriva.


Samma sak borde gälla Ghost Arc.

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Nya Necrons

Inlägg av EyeGuy »

Malleus skrev: som jag fattat det ifrån reglerna så bajsar varje spindel för sig (måste ju FAQ:as bort iofs)
vilket gör att 6 spindlar skulle bajsa ur sig en länga scarabs som man kan lägga i coherensy framför föregående bajsade scarab... och få en lång fin lina framåt.. låter helt fel?
Om 6 spyders skapar 6 nya swarms som placeras längst ut på en enhet, så kan du få enheten att komma upp till c:a 21" fram innan din move. 6x2" coherency + 6x40mm baser (räknade med att 40mm är c:a 1,5", lite försvinner alltid från 2" coherency).

Så jag håller nog med speedfreek om att du gör alla samtidigt och inte en i taget.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Malleus
Inlägg: 271
Blev medlem: 09 jul 2009, 08:25

Re: Nya Necrons

Inlägg av Malleus »

Exakt, det håller jag med om, men jag tycker inte det står skrivet så, har inte boken framför mig på jobbet, men är rätt säker på att det står något i stil med each X do.. som om att varje gör det för sig, antagligen för att man ska veta vem som på en 1:a tar ett wound, men yyyytterst tveksamt skrivet, vilket var det jag ville belysa (och därför tror kommer FAQ:as)

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: Nya Necrons

Inlägg av Gustav »

Det står inget om hur baserna spyders värper placeras. Eftersom en enhet kan existera utan coherency kan man mycket väl tolka det som att de får placeras var som helst. Reglerna är helt enkelt otillräckliga om man får göra lite egna antaganden (dvs gissa vad herr Ward egentligen menar).

Morph
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 aug 2010, 17:39

Re: Nya Necrons

Inlägg av Morph »

Gustav skrev:Det står inget om hur baserna spyders värper placeras. Eftersom en enhet kan existera utan coherency kan man mycket väl tolka det som att de får placeras var som helst. Reglerna är helt enkelt otillräckliga om man får göra lite egna antaganden (dvs gissa vad herr Ward egentligen menar).
Eftersom enheter inte medvetet får lov att ställas ur coherency, så borde alla nog ta det som ett logisk antagande att den nya basen kommer i coherency. Därimot kan jag se detta lite som extra movement den rundan man får in en bas, speciellt om det är standard swarm baser, då får den enheten typ 3.5" tum extra range för assault den rundan. Vi får se hur det påverkar spelet i framtiden.

Magnus
Inlägg: 253
Blev medlem: 01 apr 2009, 22:08

Re: Nya Necrons

Inlägg av Magnus »

Tror ni att det blir en mall innan den 18e? :)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Nya Necrons

Inlägg av HeadWar »

EyeGuy skrev:Fast om det är ett problem att personer lägger sig precis under gränsen för att slippa mer minus, så är väl det snarare en brist i mallen? Det är ju trots allt inte bara SM som har den magiska siffran för deras troops (vilket var en av tankarna bakom varför jag föreslog det).
Ja, det är en brist i mallen om det går att göra så, just därför tycker jag inte att man ska kunna göra det. Eller?

För Marines finns det en naturlig förklaring att de har ett minus på 10 eftersom det är precis på den siffran som Combat Squads sparkar igång. Motsvarande naturliga gräns finns inte för Necrons, 9 + 11 är hyfsat likvärdigt mot 10 + 10, och bör alltså få samma komp.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Nya Necrons

Inlägg av Seregon »

Något som kan vara värt att notera i fallet med Trazyn (fram tills att en FAQ säger annorlunda) är att när han dör och ersätter en annan modell på 2+ så får den modellen en reanimation counter. För att vara säker på att han ska dö måste man alltså slå ut både honom och samtliga Lychguards, Crypteks, Necron Lords och Overlords i hela armén på samma tur.

Dock har han vare sig power weapon eller inv.save, så han är på det stora hela rätt kass ändå. (Han dödar ca 0.3 Marines per tur, och om han faktiskt får ihjäl en vanlig tactical så är det bara 1 till som dör i snitt. Däremot dör det 12 Ork Boyz (om de inte slår ihjäl honom innan hans I2 såklart))

Han känns inte riktigt värd 175 poäng.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Nya Necrons

Inlägg av Katarsis »

Magnus skrev:Tror ni att det blir en mall innan den 18e? :)
Nej, det tror vi inte. Jag jag förklarade tidigare så för att en mall skall vara ute i tid acceptabelt långt innan en turnering så skall den som absolut minst finnas ute en vecka innan datum för sista listinskick, helst mycket tidigare. Detta betyder att mallen måste vara ute i övermorgon och det kommer den inte att vara.

Ge det istället lite tid och låt folk speltesta en del och diskutera av sig så kan vi nog släppa en bra mall direkt istället för en framhasplad.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar