Nya Necrons
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Nya Necrons
Ska lychguards och praetorians ens ha minus? de är inte de bästa killarna direkt för sina poäng...
scarabs känns svåra att malla in. behövs diverse escalerande minus på dem känns det som
små enheter är inte tokfarliga...
om du inte har många spiders som kan poopa ut nya scarabs!
som jag fattat det ifrån reglerna så bajsar varje spindel för sig (måste ju FAQ:as bort iofs)
vilket gör att 6 spindlar skulle bajsa ur sig en länga scarabs som man kan lägga i coherensy framför föregående bajsade scarab... och få en lång fin lina framåt.. låter helt fel?
scarabs känns svåra att malla in. behövs diverse escalerande minus på dem känns det som
små enheter är inte tokfarliga...
om du inte har många spiders som kan poopa ut nya scarabs!
som jag fattat det ifrån reglerna så bajsar varje spindel för sig (måste ju FAQ:as bort iofs)
vilket gör att 6 spindlar skulle bajsa ur sig en länga scarabs som man kan lägga i coherensy framför föregående bajsade scarab... och få en lång fin lina framåt.. låter helt fel?
- speedfreek
- Inlägg: 6927
- Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
- Ort: Göteborg
Re: Nya Necrons
Eftersom det sker i början av rundan så blir det "samtidigt" alltså kan man bygga på med en bas framåt och på bred front, men inte fler baser framför nyss frambajsade nya baser.
Inte exakt det som står, men som vanligt kan inte GW skriva.
Samma sak borde gälla Ghost Arc.
Inte exakt det som står, men som vanligt kan inte GW skriva.
Samma sak borde gälla Ghost Arc.
Re: Nya Necrons
Om 6 spyders skapar 6 nya swarms som placeras längst ut på en enhet, så kan du få enheten att komma upp till c:a 21" fram innan din move. 6x2" coherency + 6x40mm baser (räknade med att 40mm är c:a 1,5", lite försvinner alltid från 2" coherency).Malleus skrev: som jag fattat det ifrån reglerna så bajsar varje spindel för sig (måste ju FAQ:as bort iofs)
vilket gör att 6 spindlar skulle bajsa ur sig en länga scarabs som man kan lägga i coherensy framför föregående bajsade scarab... och få en lång fin lina framåt.. låter helt fel?
Så jag håller nog med speedfreek om att du gör alla samtidigt och inte en i taget.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."
Re: Nya Necrons
Exakt, det håller jag med om, men jag tycker inte det står skrivet så, har inte boken framför mig på jobbet, men är rätt säker på att det står något i stil med each X do.. som om att varje gör det för sig, antagligen för att man ska veta vem som på en 1:a tar ett wound, men yyyytterst tveksamt skrivet, vilket var det jag ville belysa (och därför tror kommer FAQ:as)
Re: Nya Necrons
Det står inget om hur baserna spyders värper placeras. Eftersom en enhet kan existera utan coherency kan man mycket väl tolka det som att de får placeras var som helst. Reglerna är helt enkelt otillräckliga om man får göra lite egna antaganden (dvs gissa vad herr Ward egentligen menar).
Re: Nya Necrons
Eftersom enheter inte medvetet får lov att ställas ur coherency, så borde alla nog ta det som ett logisk antagande att den nya basen kommer i coherency. Därimot kan jag se detta lite som extra movement den rundan man får in en bas, speciellt om det är standard swarm baser, då får den enheten typ 3.5" tum extra range för assault den rundan. Vi får se hur det påverkar spelet i framtiden.Gustav skrev:Det står inget om hur baserna spyders värper placeras. Eftersom en enhet kan existera utan coherency kan man mycket väl tolka det som att de får placeras var som helst. Reglerna är helt enkelt otillräckliga om man får göra lite egna antaganden (dvs gissa vad herr Ward egentligen menar).
Re: Nya Necrons
Ja, det är en brist i mallen om det går att göra så, just därför tycker jag inte att man ska kunna göra det. Eller?EyeGuy skrev:Fast om det är ett problem att personer lägger sig precis under gränsen för att slippa mer minus, så är väl det snarare en brist i mallen? Det är ju trots allt inte bara SM som har den magiska siffran för deras troops (vilket var en av tankarna bakom varför jag föreslog det).
För Marines finns det en naturlig förklaring att de har ett minus på 10 eftersom det är precis på den siffran som Combat Squads sparkar igång. Motsvarande naturliga gräns finns inte för Necrons, 9 + 11 är hyfsat likvärdigt mot 10 + 10, och bör alltså få samma komp.
Re: Nya Necrons
Något som kan vara värt att notera i fallet med Trazyn (fram tills att en FAQ säger annorlunda) är att när han dör och ersätter en annan modell på 2+ så får den modellen en reanimation counter. För att vara säker på att han ska dö måste man alltså slå ut både honom och samtliga Lychguards, Crypteks, Necron Lords och Overlords i hela armén på samma tur.
Dock har han vare sig power weapon eller inv.save, så han är på det stora hela rätt kass ändå. (Han dödar ca 0.3 Marines per tur, och om han faktiskt får ihjäl en vanlig tactical så är det bara 1 till som dör i snitt. Däremot dör det 12 Ork Boyz (om de inte slår ihjäl honom innan hans I2 såklart))
Han känns inte riktigt värd 175 poäng.
Dock har han vare sig power weapon eller inv.save, så han är på det stora hela rätt kass ändå. (Han dödar ca 0.3 Marines per tur, och om han faktiskt får ihjäl en vanlig tactical så är det bara 1 till som dör i snitt. Däremot dör det 12 Ork Boyz (om de inte slår ihjäl honom innan hans I2 såklart))
Han känns inte riktigt värd 175 poäng.
Re: Nya Necrons
Nej, det tror vi inte. Jag jag förklarade tidigare så för att en mall skall vara ute i tid acceptabelt långt innan en turnering så skall den som absolut minst finnas ute en vecka innan datum för sista listinskick, helst mycket tidigare. Detta betyder att mallen måste vara ute i övermorgon och det kommer den inte att vara.Magnus skrev:Tror ni att det blir en mall innan den 18e?
Ge det istället lite tid och låt folk speltesta en del och diskutera av sig så kan vi nog släppa en bra mall direkt istället för en framhasplad.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"